DERS ADI

: SÖZCÜKBİLİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 3036 SÖZCÜKBİLİM SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Dil Bilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT BURCU İLKAY KARAMAN

Dersi Alan Birimler

Dil Bilimi

Dersin Amacı

Dersin amacı en önemli dilsel birim olan sözcük hakkında geniş bilgi vermektir. Bunu yaparken sözcükbiliminin kuramları işlenecektir. Ayrıca, bu derste sözcüklerarası ilişkilere dikkat çekilir, zihinsel sözlükçenin yapısı incelenir, dizisel ve dizimsel ilişkilerde sözcüğün yeri, salkımlaşma ve devingenlik özelliği gibi konular işlenir. Sözcükbiliminin dilbiliminin diğer alt dalları ile olan etkileşimi hakkında bilgi verilir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

0   Bu dersin sonunda öğrencinin
1   Sözcükbilimi ile ilgili kuramsal bilgileri sıralayıp tanımlayabilmesi
2   Dilin temel taşı olan sözcüğün yapısını öğelere ayırıp çözümleyebilmesi
3   Sözcüklerarası ilişkileri tespit edebilmesi
4   Zihinsel sözlükçenin yapısını sınıflandırabilmesi
5   Dizisel ve dizimsel ilişkiler içerisinde sözcüğün rolünü açıklayabilmesi
6   Sözlükçenin salkımlaşma özelliği hakkında bilgi sunabilmesi
7   Sözcüğün devingenliğini araştırabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözcükbilimi nedir Sözlükbilimi nedir Sözcükbilimi ve Sözlükbilimi İlişkisi. Sözcükbilimi ve Terimbilimi İlişkisi. Terimbilimi nedir
2 Sözcükbiliminin geçmişi. Sözcük nedir Terim nedir
3 Zihinsel sözlükçe.
4 Zihinsel sözlükçenin temel birimi: Sözcükbirimi
5 Sözcüğün yapısı.
6 Sözcüğün içeriği.
7 Sözcükbirimlerin yapı ve içerik bakımından birbirleriyle olan ilişkisi.
8 Arasınav
9 Dikey ve yatay dizisel ilişkiler.
10 Dizimsel ilişkiler.
11 Sözlükçede salkımlaşmalar.
12 Sözcüklerin ve Sözlükçenin devingenliği.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Aksan, Doğan (1990) Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim 3. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Türk Dil Kurumu Yayınları: 439/3. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
2. Günay, Doğan V. (2007) Sözcükbilim. İstanbul: Multilingual.
3. Jackson, Howard & Zé Amvela, Etienne (2000) Words, Meaning and Vocabulary: An Introduction to Modern English Lexicology. London & New York: Cassell.
4. Lutzeier, Peter R. (1995) Lexikologie: Ein Arbeitsbuch. Tübingen: Stauffenburg Verlag.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-7: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Arasınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilir ve/ya fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
1 2 2
Haftalık ders öncesi/sonrası Hazırlıklar 13 2 26
Vize sınavıha hazırlık 1 8 8
Final sınavına hazırlık 1 10 10
Final 1 1,5 2
Vize 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 72

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1554
ÖK.23544
ÖK.33544
ÖK.4544
ÖK.54554
ÖK.65534
ÖK.75544
ÖK.8