DERS ADI

: DOĞRUSAL PROGRAMLAMA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İST 3073 DOĞRUSAL PROGRAMLAMA ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İstatistik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT UMAY ZEYNEP UZUNOĞLU KOÇER

Dersi Alan Birimler

İstatistik (İkinci Öğretim)
İstatistik

Dersin Amacı

Yöneylem araştırması yöntembilimini tanıtmak, endüstriyel sistemlerin daha verimli nasıl çalışacağı üzerinde öğrencilerin düşünmelerini sağlamaktır. Ayrıca endüstride karşılaşılan problemlerinin bir karar problemi olarak formüle edilmesi, olası karar alternatiflerinin ve bu karar alternatifleri içinden en iyisinin belirlenmesi ve sonuçların ekonomik olarak yorumlanması konusunda öğrencileri uzmanlaştırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yöneylem araştırması yöntembilimini ve kullanılan teknikleri tanımlayabilme
2   Endüstride karşılaşılan problemleri bir doğrusal karar modeli olarak ifade edebilme
3   Ulaştırma ve atama problemlerini tanımlayabilme
4   Doğrusal karar modellerinin, ulaştırma ve atama modellerinin çözüm yöntemlerini uygulayabilme
5   Doğrusal karar problemlerinin çözümünü ilgili paket programları kullanarak bulabilme
6   Sonuçları ekonomik olarak yorumlayabilme
7   İlgilenilen amacı optimize edecek alternatifler önerebilme
8   Eldeki kaynakların optimum kullanımını sağlayacak biçimde planlama yapabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yöneylem araştırmasının tanımı ve metodolojisi
2 Doğrusal programlamaya giriş ve doğrusal karar modelinin oluşturulması
3 Doğrusal karar modelleri ile ilgili örnekler
4 Doğrusal karar modellerinin çözümü ile ilgili temel kavramlar grafik yöntem, özel durumların incelenmesi
5 Doğrusal karar modellerinin normal ve standart formda ifade edilmesi ve Simpleks algoritması, özel durumlar
6 Büyük M yöntemi, İki evreli simpleks yöntemi
7 İkil simpleks algoritması ve bilgisayar uygulamaları
8 Arasınav
9 İkillik kavramı ve ikil modelinin yazılması, İkil değişkenlerin ekonomik anlamı
10 Parametreler için duyarlılık analizi
11 Yapısal değişimlere göre duyarlılık analizi
12 Ulaştırma modellerinde başlangıç çözüm bulma yöntemleri
13 Ulaştırma modellerinde eniyi çözümün bulunması
14 Atama modeli

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
W.L. Winston, Introduction to Operations Research, Applications and Applications, 3rd edition, Duxbury Press, 1994
Yardımcı kaynaklar:
H. Taha, Operations Research, McGraw Hill, 7th edition, 2003.
F.S. Hillier, G.J. Lieberman, Introduction to Operations Research, McGraw Hill, 1995.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, problem çözme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 Q Quiz
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.40 + Q * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + Q * 0.10 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ve kısa sınavın değerlendirilmesi.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dönem boyunca derslerin %70'ine devam etme sorumluluğu öğrenciye aittir. Ders saatine ve ödev teslimi ile ilgili belirtilen zamana uyulmalıdır. Derslerde ve sınavlarda meydana gelebilecek etik-dışı davranışlar konusunda ilgili yönetmelik çerçevesinde hareket edilecektir. D.E.Ü. Fen Fakültesi öğretim ve sınav uygulama esasları yönetmeliğini http://web.deu.edu.tr/fen adresinden temin edebilirsiniz.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

DEU Fen Fakültesi İstatistik Bölümü
e-posta: cengiz.celikoglu@deu.edu.tr
Tel: 0232 301 85 50
e-posta: umay.uzunoglu@deu.edu.tr
Tel: 0232 301 85 60

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 17 17
Final Sınavına Hazırlık 1 24 24
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 113

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155
ÖK.253535
ÖK.355
ÖK.4535
ÖK.5555
ÖK.65555
ÖK.75545
ÖK.85545