DERS ADI

: TARİHTE TÜRK-AMERİKAN İLİŞKİLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ESH 0004 TARİHTE TÜRK-AMERİKAN İLİŞKİLERİ SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Edebiyat Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT İSMAİL YAVUZ BÜLENT UĞRASIZ

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji
Müzecilik
Psikoloji (Türkçe)
Mütercim-Tercümanlık İÖ (Türkçe-Almanca-İngilizce)
Türk Dili ve Edebiyatı (İ.Ö)
Türk Dili ve Edebiyatı
Mütercim-Tercümanlık (Türkçe-Almanca-İngilizce)
Psikoloji
Arkeoloji (İ.Ö.)
Karşılaştırmalı Edebiyat
Sosyoloji (İ.Ö)
Sosyoloji
Felsefe
Dil Bilimi
Tarih (İÖ)
Mütercim-Tercümanlık (İngilizce)
Tarih
Karşılaştırmalı Edebiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türk Amerikan ilişkilerinin Osmanlı İmparatorluğu döneminden günümüze nasıl geliştiği ve dönem içindeki sorunlara kuş bakışı tarihsel boyut içinde bakabilmek ve kavrayabilmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı döneminde ABD ile ilk temaslar ve ilişkilerin gelişmesi öğrenebilme.
2   Türkiye Cumhuriyeti döneminde, Türk Amerikan ilişkilerinin gelişmesi ve izlediği yolu kavramak
3   Bu iki devlet arasındaki ilişkilerin yeşerdiği uluslararası ortamın kavrayabilme
4   Bu iki devlet arasında ilişkilerin hangi sorunlar ile yoğrulduğunu öğrenebilme,
5   Bu iki devletin ilişkisinde tarafların birbirine karşı izlediği politikaların temellerini ve arka planını öğrenebilmek
6   Uluslararası sistem içinde her iki devletin yerini görmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı ile Amerikalıların tanışması
2 Amerikalıların Ticari Faaliyetleri
3 Amerikan Misyonerleri
4 Diplomatik İlişkilerin Tesisi
5 Diplomatik İlişkilerin Tesisi
6 Ermeni Sorunu ve I. Dünya Savaşı
7 I. Dünya Savaşından Truman Doktrinine
8 Ara Sınav
9 Türkiye nin NATO ya Girişi
10 NATO Stratejisinde Türkiye nin Yeri
11 İkili Anlaşmalar ve İlk Anlaşmazlıklar
12 Eisenhower Doktrini ve Irak, Lübnan Sorunları
13 Eisenhower Doktrini ve Irak, Lübnan Sorunları
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Çağrı Erhan, Türk Amerikan İlişkilerinin tarihsel Kökenleri, İstanbul, İmge, 2001.
Oral Sander, Türk-Amerikan İlişkileri:1947-1964, Ankara, Sevinç Matbaası, 1979.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Derse aktif katılım
2. Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 DK Derse Katılım
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.40 + DK * 0.10 + FN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Ödev
Derse katılım
Final

Değerlendirme Kriteri

1. Türk Amerikan İlişkilerini tarihsel boyut içinde öğrenebilmek,
2. Günümüzdeki Türk Amerikan İlişkileri hakkında fikir yürütebilmek,
3. İlişkileri Osmanlı ve TC dönemleri içinde karşılaştırabilmek.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu %70 dir.
Öğrencilerin derse gelmeden önce haftalık metni tartışmaya katılmaları için okumaları gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd.Doç.Dr. Bülent Uğrasız
Ofis: A/111

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı Günü 9.30-11.30 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 0 0 0
Uygulama 0
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65