DERS ADI

:

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEÇMELİ

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT ÖZGÜN KOŞANER

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Evrensel Dilbilgisi Kuramı nın özellikle son yıllarda izlenen Yetinmeci Çizgi (Minimalist Program) çerçevesinde dilbilgisinin sunuluş düzlemleri; sözdizimsel türetim; dilbilgisinin bileşenleri ve arakesitler üzerine bilgi ve tartışmalar sunmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Evrensel Dilbilgisinin temel araç ve düzeneklerini tanımlayabilme
2   Sözdizim Kuramının sunuluş düzlemlerini ayrıntılı betimleyebilme
3   Birleştirme, Taşıma gibi dilbilgisi araçlarının kuram içerisindeki yerini aktarabilme
4   Evrensel Dilbilgisinin bileşenlerini sorgulayabilme
5   Sözdizim türetiminin arakesitlerde yorumlanma süreçleri hakkında eleştirel bir bakış açısı sunabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilbilgisi Dilbilgisi kavramına genel bir bakış, Evrensel Dilbilgisi, ilkeler ve değiştirgenler, değiştirgen ayarlama
2 Minimalist sözdizimin mimarisi I Sunulum düzlemleri, y-yapının ve d-yapının yeniden değerlendirilmesi
3 Minimalist sözdizimin mimarisi II Sunulum düzlemleri, y-yapının ve d-yapının yeniden değerlendirilmesi
4 Öbek yapı Aşamalı-X kuramı, yalın öbek yapı, birleştirme işlemi, ayrık yansımalar (TümÖ, ZÖ ve EÖ yansımaları)
5 Özneler ve EÖ-içi Özne Varsayımı Eylem Kabuğu
6 Boş kategoriler ADIL, adıl, boş Z, boş Tüm
7 Taşıma Kopyalama ve silme, baş taşıma, ne-taşıma, Ü-taşıma
8 Öğrenci Sunumları
9 Uyum, durum ve özellik eşleme Uyum, yorumlanabilir ve yorumlanamaz özellikler, özellik eşleme, GYİ
10 Evreler - I Evreler, geçişli ve geçişsiz tümceler, özellik kalıtı
11 Evreler - II Evreler, geçişli ve geçişsiz tümceler, özellik kalıtı
12 Evreler - III Evreler, ne-taşıma, ardışık döngüsellik
13 Evreler - IV Evreler ve ardakalan sorunlar
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Boeckx, C. (2007). Understanding Minimalist Syntax: Lessons from Locality in Long-distance Dependencies. Oxford: Blackwell.
Brody, M. (2003). Towards an Elegant Syntax. London: Routledge.
Chomsky, N. (1981). Lectures on Government and Binding. Dordrecht: Paris.
Chomsky, N. (1993). A minimalist program for linguistic theory. The View from Building 20: Essays in Linguistics in Honor of Sylvain Bromberger içinde (haz.). Kenneth Hale & Samuel J. Keyser, 1 52. Cambridge, MA: MIT Press. 167 217
Chomsky, N. (1995). The Minimalist Program. Cambridge: MIT Press.
Chomsky, N. (2000). Minimalist Inquiries: the Framework. R. Martin, D. Michaels, & J. U. (eds.) icinde, Step by step (s. 89-156). Cambridge: MIT Press.
Chomsky, N. (2001). Derivation by phase. M. Kenstowicz (ed.) icinde, Ken Hale: A life in language (s. 1-52). Cambridge: MIT Press.
Chomsky, N. (2004). Beyond Explanatory Adequacy. A. B. (ed.) icinde, Structures and Beyond. Oxford: Oxford University Press.
Chomsky, N. (2005). Three factors in language design. Linguistic Inquiry 36: 1. s. 1-22.
Chomsky, N. (2006). Approaching UG from below. Ms.: MIT.
Chomsky, N. (2008). On phases. Foundational Issues in Linguistics Theory (eds. Freidin, Otero and Zubizaretta) MIT Press.
Cinque, G. (1999). Adverbs and Functional Heads A Crosslinguistic Perspective. Oxford: Oxford University Press.
Gallego, A. J. (2010). Phase Theory. Amsterdam: John Benjamins.
Hornstein, N., Nunes, J., ve Grohmann, K. K. (2005). Understanding Minimalism. Cambridge: Cambridge University Press.
Kayne, R. (1994). The Antisymmetry of Syntax. Cambridge, Mass: MIT Press.
Radford, A. (1999). Syntax: A Minimalist Introduction. Cambridge University Press.
Radford, A. (2004). Minimalist Syntax: Exploring the Structure of English. Cambridge University Press.
Radford, A. (2009). Analysing English Sentences: A Minimalist Approach. Cambridge MA.: Cambridge University Press.
Uriagereka, J. (1998). Rhyme and Reason. Cambridge, MA.: MIT Press.
Uzun, N. E. (2000). Ana çizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. İstanbul: Multilingual.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konu ile ilgili sunum
Örneklerle anlatım/ tartışma
Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-2-3-4-5: Ara sınav, yarıyıl içi değerlendirme ve final sınavı ile değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yard. Doç. Dr. Özgün KOŞANER
Edebiyat Fakültesi C Blok C-157
Tel: 0232 30 186 29

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09:00-12:00
Salı: 09:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 2 15 30
Sunum Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.115555
ÖK.215555
ÖK.35555
ÖK.45555
ÖK.55555