DERS ADI

: TOPLUMDİLBİLİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 2007 TOPLUMDİLBİLİM ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Dil Bilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Dil Bilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, dil ve toplum arasındaki ilişkiyi dil değişkesi, lehçe, ağız, karma dil, kırma dil, dilde ikilik, ikidillilik, çokdillilik, toplumsal katmanlaşma, toplumsal sınıf, etnik köken, düzenek kaydırımı, düzenek karıştırımı, dil planlaması, dil devrimi, dil ve ideoloji, dil ve toplumsal güç gibi bağlamlarda ele alarak öğrencilerin söz konusu ilişkiyi kavramalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrencinin: Toplumdilbilimle ilgili temel kavramları tanımlayabilmesi
2   Toplum ve dil arasındaki ilişkiyi özellikleriyle açıklayabilmesi
3   Toplumdilbilimsel bir araştırma taslağı hazırlayabilmesi
4   Toplumsal sınıf, etnik köken, toplumsal katmanlaşma ve dil arasındaki ilişkiyi aralarındaki farkı göstererek karşılaştırabilmesi
5   Toplumdilbilimsel bir araştırmayı değerlendirip eleştirebilmesi
6   Toplum ve dil ilişkisiyle ilgili olarak verilen bulgulardan yola çıkarak sonuç çıkarabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve Toplum ilişkisi. Toplumdilbilimin çalışma alanları ve ilişkili olduğu alanlar.
2 Çokdilli toplumlarda dilsel seçimler: dilde ikilik
3 Çokdilli toplumlarda dilsel seçimler: düzenek kaydırımı ve düzenek değiştirimi
4 Dil kaydırımı, kaybı ve ölümü
5 Dil sürdürümü ve canlandırılması.
6 Dilsel değişkeler: anadil, ölçünlü dil, geçer dil
7 Dilsel değişkeler: karma ve kırma diller
8 Ara Sınav
9 Ulusal dil, dil devrimi ve dil planlaması
10 Bölgesel ve toplumsal lehçeler; Kod Kuramı
11 Dil, cinsiyet ve yaş ilişkisi
12 Etnik köken ve toplumsal ağlar
13 Dil değişimi
14 Kullanım odaklı dil değişkesi: biçem, bağlam ve kesit dil

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Bonvillain, N. (1997). Language, Culture and Communication. New Jersey: Prentice Hall Inc.
2. Holmes, J. (2008). An Introduction to Sociolinguistics. England: Pearson.
3. Trudgill, P. (1985). Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society. Reading: Cox & Wyman Ltd.
4. Wardhaugh, R. (1997). An Introduction to Sociolinguistics. Oxford: Blackwell.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt
4. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.40 + OD * 0.10 + FN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1,2,4,6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 3 ve 5: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ödevlerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ödev, ara sınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

DEÜ Edebiyat Fak. Dilbilim Böl.
İş: 3018632

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders programına göre belirlenecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 13 13
Ödev Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.2
ÖK.3555
ÖK.45555
ÖK.5555
ÖK.6