DERS ADI

:

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SEÇMELİ

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin dil ve cinsiyet arasındaki ilişkiyi keşfetmelerini, toplumda dil aracılığıyla ifade edilen ve sürdürülen basmakalıplaşmış cinsiyet rollerini sorgulamalarını sağlamak ve dilde biçimsel, anlamsal ya da edimsel olarak cinsiyetin nasıl kodlandığı ve kurgulandığı konusunda öğrencilere eleştirel bir bakış açısı sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrencinin; dil ve cinsiyet arasındaki ilişkiyi ana hatlarıyla belirtebilmesi
2   Dilde cinsiyetin nasıl kurgulandığını örneklerle açıklayabilmesi
3   Toplumsal cinsiyet rolleri ve dil arasındaki ilişkiyi tartışabilmesi
4   Görsel ya da yazılı bir metinde basmakalıplaşmış cinsiyet rollerini
5   Toplum-dil-cinsiyet arasındaki ilişkiyi sorgulayabilmesi
6   Dil ve cinsiyet ilişkisini ortaya koyan bir araştırma yapabilmesi ve bulguları bu bağlamda tartışabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve cinsiyete giriş: dil ve cinsiyet arasındaki ilişki; cinsiyet-toplumsal cinsiyet, erkek-erilerkeksilik, kadın-dişi-kadınsılık farkı
2 Dil ve düşünce arasındaki ilişki (Sapir- Whorf Hypothesis)
3 İnsanbiçimcilik
4 Cinsiyeti oluşturmak: düz anlam, yan anlam; örtmece
5 Toplumsallaşma, toplumsal bilgi, toplumsal rol ve toplumsal kimlik
6 Basmakalıplaştırma ve ulamlaştırma
7 Dil ve biliş arasındaki ilişki ve toplumsal cinsiyet
8 Ara sınav
9 Bilişsel modeller; şema ve çerçeve kuramları
10 Ulamların inşası ve ideoloji
11 Prototipler ve basmakalıplar
12 Politik uygunluk/uygunsuzluk
13 Her iki cinsiyet grubunu temsil etme amaçlı olarak dilde yenileştirme: liberal ve köktenci yaklaşımlar
14 Cinsiyet ve konuşma biçemleri; halkdilbilimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Coates, J. (1988). Women, Men and Language. London: Longman.
Goddard, A. ve Patterson, L. M. (2000). Language and Gender. London: Routledge
König, G. Ç. (1992). Dil ve Cinsiyet: Kadın ve Erkeklerin Dil Kullanımı. Dilbilim Araştırmaları, s.25-35. Ankara: Hitit Yayıncılık.
Lakoff, R. (1975). Language and Woman's Place. New York: Harper and Row.
Litoselliti, L. ve Sunderland, J. (2002). Gender Identity and Discourse Analysis. Amsterdam: John Benjamins.
Sunderland, J. (2006). Language and Gender.Oxon: Routledge.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım
Sunum
Tartışma
Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-6 ödevler, dönem projesi, sunumlar ve derse etkin katılım göz önünde bulundurularak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Derslerin %70' ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak sunum, ödev hazırlama ve ders içi tartışmalarda geçerli bir
mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, final ve ödevlerde kopya ve intihal girişimleri '0' (sıfır) olarak
değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd.Doç.Dr. G. Songül Ercan
DEÜ Edebiyat Fak. C Blok Ofis No: 153

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 10:30-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 6 3 18
Öğrenci Sunumları 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 3 8 24
Sunum Hazırlama 3 8 24
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 202

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.122132
ÖK.222132
ÖK.333434
ÖK.444
ÖK.52244
ÖK.6555555