DERS ADI

: KARŞILAŞTIRMALI SES BİLİM VE BİÇİM BİLİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
YTÖ 5005 KARŞILAŞTIRMALI SES BİLİM VE BİÇİM BİLİM SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR VELİ DOĞAN GÜNAY

Dersi Alan Birimler

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türkçenin ses dizgesinin, Türkçedeki ses değişimlerinin, sözcük ve tümce vurgularıyla ezgilemenin öğrenilmesi; Türkçedeki sonekleme dizgesi ve bu dizgedeki düzensizliklerin öğrenilmesi, Türkçedeki sözcük türetim süreçlerinin ve çekim dizgesinin öğrenilmesi, Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde temel oluşturan sesbilimine ve biçimbilimine ilişkin ayrıntılı bilgilerin edinilmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde temel oluşturan sesbilimini ve biçimbilimini öğrenir.
2   Türkçedeki ses değişimlerini, sözcük ve tümce vurgularıyla ezgilemeyi öğrenir.
3   Türkçedeki sonekleme dizgesi ve bu dizgedeki düzensizlikleri öğrenir.
4   Türkçedeki sözcük türetim süreçlerini ve çekim dizgesini öğrenir.
5   Türkçenin sesbilimini ve biçimbilimini diğer dillerle karşılaştırmalı olarak öğrenebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 Sesbilim: Ses Dizgesi, Sesbilimsel Birimler, Ünsüz ve Ünlülerin Dağılımı
3 Ses Değişmeleri
4 Sözcük Vurgusu
5 Ezgileme ve Tümce Vurgusu
6 Biçimbilim: Sözcük Yapısı
7 Sözcük Türleri
8 Ara Sınav
9 Türetim
10 Çekim Sonekleri
11 Zaman / Görünüş / Kiplik
12 Koşaç `ol- ; Koşaç Belirticisi `-DIr', Kişi Belirticileri, Yantümce Belirticileri
13 İkileme
14 Ad Birleşikleri
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Adalı, O. 2004. Türkiye Türkçesinde biçimbirimler (2. Basım). İstanbul: Papatya.
Banguoğlu, T. 2004. Türkçenin Grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Gencan, T. N. 2001. Dilbilgisi. Ankara: Ayraç.
Göksel A. ve C. Kerslake. 2005. Turkish: A Comprehensive Grammar. London & New York: Routledge.
Kornfilt, J. 1997. Turkish. London & New York: Routledge.
Özsoy, A.S. 2004. Türkçenin Yapısı I: Sesbilim. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Uzun, N. E. 2006. Biçimbilim: Temel Kavramlar. İstanbul: Papatya

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Multimedyal anlatım, soru-yanıt, tartışma, grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 YSS Yıl Sonu Notu
3 BNS Başarı Notu YIN * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YIN * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

dogan.gunay@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 40 40
Ödev Hazırlama 1 30 30
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 195

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1444444444444
ÖK.2444444444444
ÖK.3555555555555
ÖK.4555555555555
ÖK.5444444444444