DERS ADI

: ÖZEL EĞİTİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEB 4001 ÖZEL EĞİTİM ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Sınıf Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR AYFER KOCABAŞ

Dersi Alan Birimler

Sınıf Öğretmenliği(İkinci Öğretim)
Sınıf Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersi tamamlayan öğrenciler özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim alanına ilişkin temel bilgileri betimleyebileceklerdir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Özel eğitimle ilgili temel kavramları betimleyebilecektir
2   Özel eğitim gerektiren engele neden olan etmenleri betimleyebilecektir.
3   Özel gereksinimi olan çocukları ve özelliklerini betimleyebilecektir
4   Ülkemizdeki özel eğitim kurum ve kuruluşlarını tanıyabilme.
5   Özel eğitime muhtaç çocukların ailelerine yönelik etkinlikler tasarlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Özel eğitime giriş.
2 Özel gereksinimli olmanın nedenleri.
3 Kaynaştırma ortamlarında öğretimsel düzenlemeleri ve etkili öğretim.
4 Zihinsel engelliler.
5 Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocuklar.
6 Öğrenme güçlüğü gösteren çocuklar
7 Duygusal ve davranış bozuklukları olan çocuklar.
8 Ara Sınav
9 Görme yetersizliği olan çocuklar.
10 İşitme yetersizliği olan çocuklar.
11 Ortopedik yetersizlikten etkilenmiş olan ve sağlık yetersizliği olan çocukların yetersizliği olan çocuklar.
12 Otistik çocuklar.
13 Bireyselleştirilmiş eğitim programı.
14 İletişim yetersizliği olan çocuklar.
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar: Baykoç, Dönmez,N.(2011) Özel Eğitim. Ankara Eğiten Yayın Evi.
Diken, İ. H. (2010). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.

Yardımcı kaynaklar: Ataman, A. (2003). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. Cavkaytar, A. ve Diken, İ. H. (2005). Özel eğitime giriş. Ankara: Kök Yayıncılık. Eripek. S. (2008). Özel eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi AÖF Okulöncesi Öğretmenliği Lisans Programı.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Takım/Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Rapor Hazırlama ve/veya Sunma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Bu dersin değerlendirme süreci iki aşamada yapılacaktır. Birinci aşamada ; 1. Öğrenciler öğretim üyesinin yaptığı sunumları destekleyici nitelikte ve ders süresinin %20 sini geçmemek koşuluyla, üçer kişilik gruplar oluşturacaklardır. 2. Gruplar ders konularını hazırladıkları power point sunusuyla aktaracaklardır. Öğretim elemanı konu anlatımları sırasında gereken durumlarda anlatılanları genişletmeye yönelik aktarımlarda bulunacaktır. 3. Her bir grup hem sunu yapacak hem de diğer bir grubun sunusunu değerlendirecektir. Öğretim elemanı da değerlendirme ölçütlerine göre sunu yapan grubu değerlendirecek ve notlayacaktır. 4. Sunu çıktıları öğretim elemanına sunudan en geç bir hafta sonra teslim edilecektir. 5. Değerlendirme yapan gruplar öğretim elemanı tarafından geliştirilen değerlendirme ölçütlerine uygun olarak sunuyu değerlendirecekler ve değerlendirme raporunu sunudan en geç bir hafta sonra öğretim elemanına teslim edeceklerdir. 6. Grupların sunuları ve değerlendirmeleri dönem sonu sınavında % 20 etkili olacaktır. 7. Gruplar sunular sırasında kendi bilgisayarlarını kullanarak sunuyu gerçekleştireceklerdir. Bu nedenle, gerekli hazırlıkları yapmaları önem taşımaktadır. 8. Öğrenciler konu anlatarak ve anlatılan konuları değerlendirip notlayarak derse aktif biçimde katılacaklarından derslere katılım önem taşımaktadır. İkinci değerlendirme aşaması ise, öğrencilerin vize ve final puanlarından alacakları puanlardan oluşacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 80

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.143
ÖK.243
ÖK.343
ÖK.443
ÖK.543