DERS ADI

: KATI ATIKLAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÇEV 3569 KATI ATIKLAR ZORUNLU 3 1 0 4

Dersi Veren Birim

Çevre Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT GÖRKEM AKINCI

Dersi Alan Birimler

Çevre Mühendisliği

Dersin Amacı

Dersi alan olan öğrencilerin kentsel (evsel, endüstriyel, tıbbi, tehlikeli,..) ve özel (maden, ..) katı atıkları tanımlayabilmeleri, özelliklerini belirlemek için gerekli analizleri saptayabilmeleri, bu özelliklere göre atıkların azaltımı, yeniden kullanımı, geri kazanımı ve/veya fiziksel veya kimyasal/biyokimyasal (termik teknolojiler de dahil olmak üzere) yollarla dönüştürülmeleri için uygun teknolojileri belirleyebilen, gerekli fizibilite çalışmasını tamamlayabilen, seçilen yönteme dair gerekli tasarımı yapabilen ve imalat aşamasında tasarımı denetleyerek bu sistemi işletebilen mühendisler olmaları bu dersin amacıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Katı atıklara ait genel ve spesifik özellikleri sıralayabilir, atıkları sınıflayabilir, bunların çeşitli şartlar altındaki değişimlerini belirtebilir,gerekli analizleri tespit edebilir.
2   Atıkların fiziksel-kimyasal- biyolojik özelliklerinden ve miktarından yararlanarak uygun bertaraf teknolojilerini tartışabilir, bunları ekonomik kriterlere göre gözden geçirerek uygun teknolojileri seçebilir.
3   Atık yönetimi konusunda güncel ve ileriye dönük hesaplamaları yapabilir, verileri işleyebilir, bilgileri ilişkilendirebilir, yönetim sistemine karar verebilir, sistemin projesini hazırlayabilir.
4   Elindeki bilgi ve verileri analiz edebilir, bunlardan yola çıkarak uygun mevcut teknolojileri tartışabilir.
5   Bilgi, veri eldesini takip eden tartışmalar sonucunda bunları bütünleştirerek bir proje planlayabilir, planladığı projenin bileşenlerini tasarlayabilir.
6   Planladığı ve tasarladığı projeleri savunabilir ve farklı projeleri karşılaştırarak yargıda bulunabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, katı atık kaynakları, evsel atık bileşenleri, atık özellikleri (miktarı, fiziksel-kimyasal/biyolojik öz.) , değişimi ve etkileyen faktörler Öğrencilerin proje ve uygulama grupları tombala usulü ile 4-7 kişilik gruplar oluşturacak şekilde belirlenir. Ders kapsamında verilen atık parametreleri hakkında sorumluluk alanları için araştırmaları ve raporlamaları istenir.
2 Atıkların toplanması ve taşınması, bunlarla ilgili ekonomik-coğrafik kısıtlar, transfer istasyonları, geri kazanım temelleri Sorumluluk alanlarındaki toplama ve taşıma imkanlarının belirlenmesi istenir.
3 Temel katı atık teknolojilerinin seçimini etkileyen atık parametreleri, atık kimyası, pH, Eh, ağır metaller, TOC, DTOC, KOI, BOI, eluat, vd.., Atık mevzuatı İlk iki hafta verilen proje ve uyguklama sorumluluklarına ait grup kontrolü ve yönlendirmesi yapılır.
4 Kompostlama teknolojisi, biyokimyası, Düzenli depolama teknolojisi, biyokimyası, biyogaz enerjisi Sorumluluk alanalarındaki geri kazanılabilir ve biyo dönüşür atıklar ile diğer atıklara ait güncel oranlar-miktarların belirlenmesi ve halihazırdaki bertaraf teknolojileri ile alanların tespiti istenir.
5 Sızıntı Suyu, arıtımı, geri dönüşümü, değişimi, Yakma teknolojisi, kimyası, enerji, Anaerobik çürütücüler, piroliz, ekonomik kısıtlar, yenilikçi teknolojiler Sorumluluk alanlarına ilişkin önceden öngörülmüş projelerin belirlenmesi, tartışılması istenir.
6 1. Ara Sınav
7 Ara sınav sorularının çözümü, tartışılması, Katı atık konusundaki çevre davaları, mesleki etik, davetli konuşmacı 4. ve 5. hafta verilen sorumluluklara ait grup kontrolü ve yönlendirilmesi yapılır.
8 Kompostlama, deponi, yakma ve çürütücü tasarımı Sorumluluk alanları uygun bertaraf/değerlendirme teknolojilerini saptamaları, olası kombinasyonları belirlemeleri ve tartışmaları istenir.
9 Katı atık ekonomisi, davetli konuşmacı, Katı atık işlem merkezi ve deponi alanları yer seçimi Grup kontrolü, tasarım için izin verilmesi
10 Kompostlama, deponi, yakma ve çürütücü tasarımı - devam Grup tasarım kontrolü
11 2. Ara Sınav
12 Yasa ve Yönetmelikler Tartışma ve değerlendirme
13 Grup Sunumları Tartışma ve değerlendirme
14 Grup Sunumları Tartışma ve değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Integrated Solid Waste Management, Tchobanoglous G., Theisen H., Vigil, S.A., 1993,McGraw-Hill International Editions

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilere katı atıkların temel özellikleri ve dinamiği anlatıldıktan sonra, kendilerinden bir yerleşim yeri/ bölgeye/ ülkeye ait atık özelliklerini ve bu özellikleri etkileyen, değişimini belirleyen unsurları saptaması istenir. Bu aşamayı
takiben atık miktarı hesaplaması, toplama-taşıma organizasyonu, katı atık değerlendirme ve bertaraf teknolojileri aktarılır. Öğrencilerden sorumlu oldukları şehir/bölge/ülke için gerekli diğer bilgileri toplaması, veri elde etmesi veya benzer koşullardaki diğer bölge verilerinden yararlanarak uygun verileri üretmesi beklenir. Öğrencilerin bu verileri işlemesi ve söz konusu yer için olası teknolojileri saptaması, bunları bilimsel ve ekonomik gerçeklerden yararlanarak kıyaslaması istenir. Anlatılan teknolojilere ait tasarım esasları ve diğer önemli karar verme mekanizmaları aktarılır. Öğrencilerden karar verdikleri teknolojilerin yer seçimi ve tasarımını yapması beklenir. Öğrencilere son aşamaya gelene kadar sıklıkla proje kontrolü uygulanır, bireysel ve grup halinde çalışmaları, projelerini anlatabilmeleri, tartışabilmeleri beklenir. İki ara sınav yapılır. Dersin son iki haftasında grupların proje sunumu ve savunması ile ders tamamlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1.Vize
2 VZ2 2.Vize
3 VPR Proje
4 FN Final
5 BNS BNS VZ1 * 0.15 + VZ2 * 0.15 + VPR * 0.20 + FN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin derse ve proje kontrollerine devamı ile proje sunumuna katılımı zorunludur. Sene içi başarı durumu ara sınav, proje ve sunum performansları ile yıl sonu sınav başarılarına göre değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin derse devamı, derse aktif katılımı, tartışma yapabilir olması beklenmekte olup proje eleştirebilmesi/değerlendirebilmesi gibi özelliklere sahip olarak dersi tamamlaması beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Görkem AKINCI, Dokuz Eylül Ünivrsitesi, Mühendislik Fakültesi, Çevre Mühendisliği Bölümü, 35160 Kaynaklar- Buca- İzmir Tel: 232 301 7132

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders gününde dersten önceki veya sonraki 2 ders saati.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 3 30
Öğrenci Sunumları 2 3 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 2 4 8
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Proje Hazırlama 5 4 20
Vize Sınavı 2 3 6
Final Sınavı 1 3 3
Proje Final Sunumu 1 6 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 107

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.155545
ÖK.2555544
ÖK.35554454
ÖK.4555555444453
ÖK.5545545554444
ÖK.6445544