DERS ADI

: İLK OKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SNÖ 3003 İLK OKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİ ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Sınıf Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT MUSTAFA GÜVENDİ

Dersi Alan Birimler

Sınıf Öğretmenliği(İkinci Öğretim)
Sınıf Öğretmenliği

Dersin Amacı

Türkçeyi doğru ve etkili kullanmamızı sağlayan dinleme, konuşma, yazma, görsel okuma ve görsel sunu gibi temel becerileri kazandırmak. Akıcı ve anlamlı bir okuma alışkanlığı kazandırmak. Akıcı bir yazı yazma alışkanlığı kazandırmak. Okuma ve yazmanın ömür boyu yapılması gerekli bir iş olduğunu kavratmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dinleme Boyutu: Dinleme hazırlığı yapabilme, dinlediğine dikkatini yoğunlaştırabilme, görgü kurallarına uygun dinleyebilme, sunulan görsellerden yararlanabilme, duyduğu sesleri ayırt edebilme, dinlediklerinin konusunu belirleyebilme.
2   Konuşma Boyutu: Konuşmaya hazırlanabilme, dinleyicilerle göz teması kurabilme, görgü kurallarına ve değerlere uygun konuşabilme, konuşurken kendine güvenebilme, konuşurken olayları oluş sırasına göre anlatabilme.
3   Okuma Boyutu: Okuduğu kelimeleri doğru telaffuz edebilme, noktalama işaretlerine dikkat ederek okuyabilme, önbilgilerini kullanarak okuduğunu anlamlandırabilme, okuduklarında sebep sonuç ilişkisi kurabilme, metin içi anlamı kavrayabilme.
4   Yazma Boyutu: Kelimeler, cümleler, satırlar arasında uygun boşluk bırakarak yazabilme, bitişik eğik yazı kurallarına uygun yazabilme, olayları oluş sırasına göre yazabilme.
5   Görsel okuma ve sunum yapabilme becerisi geliştirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türkçe (ilk okuma-yazma) Öğretim programının tanıtılması.
2 İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin tanınması ve gelişim özellikleri.
3 Öğretmenin öğretim hazırlıkları.
4 İlk okuma-yazma öğretimi yöntemleri.
5 Ses temelli cümle öğretimi yöntemi ve aşamaları.
6 İlk okuma-yazmaya hazırlık.
7 İlk okuma-yazmaya başlama ve ilerleme.
8 Ara sınav.
9 Cümle ve metin oluşturma.
10 Okuryazarlığa ulaşma / Serbest okuma-yazma.
11 Türkçenin doğru ve düzgün konuşulmadığı yerlerde okuma-yazma çalışmaları.
12 Kelime öğrenme ve kelime dağarcığını geliştirme.
13 Kelime dağarcığını geliştirme yolları.
14 Ölçme değerlendirme.
15 Final sınavı.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kıroğlu, K. (editör) (2006) Yeni İlköğretim Programı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Tortop, R. Ve arkadaşları. (2006 ) İlköğretim Birinci Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı. İzmir: Özden Ofset Matbaacılık.
Akyol,H. (2005) Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Keskinkılıç, K ve Keskinkılıç, S.B. (2005) Türkçenin Temel Becerileri ve Ses Temelli Cümle Yöntemi ile İlkokuma Yazma Öğretimi. Ankara: BRC Matbaacılık.
Çelenk, S. (2006) Etkinlik Temelli İlkokuma ve Yazma Öğretimi. İstanbul: Yaylacık Matbaası.
Öz, M.F. (2005) Uygulamalı İlkokuma Yazma Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap, örnek olay, işbirlikli öğrenme teknikleri.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mustafa.guvendi@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 13 1 13
Final Sınavına Hazırlık 13 1 13
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 119

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.15
ÖK.254445
ÖK.34455
ÖK.4445455
ÖK.54534344