DERS ADI

: SÖZDİZİM KURAMLARI II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5026 SÖZDİZİM KURAMLARI II SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT ÖZGE CAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Evrensel Dilbilgisi Kuramı nın özellikle son yıllarda izlenen Yetinmeci Çizgi (Minimalist Program) çerçevesinde dilbilgisinin sunuluş düzlemleri; sözdizimsel türetim; dilbilgisinin bileşenleri ve arakesitler üzerine bilgi ve tartışmalar sunmak; ED modeli dışındaki diğer sözdizim kuramları hakkında da bilgi paylaşımında bulunmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Evre Kuramının temel araç ve düzenekleri hakkında tartışabilme
2   Evre Kuramının sunuluş düzlemlerini ayrıntılı betimleyebilme
3   Çoklu Dağıtım, Ardışık Döngüsellik gibi dilbilgisi araçlarının kuram içerisindeki yerini aktarabilme
4   Sözlüksel-İşlevsel Dilbilgisi, Ulamsal Dilbilgisi gibi diğer sözdizim kuramları hakkında tartışma sunabilme
5   Evre Kuramı, Sözlüksel-İşlevsel Dilbilgisi, Ulamsal Dilbilgisi ve diğer sözdizim kuramlarını karşılaştırmalı olarak eleştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilbilgisi Dilbilgisi kavramına genel bir bakış, Evrensel Dilbilgisi, ilkeler ve değiştirgenler, değiştirgen ayarlama
2 Minimalist sözdizimin mimarisi I Sunulum düzlemleri, y-yapının ve d-yapının yeniden değerlendirilmesi
3 Minimalist sözdizimin mimarisi II Sunulum düzlemleri, y-yapının ve d-yapının yeniden değerlendirilmesi
4 Evreler - I Evreler, geçişli ve geçişsiz tümceler, özellik kalıtı
5 Evreler - II Evreler, geçişli ve geçişsiz tümceler, özellik kalıtı
6 Evreler - III Evreler, ne-taşıma, ardışık döngüsellik
7 Evreler - IV Evreler ve ardakalan sorunlar
8 Öğrenci Sunumları
9 Sözlüksel İşlevsel Dilbilgisi Araçlar, İşleyiş Biçimi
10 Baş-Güdümlü Öbek Yapısı Dilbilgisi Araçlar, İşleyiş Biçimi
11 Ulamsal Dilbilgisi Araçlar, İşleyiş Biçimi
12 İşlevsel-Söylem Dilbilgisi Araçlar, İşleyiş Biçimi
13 Sözcük Dilbilgisi, Durum Dilbilgisi Araçlar, İşleyiş Biçimi
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Boeckx, C. (2007). Understanding Minimalist Syntax: Lessons from Locality in Long-distance Dependencies. Oxford: Blackwell.
Brody, M. (2003). Towards an Elegant Syntax. London: Routledge.
Chomsky, N. (1981). Lectures on Government and Binding. Dordrecht: Paris.
Chomsky, N. (1993). A minimalist program for linguistic theory. The View from Building 20: Essays in Linguistics in Honor of Sylvain Bromberger içinde (haz.). Kenneth Hale & Samuel J. Keyser, 1 52. Cambridge, MA: MIT Press. 167 217
Chomsky, N. (1995). The Minimalist Program. Cambridge: MIT Press.
Chomsky, N. (2000). Minimalist Inquiries: the Framework. R. Martin, D. Michaels, & J. U. (eds.) icinde, Step by step (s. 89-156). Cambridge: MIT Press.
Chomsky, N. (2001). Derivation by phase. M. Kenstowicz (ed.) icinde, Ken Hale: A life in language (s. 1-52). Cambridge: MIT Press.
Chomsky, N. (2004). Beyond Explanatory Adequacy. A. B. (ed.) icinde, Structures and Beyond. Oxford: Oxford University Press.
Chomsky, N. (2005). Three factors in language design. Linguistic Inquiry 36: 1. s. 1-22.
Chomsky, N. (2006). Approaching UG from below. Ms.: MIT.
Chomsky, N. (2008). On phases. Foundational Issues in Linguistics Theory (eds. Freidin, Otero and Zubizaretta) MIT Press.
Cinque, G. (1999). Adverbs and Functional Heads A Crosslinguistic Perspective. Oxford: Oxford University Press.
Gallego, A. J. (2010). Phase Theory. Amsterdam: John Benjamins.
Hornstein, N., Nunes, J., ve Grohmann, K. K. (2005). Understanding Minimalism. Cambridge: Cambridge University Press.
Kayne, R. (1994). The Antisymmetry of Syntax. Cambridge, Mass: MIT Press.
Radford, A. (1999). Syntax: A Minimalist Introduction. Cambridge University Press.
Radford, A. (2004). Minimalist Syntax: Exploring the Structure of English. Cambridge University Press.
Radford, A. (2009). Analysing English Sentences: A Minimalist Approach. Cambridge MA.: Cambridge University Press.
Uriagereka, J. (1998). Rhyme and Reason. Cambridge, MA.: MIT Press.
Uzun, N. E. (2000). Ana çizgileriyle evrensel dilbilgisi ve Türkçe. İstanbul: Multilingual.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-2-3-4-5: Ara sınav, yarıyıl içi değerlendirme ve final sınavıyla değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yard. Doç. Dr. Özgün KOŞANER
Edebiyat Fakültesi C Blok C-157
Tel: 0232 30 186 29

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09:00-12:00
Salı: 09:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 25 25
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 193

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1541255342
ÖK.234255442
ÖK.334313155453
ÖK.45443155344
ÖK.5542255342