DERS ADI

: MB SEÇ. I (EĞİTİMDE ETİK)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEG 4012 MB SEÇ. I (EĞİTİMDE ETİK) SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Sınıf Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR AYFER KOCABAŞ

Dersi Alan Birimler

Sınıf Öğretmenliği(İkinci Öğretim)
Sınıf Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu derste etik kavramının kuramsal temelleri, etiğin, evrensel ve bireysel özgürlük boyutunun önemi, evrensel etik ilkeler ve değerler, etik ilkelerinin geliştirilmesi ve etik sistemleri, etik dışı davranışların ussallaştırılması, mesleki etik, öğretimde etiksel ikilemler, eğitimde etik ve etik eğitimi kavramlarının verilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Etik, mesleki etik ve eğitimde etik kavramlarını tanımlayabilme
2   Evrensel etik ilkeler ve değerleri tanımlayabilme
3   Etik, mesleki etik ve eğitimde etik kavram ve kuramlarını yorumlayabilme
4   Evrensel etik ilkeler ve değerleri yorumlayabilme
5   Mesleki etik ilkeleri eğitimin farklı uygulama alanlarına uyarlayarak açıklayabilme
6   Eğitimde etik ilkeleri (öğretimsel ve yönetsel) değerlendirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri
2 Etik Nedir Temel Kavramlar, Felsefi Temelleri ve Önemi
3 Etik Yaklaşımın Temelleri: Başlıca Etik Kuramları
4 Meslek Etiğine Giriş: Meslek Kavramı, Etiğe Uygun Karar Verme, Meslek Etiğinin Kodları
5 Mesleki Yetkinlik ve Yeterlilik ve Sorumluluk İlkesi Yararlı Olmak ve Zarar Vermeme İlkesi
6 Bilimsel Araştırma ve Yayınlarda Etik İlke ve Kurallar
7 Bir Meslek Alanı Olarak Eğitim ve Öğretim, Etik Kavramı ve Mesleki Etik, Davranışların Etik Açıdan Yargılanması
8 Ara Sınav
9 Eğitimde Etik
10 Eğitim Çalışanları ve Etik
11 Öğrencilerin Etik Hak ve Sorumlulukları
12 Velilerin Etik Hak ve Sorumlulukları
13 Okulların Toplumsal Sorumlulukları
14 Eğitim Denetiminde Etik İlkeler, Türk Eğitim Sisteminde Etik Sorunlar ve Nedenleri
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Haynes,F. (2002), Eğitimde Etik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, The ethical school kitabından çeviren Semra Kunt Akbaş, ISBN 975-539-351-X
Aydın, İ. (2008), Eğitimde etik. Pegem A, Ankara.
Yardımcı kaynaklar:
Arslan, M. (2001). İş ve Meslek Ahlakı. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara. Dedeoğlu, G. (2001). Etik ve Bilişim. Ankara: Türkiye Bilişim Derneği Yayınları. Aydın,İ. P. (2002), Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik, Pegem A Yayıncılık, 3.Baskı, İstanbul, ISBN 975-6802-42-01
Atayman,V. (2005), Etik , Donkişot Yayınları, Temel Kültür ve Düşünce Dizisi, ISBN:9756511354, 83s.
Cevizci,A. (2002), Etiğe Giriş, Felsefe Dizisi 20.Kitap,Paradigma Yayınları, İstanbul, ISBN 975-7819-26-3
Dedeoğlu, G. (2004). Etik Düşünce ve Postmodernizm. İstanbul: Telos Yayıncılık. İonna Kuçuradi, İnsan ve Değerleri (Değer Problemi), Yankı Yayınları, İstanbul: 1971
Erdinç, T. (1999). Hukuk Devletinde, Siyasette ve Yönetimde Etik. Yeni Türkiye Dergisi. (26) 425



Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunuş yoluyla öğretim, buluş yoluyla öğretim, aktif-işbirlikli öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 DTK Diğer Etkinlik
3 FN Yarıyılsonu Sınavı
4 BNS BNS VZ * 0.30 +DTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Çoktan seçmeli sınav, uzun cevaplı yazılı sınav, ödev

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ayfer.kocabas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Bir meslek alanı olarak eğitim ve öğretim, etik kavramı ve mesleki etik, davranışların etik açıdan yargılanması, eğitimde etik; eğitim çalışanları ve etik, eğitim çalışanları ve etik, öğrencilerin etik hak ve sorumlulukları, okulların toplumsal sorumlulukları, eğitim denetiminde etik ilkeler, Türk eğitim sisteminde etik sorunlar ve nedenleri.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 1 13
Vize sınavına hazırlık 1 5 5
Final sınavına hazırlık 1 10 10
Ödev hazırlama 1 5 5
Sunum hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 66

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.12
ÖK.2122
ÖK.3322
ÖK.443
ÖK.5344
ÖK.6344