DERS ADI

: SÖYLEM ÇÖZÜMLEMESİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 4003 SÖYLEM ÇÖZÜMLEMESİ ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Dil Bilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Dil Bilimi

Dersin Amacı

Bu derste söylemin ne olduğunun betimlenmesi ve söylem çözümlemesine ilişkin temel kavram ve yaklaşımların ele alınması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda, metin kavramı, iletişimin biçimsel ve işlevsel yönleri, söylem bağlayıcıları, belli söylem türleri ve söylemin üretimi, algılanması ve anlaşılmasına ilişkin bilgilerin öğrencilere kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrencinin söylem, metin, eğretileme, bağlam gibi temel kavramları tanımlayabilmesi
2   Söylem çözümlemesinde kullanılan temel kavramları örneklerle açıklayabilmesi
3   Çözümlenmesi beklenen bir söylem bölütünün hangi açılardan incelenebileceğini tartışabilmesi
4   Farklı söylem türlerini ayırt edebilmesi
5   Söylem çözümlemesinde farklı yaklaşımların (biçemsel, ruhdilbilimsel, toplumdilbilimsel) nasıl kullanıldığını tartışıp irdeleyebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Söylem çözümlemesine giriş: Biçim ve işlev arasındaki fark. Yazılı ve sözlü dil arasındaki fark
2 Metinselliğin yedi ölçütü (Halliday ve Hasan, 1976)
3 Söylem bağlamı Kurum Söylemi
4 Önerme, Büyükölçekli yapı, Üstyapı kavramları
5 Söylem bağlayıcıları: Söylem ilişkileri, Artgönderim, Gösterim
6 Söylem bölütleri ve konu kavramı
7 Konu ve söylem içeriğinin temsili
8 Ara Sınav
9 Söylemin üretimi: Sahneleme ve söylem yapısının temsili
10 Söylemin üretimi: Bilgi yapısı (verilmiş bilgi, yeni bilgi) Halliday in bilgi yapısı yaklaşımı
11 Söylemin yorumlanmasında bağdaşıklık: zihinsel modeller, şema, çerçece, senaryo, tasarı
12 Belirli söylem türleri: Sözlü iletişim ve çeviriyazı modelleri
13 Belirli söylem türleri: Anlatı metinleri ve farklı yaklaşımlarda çözümlenmesi
14 Belirli söylem türleri: Sav metinleri ve farklı yaklaşımlarda çözümlenmesi; ikna

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Brown, G. ve Yule, G. (1989). Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
2. Halliday, M.A.K. (1994). Introduction to Functional Grammar 2nd ed. London: Edward Arnold.
3. Johnstone, B. (2008). Discourse Analysis. USA: Blackwell Publishing.
4. Renkema, J. (1993). Discourse Studies. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt
4. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-5: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ve ödev ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ödevlerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ödev, ara sınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

0232 3018632
Ed. Fak. Dilbilim Böl. B 421

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarş. 10:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Ödev Hazırlama 1 12 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 115

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.3555
ÖK.45555
ÖK.55555