DERS ADI

: TÜRK DİLİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 2040 TÜRK DİLİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Dil Bilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT ÖZGE CAN

Dersi Alan Birimler

Dil Bilimi

Dersin Amacı

Öğrencilerin Türk Dilinin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri ni bilmeleri, Türklerin Ana Yurdu ve Eski Komşuları nı tanımaları, Eski Kültürler ve Türkler ilişkisini kurarak Alp Er Tonga Destanı ndan günümüze kadar geçen dilsel süreç (Köktürkçenin Dil Özellikleri, Uygur Türkçesi gibi) hakkında bilgi sahibi olmaları hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Türk dilinin tarihini ana hatlarıyla belirtebilmesi
2   2. Türk Dilbilim tarihini ana hatlarıyla belirtebilmesi
3   3. Türk Dilbilimciler arasındaki farkı göstererek karşılaştırabilmesi
4   4. Türkçe üzerine yapılan eşzamanlı ve artzamanlı çalışmaları sınıflandırabilmesi
5   5. Eski Türkçe metinleri ayırt edebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İlk Yazılar
2 Türk Dilinin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri Türklerin Anayurdu ve Eski Komşuları
3 Sümerce-Türkçe İlişkisi
4 Saka-Türk İlişkisi Alp er Tonga Destanı
5 Asya Hunları-Avrupa Hunları ve Türk Dili Oğuz Kağan Destanı
6 Köktürkçe
7 Uygurca
8 Ara Sınav
9 Orta Türkçe Dönemi: Karahanlılar ve Türk Dili Önemli Eserler
10 Orta Türkçe Dönemi: Kıpçakça-Çağatayca-Harezm Türkçeleri
11 Batı Türkçesi
12 Osmanlılar Dönemi
13 Cumhuriyet Dönemi: Yazı Devrimi
14 Cumhuriyet Dönemi: Modern Dil Çalışmaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Caferoğlu, A. (2001) Türk Dili Tarihi (5. Baskı) İstanbul: Alfa
Ercilasun, A. B. (2007) Türk Dili Tarihi / Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla. Ankara: Akçağ
Gülensoy, A. Türkçe El Kitabı. (2. Baskı) Ankara: Akçağ
Karamanlıoğlu, A. (1986) Türk Dili . (4. Baskı) İstanbul: Dergah Yayınları
Somuncuoğlu, S. (2008) Sibirya'dan Anadolu'ya Taştaki Türkler. İstanbul: Az Yapı Yay.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev/DerseKatılım
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + OD * 0.30 +FN * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Kriteri: (Öğrenme çıktılarının hangi boyutları hangi değerlendirme kriteri ile ölçülüyor Değerlendirme kriterleri öğrenme yöntemleri ile ilişkilendirilmelidir.)
1. ÖÇ 1,2,3,4,5 ve 6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ÖGR.GÖR.DR. ÖZGE CAN 0232 301 86 33 EDEBİYAT FAKÜLTESİ DİLBİLİM BÖLÜMÜ B BLOK 4. KAT 420

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri


PAZARTESİ GÜNLERİ 12:00-12:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55