DERS ADI

: MEZOPATAMYA ARKEOLOJİSİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 2025 MEZOPATAMYA ARKEOLOJİSİ I SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Arkeoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT AHMET UHRİ

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji
Arkeoloji (İ.Ö.)

Dersin Amacı

Mezopotamya uygarlıklarının kültür tarihi içindeki yerini arkeolojik veriler ışığında incelemek

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mezopotamya ve Yakındoğu nun coğrafyasını tarif edebilme
2   Mezopotamya Paleolitik ve Mezolitik kültürlerini ana hatlarıyla belirtebilme
3   Mezopotamya Neolitik ve Kalkolitik Çağlarını ana hatlarıyla belirtebilme
4   Mezopotamya Erken Tunç Çağı ve Sümer kültürü arasındaki benzerlik ve farklılıkları tespit edebilme
5   Yazı ve yazılı kültürü ifade edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin genel tanıtımı, öğrencilerden istenen beceri biçimi ve kaynakçaların açıklanması
2 Mezopotamya ve Yakındoğu Coğrafi sınırları
3 Mezopotamya ve Yakındoğu da klimatoloji, floral ve faunal çeşitlilik.
4 Yakındoğu da ilk insan izleri (Paleolitik ve Mezolitik Çağ)
5 Mezopotamya da Neolitik Dönem (Hassuna ve Samarra)
6 Mezopotamya Kalkolitik Çağı (Halaf-Ubaid-Uruk)
7 Cemdet Nasr Evresi ve Erken Tunç Kültürü
8 Mezopotamya da dil ve yazı, yazılı kaynakların ortaya çıkışı
9 İlk Kentler ve Kentleşme Teorileri-I
10 İlk Kentler ve Kentleşme Teorileri-II(Uruk örneği)
11 Sümerlerin Tarihi ve Kronolojisi
12 Sümer Kültürü

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Nissen H.J, Ana Hatlarıyla Mezopotamya, Çev.Z.Z.İlkgelen, Arkeoloji ve Sanat yay., İst.-2004
Yardımcı kaynaklar:
1-Frangipane, G., Yakındoğu da Devletin Doğuşu, Çev.Z.Z.İlkgelen, Arkeoloji ve Sanat yay., İst.-2002
2-Dolukhanov P., Eski Ortadoğu da Çevre ve Etnik Yapı, Çev.S.Aydın, İmge Ktbv., Ankara-1998
3-Maisels, C.K., Uygarlığın Doğuşu, Çev.A.Şenel, İmge Ktbv., Ankara-1999
4-Bottéro, J., Eski Yakındoğu, A.Kahiloğulları-P.Güzelyürek-L.A.Özcan, Dost Ktbv.Yay., Ankara-2005
5-Van de Mieroop, M., Antik Yakındoğu nun Tarihi, Çev.S.Gül, , Dost Ktbv.Yay., Ankara-2004

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1-Örgün Öğretim
2-Sunum
3-Tartışma
4-Slayt Gösterileri
5-Müze Çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-4: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 1-7: Final Sınavında sorulacak sorular ile değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ahmet.uhri@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

her gün-her saat

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 6 72
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 112

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555444555
ÖK.2555555555444555
ÖK.3555555555444555
ÖK.4555555555444555
ÖK.5555555555444555