DERS ADI

: SEÇ. I (ANLAŞMAZLIK ÇÖZ. VE ARABULUCULUK)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
RPD 3011 SEÇ. I (ANLAŞMAZLIK ÇÖZ. VE ARABULUCULUK) SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT FATMA EBRU İKİZ

Dersi Alan Birimler

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Dersin Amacı

: Bu dersin amacı, okullarda öğrencilere psikoeğitim sürecinin parçası olarak, kişiler arası anlaşmazlıkların doğası, anlaşmazlık türleri, anlaşmazlıkların nedenleri, anlaşmazlıkların çözüm stratejileri, müzakere ve akran arabuluculuk konusunda nasıl beceri kazandırılacağına ilişkin yeterlik kazandırmaktır. Buna ek olarak okullarda öğrenci şiddetini önlemek ve dönüştürmek için anlaşmazlık çözümü müzakere ve akran arabuluculuk becerilerinin nasıl kullanılacağına ilişkin bilgi ve yeterlik kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Okullarda öğrenci anlaşmazlıkların doğasının,anlaşılması
2   Okullarda öğrenci anlaşmazlıklarının nedenlerinin ve türlerinin anlaşılması
3   Okullarda öğrencilere, soru sorma, dinleme, empati, yansıtma ve yeniden çerçevelendirme gibi iletişim becerilerinin nasıl kazandırılacağına ilişkin yaklaşımları bilme,
4   Kişiler arası müzakere becerisini ve içeriğini bilme.
5   Okullarda akran arabuluculuk yaklaşımının nasıl uygulanacağını bilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Okullarda öğrenci şiddeti, nedenleri, türleri,
2 Okularda öğrenci anlaşmazlıkları, nedenleri ve türleri,
3 Anlaşmazlık çözümü, müzakere
4 Akran arabuluculuk,
5 Anlaşmazlık çözümü müzakere ve akran arabuluculuk eğitim programları:
6 Anlaşmazlık çözüm prensipleri
7 İletişim becerileri
8 Arasınav
9 İletişim becerileri
10 Öfke yönetimi
11 Okullarda akranlar arası müzakere
12 Okullarda akran arabulıuculuk uygulamaları
13 Okullarda akran arabuluculuk uygulamaları
14 Okul temelli akran arabuluculuk eğitim programlarının uygulanması
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Türnüklü, A., Kaçmaz, T., İkiz, E. & Balcı, F. (2009). Liselerde öğrenci şiddetinin önlenmesi: Anlaşmazlık Çözümü, Müzakere ve Akran-Arabuluculuk Eğitim Programı. Ankara: Maya Akademi.
2. Türnüklü, A., Kaçmaz, T., İkiz, E. & Balcı, F. (2009). Liselerde öğrenci şiddetinin önlenmesi: Anlaşmazlık Çözümü, Müzakere ve Akran-Arabuluculuk Eğitim Programı Öğrenci Etkinlik Kitabı. Ankara: Maya Akademi.
3. Türnüklü, A. (2006). Onarıcı Disiplin: Okullarda Yaşanan Kişiler Arası Çatışmaları Yapıcı Ve Barışçıl Olarak Yönetmek Için Çağdaş Bir Yaklaşım. Ankara: Ekinoks Yayınları
4. Johan Galtung (Çeviren: Havva Kök) 2009. Çatışmaları aşarak dönüştürmek: Çatışma çözümüne giriş. Ankara: Usak Yayınları.
5. Kekeç, K. E. (2011). Arabulucluk yoluyla uyuşmazlık çözümünde temel aşamalar ve taktikler. Ankara: Adalet Yayınevi.
6. Roger Fisher, William Ury (2008) (çeviren: Fatma Güven Burakreis): Evet": Boyun eğmeden anlaşmaya varmak. İstanbul bilgi üniversitesi yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, soru cevap, araştırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 81

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.113122132113
ÖK.213122132113
ÖK.313122132113
ÖK.413122132113
ÖK.513122132113