DERS ADI

: DİLBİLİM TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 2036 DİLBİLİM TARİHİ ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Dil Bilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT ÖZGE CAN

Dersi Alan Birimler

Dil Bilimi

Dersin Amacı

Öğrencilerin dilden dilbilime uzanıncaya dek dilin geçirdiği aşamalar irdeleyerek 20. Yüzyıl Dilbilim Akımlarının Temel Özellikleri, Dilbilimin Alanları ve Komşu Bilim Dallarıyla İlişkisinin öğrenmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Dilin tarihini ana hatlarıyla belirtebilmesi
2   2. Dilbilim tarihini ana hatlarıyla belirtebilmesi
3   3. Dilbilimciler arasındaki farkı göstererek karşılaştırabilme
4   4. Eşzamanlı ve artzamanlı çalışmaları karşılaştırabilmesi
5   5. Dilbilimle komşu dallar arasındaki bağlantıyı açıklayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eski Yunan daki Dil Çalışmaları Aristo, Dionysos Thrax
2 Eski Roma da Dil Çalışmaları Varro, Priscianus
3 Ortaçağ Dil Çalışmaları: Doğudaki Dil Çalışmaları Sibeveyhi, Kaşgarlı Mahmut
4 Ortaçağ Dil Çalışmaları: Batıdaki Dil Çalışmaları Kilisenin Etkisi, Virgilius, Villa Dei, Modistae
5 17. Yüzyıl Dil Çalışmaları İngiltere (Wilkins, Murray), Fransa (Port Royal Okulu)
6 18. Yüzyıl Dil Çalışmaları Herder, Humboldt, Jones
7 19. Yüzyıl Dil Çalışmaları Yeni Gramerciler ve Tarihsel Dilbilim (Leibniz, Schlegel, Rask, Grimm, Bopp)
8 Ara Sınav
9 20. Yüzyıl Dil Çalışmaları ve Dilbilimin Ortaya De Saussure ve Dilbilim Dersleri
10 Yapısalcı Okullar Prag Dilbilim Çevresi, Kopenhag Dilbilim Çevresi
11 Amerikan Yapısalcılığı Boas, Sapir, Bloomfield, Harris
12 Andre Martinet ve İşlevsel Dilbilim
13 Noam Chomsky ve Üretimsel Dilbilgisi
14 Günümüz Dilbilim Çalışmaları ve Dilbilimin Dalları Toplumdilbilim, Ruhdilbilim, Metindilbilim, Edimbilim, Uygulamalı Dilbilim

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aksan, D. (1995) Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara:TDK
Bussman, H. (1996) Routledge Dictionary of Language and Linguistics.
Lepschy, G. (1994) History of Linguistics. London. Longman.
Rifat, M. (1997) XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Akımları.İstanbul: YKY
Robins, R. H. (1998) Short History of Linguistics. London: Longman

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1. Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ1 * 0.50 + FN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Kriteri: (Öğrenme çıktılarının hangi boyutları hangi değerlendirme kriteri ile ölçülüyor Değerlendirme kriterleri öğrenme yöntemleri ile ilişkilendirilmelidir.)
1. ÖÇ 1,2,3,4,5,: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ÖGR.GÖR.DR. ÖZGE CAN 0232 301 86 33 EDEBİYAT FAKÜLTESİ DİLBİLİM BÖLÜMÜ B BLOK 4. KAT 420

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

PAZARTESİ GÜNLERİ 12:00-12:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 0 0 0
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Bireysel Ödev Hazırlama 0 0 0
GrupÖdeviHazırlama 0 0 0
Sunum Hazırlama 0 0 0
Diğer 0 0 0
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 17 17
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
Diğer Kısa Sınav vb. 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 101

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55