DERS ADI

: SÖZBİLİMSEL OKUMALAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5032 SÖZBİLİMSEL OKUMALAR SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT ÖZGE CAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Sözbilimin ne olduğu hakkında gerekli bilgileri edinerek, metin çözümlemesinde ya da söylem çözümlemesinde sözbilimden nasıl yararlanabileceği konusunda gerekli becerileri kazanmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sözbilimin kısa tarihi hakkında bilme.
2   Sözbilimin temel bölümlerinin neler olduğunu öğrenme.
3   Farklı söylem türleri hakkında bilgi edinme.
4   Kanıtlamanın ne olduğunu ve kaç tür kanıtlama olduğunu öğrenme.
5   Öğrenilen her türlü bilgiyi farklı metinler üzerinde uygulama, çözümleme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözbilim nedir, tarihçesi
2 Sözbilimin bölümleri (Buluş, Düzenleyiş, Anlatma biçimi, bellek, hareket)
3 Söylem türleri (Övgü-yergi söylemi, Yargılayıcı söylem, Karar almaya yönelik ya da tartışmacı söylem)
4 Betiler (Anlam betileri, Sözcük betileri, Düşünce betileri, Kuruluşla ilgili betiler)
5 Sözbilimsel kanıtlama (logos Özsunum-, ethos Etkileyim-, pathos Uslamlama-)
6 Uygulamalar
7 Uygulamalar
8 Uygulamalar
9 Logos içerikli söylemlerin değerlendirilmesi
10 Pathos içerikli söylemlerin değerlendirilmesi
11 Ethos içerikli söylemlerin değerlendirilmesi
12 Kanıtlama ile ilgili uygulamalar
13 Sözbilim ve dil incelemeleri
14 Uygulamalar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ADAM, Jean-Michel (2000) Linguistique Textuelle. Des Genres de Discours Aux Textes, Paris: Nathan-Université.
AMOSSY, Ruth (2000) L Argumentation dans le Discours, Paris: Nathan-Université
BARTHES, Roland (1985) L ancienne rhétorique: aide mémoire L Aventure Sémiologique, Paris: Editions du Seuil.
BERGEZ, D; P. BARBÉRIS; P.-M. DE BIASI; M. MARINI; G. VALENCY (1990) Introduction aux méthodes Critiques pour l Analyse littéraire, Paris: Dunod.
BERTRAND, Deniz (1999) Parler Pour Convaincre. Rhétorique et Discours, Paris: Gallimard.
CANU, Alain (1992) Rhétorique et Communication, Orne: Éditions d Organisation
GUIRAUD, Pierre (1979) La Stylistique, Paris: PUF, Collection: Que sais-je , No: 646.
GÜNAY, V. Doğan (2013) Metin Bilgisi, Genişletilmiş 4. baskı, İstanbul: Papatya Yayınları.
GÜNAY, V. Doğan (2007) Sözcükbilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yayınları
MAINGUENEAU, Dominique (1997) Éléments de Linguistique pour le Texte Littéraire, Paris: Dunod
MEYER, Michel (1993) Question de Rhétorique: Langage, Raison et Séduction, Paris: Le Livre de Poche.
MEYER, Michel (2005) Qu est-ce que l Argumentation , Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, Collection: Chemins philosophiques.
PERELMAN, Chaim; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie (2008) Traité de l'Argumentation: La Nouvelle Rhétorique, Bruxelles: Editions de l'Université de Bruxelles.
REBOUL, Oliver (2001) Introduction à la Rhétorique, Paris: PUF, collection: premier cycle.
ROBRIEUX, Jean-Jacques (2001) Rhétorique et Argumentation, 2. baskı, Paris: Nathan-Université.
SUHAMY, Henri (1988) Les Figures de Style, Paris: PUF, Coll. Que sais-je , No: 1889.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-5: Ara sınav ve finalde hazırlanacak olan makaleler üzerinde değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. V. Doğan Günay
Edebiyat Fakültesi B Blok B319

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 3 30
Uygulama 4 3 12
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1243355522
ÖK.2243355522
ÖK.33444455543
ÖK.42333355514
ÖK.55554355555