DERS ADI

: DİLBİLİM KURAMLARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 4039 DİLBİLİM KURAMLARI ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Dil Bilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT FUNDA UZDU YILDIZ

Dersi Alan Birimler

Dil Bilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin 1950 lerden sonra ortaya çıkan üretici dönüşümsel dilbilim kuramları ve 1970 lerde kendilerini göstermeye başlayan işlevsel yaklaşımlara ilişkin karılaştırmalı bilgi edinmelerini ve bu farklı yönelimli yaklaşımların temellerinde yatan yapısalcılık, akılcılık gibi farklı felsefi dayanakları ve güdülenmeleri tartışmalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yapısalcı, üretici dönüşümsel ve işlevsel dilbilim kuramlarının neler olduğunu tanımlayabilmesi
2   bu kuramların temelinde yer alan felsefi temelleri tartışabilmesi
3   bu kuramların dile ilişkin temel yaklaşımların irdeleyebilmesi
4   üretici dönüşümsel kuramlarla işlevsel yaklaşım arasındaki farklılıkların neler olduğunu değerlendirebilmesi
5   üretici ve işlevsel kuramların dili açıklamakta eksik kalan yönlerini eleştirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş Yapısalcılık Ferdinand de Saussure
2 Prag Okulu ve Londra Dilbilim Çevresi Prag Okulu İşlevsel Tümce Yaklaşımı Londra Dilbilim Çevresi J. R. Firth
3 Sapir Whorf Varsayımı Sapir Whorf Varsayımı Sapir Whorf Varsayımının dayanakları
4 Bloomfield ve Amerikan Yapısalcılığı Amerikan Yapısalcılığı Leonard Bloomfield Bloomfield Sonrası Kuramlar
5 Üretici Dilbilim Yaklaşımları Chomsky Dilsel Çeşitlilik ve Evrensel Dilbilgisi Edinç ve Edim Kavramları
6 Üretici Dilbilim Yaklaşımları İlkeler ve Değiştirgenler (Yönetme ve Bağlama) Minimalist Program
7 Diğer Dilbilim Kuramları Genel Öbek Yapı Dilbilgisi (GPSG) Baş-Yönetimli Öbek Yapı Dilbilgisi (HPSG) Sözlüksel İşlevsel Dilbilgisi (LFG)
8 ARASINAV
9 Bilişsel Dilbilgisi
10 Dile İşlevsel Yaklaşımlar İşlev Biçim ilişkisi Dile işlevsel yaklaşım İşlevci biçimci yaklaşımlar arasındaki farklar
11 İşlevsel Dilbilgisi Kuramları Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi (SFL)
12 İşlevsel Dilbilgisi Kuramları Rol ve Gönderim Dilbilgisi (RRG)
13 İşlevsel Dilbilgisi Kuramları İşlevsel Dilbilgisi (FG)
14 İşlevsel Dilbilgisi Kuramları İşlevsel Söylem Dilbilgisi (FDG)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Baltin, M. ve Collins, C. (2002) The Handbook of Contemporary Syntactic Theory. Oxford: Blackwell.
2. Butler, S. (2003). Structure and function: A guide to three major structural-functional theories. Amsterdam: John Benjamins.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1 - 5 : Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ödev, ara sınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr. Gör. Dr. Özgün KOŞANER
Edebiyat Fakültesi Dilbilim Bölümü
C Blok C157 Nolu Oda

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13:15 - 15:00
Çarşamba 13:15 - 15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15555
ÖK.25555
ÖK.35555
ÖK.4555
ÖK.55555