DERS ADI

:

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEÇMELİ

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT ÖZGÜN KOŞANER

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere sesletim organlarına ve sesbilimsel sınıflandırmalara ilişkin bilgi sağlamak; başlıca sesbilim örüntülerine ilişkin diller-arası örnekler sunmak; günümüz sesbilim kuramlarına ilişkin giriş niteliğinde bilgi vermek ve öğrencilerin sesbilimsel çözümleme yazılımlarını temel düzeyde kullanabilmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sesletim organlarını tanıma
2   Seslerin ayırıcı özelliklerini bilme
3   Güncel sesbilim kuramları hakkında bilgi sahibi olma
4   Diller-arası veri kullanarak sesbilimsel örüntüleri saptayabilme
5   Sesbilimsel çözümleme yazılımlarını kullanabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, İzleğin tanıtılması ve Tartışılması
2 Sesletimin Anatomisi
3 Hava Çıkış Mekanizmaları ve Ses Tellerinin Durumları
4 Ayırıcı Özellikler ve Çevriyazım, Ünlülerin Ayırıcı Özellikleri
5 Ayırıcı Özellikler ve Çevriyazım, Ünsüzlerin Ayırıcı Özellikleri
6 Sesbilgisel ve Sesbilimsel Çevriyazım, Kural Yazımı, Sesbilimsel Değişimler
7 Seslem Yapısı CV katmanı
8 Laboratuvar Uygulaması: Praat Programı, Ünlülerin Akustik Özellikleri
9 Laboratuvar Uygulaması: Ünsüzlerin Akustik Özellikleri
10 Parçalarüstü sesbirimler
11 Vurgu: Sözcük vurgusu, Öbek vurgusu, Tümce Vurgusu
12 Ezgi
13 Laboratuvar Uygulaması: Vurgu örüntüleri
14 Laboratuvar Uygulaması: Ezgi Örüntüleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ladefoged, Peter. (2010). A Course in Phonetics. 6th ed. Thomson.
Demircan, Ömer. (1996) Türkçenin Sesdizimi. İstanbul: Der Yayınları.
Ergenç, İclal. (2002) Konuşma Dili ve Türkçenin Söyleyiş Sözlüğü. İstanbul: Multilingual
Özsoy, Sumru. (2004) Türkçenin Yapısı I: Sesbilim. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları
Gussenhoven, Carlos, and Haike Jacobs. (1998). Understanding Phonology. Hodder Arnold.
Hayes, Bruce. (2008). Introductory Phonology. Blackwell.
Ladefoged, Peter, and Ian Maddieson. (1996). Sounds of the World's Languages. Blackwell.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konu ile ilgili sunum
Örneklerle anlatım/ tartışma
Soru-Yanıt
Laboratuvar Uygulamaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ1, ÖÇ2 ve ÖÇ3 Ara sınav ve Final sınavıyla değerlendirilecektir.
ÖÇ4 Yarıyıl İçi Değerlendirme notuyla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yard. Doç. Dr. Özgün KOŞANER
Edebiyat Fakültesi C Blok C-157
Tel: 0232 30 186 29

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09:00-12:00
Salı: 09:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 3 24
Laboratuvar 6 3 18
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Ödev Hazırlama 1 30 30
Laboratuvar'a Hazırlık 6 5 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 195

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.143414555544
ÖK.243415555544
ÖK.34445555555
ÖK.45545555555
ÖK.55534455555