DERS ADI

: BİYODİLBİLİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 2037 BİYODİLBİLİM SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Dil Bilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ AYŞEGÜL ÖZCAN

Dersi Alan Birimler

Dil Bilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin dilin biyolojik evrimine, dilin üretiminde ve algılanmasında kullanılan biyolojik yapılara ve bu yapıların nasıl geliştiğine ilişkin bilgi edinmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dilin biyolojik evriminin aşamalarını sıralayabilmesi
2   Dil organlarının nasıl evrimleştiğini açıklayabilmesi
3   Sözdizimin ve anlambilimin nasıl geliştiğini açıklayabilmesi
4   Dil ve beyin arasındaki ilişkiyi açıklayabilmesi
5   Konuşmanın anatomisini betimleyebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İnsan ve Hayvan İletişim Dizgeleri Dilin biyolojik temelleri Hayvan iletişim dizgeleri Dilin insanlar tarafından kullanımı
2 Kültür ve dil Ana dil mitleri Dil ve paleolitik devrim Dillerin karmaşıklığı
3 Sapir Whorf Varsayımı Sapir Whorf Varsayımı Sapir Whorf Varsayımının dayanakları
4 Dilin kökenine ilişkin yanlış görüşler
5 Dilin evrimsel gelişimi Dil organları
6 Dilin evrimsel gelişimi Beyindeki dil merkezleri
7 Dilin evrimsel gelişimi Diğer primat türlerinden örnekler
8 ARASINAV
9 Dilin biyolojik kökenleri Dil organları Dil ve beyin ilişkisi Dil aygıtı
10 Konuşmanın anatomisi Jest ses dönüşümü Dillerin sesbilgisel yapısı Ses işitim imgesi ilişkisi
11 Protodil (Protolanguage) Salt sözcüklerle iletişim Proto-anlambilim
12 Sözdizimin mekanikleri Sözdizimin önemi Sözcükler arasındaki ilişkiler Sözlüksel İşlevsel Dilbilgisi (LFG)
13 Protodilden sözdizime Sözdizimsel yineleme Sözdizimsel mekanizmaların özerkliği
14 Anlamın yapıtaşları Kavramlar, imgeler ve tanımlar Tematik bölütleme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Desalles, J.L. (2007). Why we talk: the evolutionary origins of language. Oxford: OUP
2. Jenkin, L. (2000). Biolinguistics: Exploring the biology of language. Cambridge: CUP
3. Cedric Boeckx. 2010. Language in Cognition: Uncovering Mental Structures and the Rules behind Them. Malden, Mass. & Oxford: Wiley-Blackwell.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1 - 5 : Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr. Gör. Dr. Özgün KOŞANER
Edebiyat Fakültesi Dilbilim Bölümü
B Blok B 461/2 Nolu Oda

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13:15 - 15:00
Çarşamba 13:15 - 15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 84

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.35
ÖK.445
ÖK.545