DERECE PROGRAMLARI

: Kimya Öğretmenliği

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesine bağlı Kimya Eğitimi Anabilim Dalı, 1982 yılında kurulmuştur. Fen Bilimleri Bölümü içinde Kimya Öğretmenliği Anabilim Dalı olarak faaliyet gösteren anabilim dalımız, bir ara bağımsız bir Kimya Bölümü olarak da görev yapmış ve 1998 yılına kadar faaliyetlerini bu şekilde sürdürmüştür. 1998 yılında fakültemizin yeniden yapılanması sonucunda Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Bölümüne Anabilim Dalı olarak bağlanmıştır. Anabilim dalımızda kuruluşundan bugüne kadar örgün öğretim programı uygulanmaktadır. 5 yıl süren lisans eğitiminin yanı sıra, Eğitim Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak yüksek lisans ve doktora eğitimi de sürdürülmektedir. Lisans ve lisansüstü tüm Kimya Eğitimi programlarının eğitim dili Türkçedir.

Kazanılan Derece

Kimya Öğretmenliği, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey (Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diploması , ülke genelinde yapılan Öğrenci Seçme Sınavı ile yerleştirme.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiyedeki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrencinin 5 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 300 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Kimya Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 5 yıllık lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğrencilerin hem mesleki gelişimlerini sağlamak hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.
2010 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yükseköğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupada kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci (Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları) başlamıştır.
Mezun olacak öğrencilere, 2011 yılından itibaren Diploma Eki verilebilmektedir. Üniversite Diploma Eki Etiketini almıştır. AKTS etiketi almak üzere çalışmalar sürdürülmektedir.
Anabilim Dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2012 yılı itibari ile ERASMUS Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.
Kimya Eğitimi Anabilim Dalı, Cahit Arf Binasında hizmet vermekte olup, 2 dersliğe, 2 araştırma olmak üzere toplam 4 kimya laboratuarı ve akademik personele ait 8 odaya sahiptir. Sınıflarda projektör, tepegöz vs. gibi multimedya araçlar bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yaralanabilecekleri bir de kütüphane bulunmaktadır.

Temel Program Kazanımları

1   Kimya ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme
2   Alanıyla ilgili sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
3   Kimya ile diğer ders ve disiplinler arasında ilişki kurabilme
4   Öğretim programını izleme ve değerlendirebilme
5   Öğrencilerin ön bilgilerini ve öğrenme zorluklarını analiz edebilme
6   Konuya uygun öğretim yaklaşım, strateji, yöntem, teknikleri analiz edebilme ve öğretim materyalleri hazırlayabilme
7   Öğretim sürecini öğretim programına göre planlama ve uygulayabilme
8   Ölçme değerlendirme tekniklerine karar verebilme
9   Bilimin doğasını anlayabilme
10   Üst düzey bilimsel süreç becerileri ve laboratuar becerilerini kullanabilme
11   Kimya ile ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve onları etkin olarak kullanabilme
12   Karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
13   Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirebilme
14   Ulusal ve uluslar arası gündemi yakından takip edebilme
15   Sosyal sorumluluk proje ve etkinlikleri planlama ve uygulayabilme
16   Bilişim ve iletişim becerilerini etkin olarak kullanabilme
17   Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olabilme
18   Kimya, teknoloji, toplum ve çevre arasında ilişki kurabilme
19   Türk Milli Eğitimin temel ilkelerini özümseyebilme

Mezunların İstihdam Profilleri

Kimya Eğitimi Anabilim Dalı mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı ve ona bağlı özel okul ve dershanelerde öğretmenlik veya araştırıcı olarak çalışabileceği gibi devletin farklı kurumlarında da memurluk yapabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ikinci düzey programlara başvuruda bulunabilirler.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Program Öğretim Planı, 62 zorunlu ve 25 seçmeli dersten oluşmaktadır. Öğretim programında yer alan zorunlu derslerin / seçmeli derslere oranı 228/72 AKTS dir. dir.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 ATA 1001 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I ZORUNLU 2 0 0 2
2 OFZ 1011 GENEL FİZİK I ZORUNLU 4 0 0 6
3 OFZ 1013 GENEL FİZİK LAB. I ZORUNLU 0 2 0 2
4 OKM 1001 GENEL KİMYA I ZORUNLU 6 0 0 8
5 OKM 1003 GENEL KİMYA LAB. I ZORUNLU 0 2 0 2
6 OMT 1009 MATEMATİK I ZORUNLU 4 0 0 6
7 TDL 1001 TÜRK DİLİ I ZORUNLU 2 0 0 2
0 SECGRUP1 SEÇMELİ DERS GRUBU 1 SEÇMELİ - - - 2
TOPLAM:   30
 
2. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 ATA 1002 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II ZORUNLU 2 0 0 2
2 OBY 1102 GENEL BİYOLOJİ ZORUNLU 2 0 0 2
3 OFZ 1012 GENEL FİZİK II ZORUNLU 4 0 0 6
4 OFZ 1014 GENEL FİZİK LAB. II ZORUNLU 0 2 0 2
5 OKM 1002 GENEL KİMYA II ZORUNLU 6 0 0 8
6 OKM 1004 GENEL KİMYA LAB. II ZORUNLU 0 2 0 2
7 OMT 1012 MATEMATİK II ZORUNLU 4 0 0 6
8 TDL 1002 TÜRK DİLİ II ZORUNLU 2 0 0 2
TOPLAM:   30
 
3. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 BİL 2011 BİLGİSAYAR I ZORUNLU 2 2 0 4
2 EGİ 2021 EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ ZORUNLU 3 0 0 4
3 OKM 2001 ANALİTİK KİMYA I ZORUNLU 6 0 0 8
4 OKM 2003 ANORGANİK KİMYA I ZORUNLU 4 0 0 6
5 OKM 2005 ANALİTİK KİMYA LAB. I ZORUNLU 0 4 0 4
6 YDYGRUP1 YABANCI DİL DERS GRUBU 1 ZORUNLU - - - 4
TOPLAM:   30
 
4. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 BİL 2012 BİLGİSAYAR II ZORUNLU 2 2 0 4
2 OKM 2002 ANALİTİK KİMYA II ZORUNLU 6 0 0 8
3 OKM 2004 ANORGANİK KİMYA II ZORUNLU 4 0 0 6
4 OKM 2006 ANALİTİK KİMYA LAB. II ZORUNLU 0 4 0 3
5 OKM 2008 ANORGANİK KİMYA LAB. ZORUNLU 0 2 0 2
6 RPD 2040 GELİŞİM PSİKOLOJİSİ ZORUNLU 3 0 0 3
7 YDYGRUP2 YABANCI DİL DERS GRUBU 2 ZORUNLU - - - 4
TOPLAM:   30
 
5. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 EGİ 3013 ÖĞRENME ÖĞRETME KURAM VE YAKLAŞIMLARI ZORUNLU 3 0 0 4
2 OKM 3001 FİZİKOKİMYA I ZORUNLU 4 0 0 6
3 OKM 3003 FİZİKOKİMYA LAB. I ZORUNLU 0 4 0 4
4 OKM 3005 ORGANİKKİMYA I ZORUNLU 4 0 0 6
5 OKM 3007 ORGANİKKİMYA I LAB. ZORUNLU 0 4 0 4
0 SECGRUP2 SEÇMELİ DERS GRUBU 2 SEÇMELİ - - - 6
TOPLAM:   30
 
6. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 EPÖ 3020 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ZORUNLU 3 0 0 4
2 OKM 3002 FİZİKOKİMYA II ZORUNLU 4 0 0 6
3 OKM 3004 FİZİKOKİMYA LAB. II ZORUNLU 0 4 0 4
4 OKM 3006 ORGANİK KİMYA II ZORUNLU 4 0 0 6
5 OKM 3008 ORGANİKKİMYA LAB. II ZORUNLU 0 4 0 4
0 SECGRUP3 SEÇMELİ DERS GRUBU 3 SEÇMELİ - - - 6
TOPLAM:   30
 
7. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 EPÖ 4013 PROGRAM GELİŞ.VE ÖĞRETİM ZORUNLU 3 0 0 4
2 OKE 4101 ÖĞRETİM TEK.VE MAT.TASARIMI ZORUNLU 2 2 0 6
3 OKE 4103 ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ I ZORUNLU 2 2 0 6
4 OKM 4001 BİYOKİMYA I ZORUNLU 4 0 0 4
5 OKM 4003 AYIRMA YÖNTEMLERİ ZORUNLU 3 0 0 4
6 OKM 4005 ORGANİK KİMYA III ZORUNLU 3 0 0 4
0 SECGRUP4 SEÇMELİ DERS GRUBU 4 SEÇMELİ - - - 2
TOPLAM:   30
 
8. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 OKE 4104 ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ II ZORUNLU 2 2 0 6
2 OKE 4106 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME UYG. ZORUNLU 2 0 0 2
3 OKM 4002 BİYOKİMYA II ZORUNLU 4 0 0 6
4 OKM 4004 BİYOKİMYA LAB. ZORUNLU 0 4 0 3
5 OKM 4006 ENSTRÜMENTAL ANALİZ ZORUNLU 4 0 0 5
6 OKM 4008 ORGANİK YAPI TAYİNİ ZORUNLU 4 0 0 5
0 SECGRUP5 SEÇMELİ DERS GRUBU 5 SEÇMELİ - - - 3
TOPLAM:   30
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 1:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 BDE 1003 BEDEN EĞİTİMİ SEÇMELİ 2 0 0 2
2 GSM 1003 MÜZİK SEÇMELİ 2 0 0 2
3 GSR 1003 RESİM SEÇMELİ 2 0 0 2
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 2:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 GNK 3001 GK SEÇ. I (TÜRKİYE'NİN DOĞAL ZENG.) SEÇMELİ 2 0 0 3
2 GNK 3011 GK SEÇ. I (İNSAN VE RADYASYON) SEÇMELİ 2 0 0 3
3 GNK 3013 GK SEÇ. I (DOĞAL AFETLER VE ÇEVRE SORUNLARI) SEÇMELİ 2 0 0 3
4 GNK 3015 GK SEÇ. I (TÜRKİYE COĞRAFYASI) SEÇMELİ 2 0 0 3
5 GNK 3017 GK SEÇ. I (İLKYARDIM VE SAĞLIK) SEÇMELİ 2 0 0 2
6 GNK 3019 GK SEÇ. I (SAĞLIKLI YAŞAM VE BESLENME) SEÇMELİ 2 0 0 3
7 GNK 3023 GK SEÇ. I (WEB TASARIMI) SEÇMELİ 2 0 0 3
8 OKE 3101 ALAN SEÇ. I (FEN TEKNOLOJİ VE TOPLUM) SEÇMELİ 2 0 0 3
9 OKM 3009 ALAN SEÇ I. (ELEMENTLER KİMYASI) SEÇMELİ 2 0 0 3
10 OKM 3013 ALAN SEÇ. I (MESLEKİ YABANCI DİL) SEÇMELİ 2 0 0 3
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 3:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 GNK 3002 GK SEÇ.II (ERGEN RUH SAĞLIĞI) SEÇMELİ 2 0 0 3
2 GNK 3004 GK SEÇ.II (İNSAN İLŞİK.VE İLETİŞİM) SEÇMELİ 2 0 0 3
3 GNK 3006 GK SEÇ.II (MESLEK ETİĞİ) SEÇMELİ 2 0 0 3
4 OKM 3010 ALAN SEÇ. II (ENDÜSTRİYEL KİMYA I) SEÇMELİ 2 0 0 3
5 OKM 3012 ALAN SEÇ II (DOĞAL BİLEŞİKLER KİMYASI) SEÇMELİ 2 0 0 3
6 OKM 3014 ALAN SEÇ. II (POLİMER KİMYASI) SEÇMELİ 2 0 0 3
7 OKM 3016 ALAN SEÇ. II (NANOTEKNOLOJİ VE KİMYASAL UYG.) SEÇMELİ 2 0 0 3
8 TDÖ 3014 GK SEÇ. II (DİKSİYON) SEÇMELİ 2 0 0 3
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 4:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 OKM 4007 ALAN SEÇ. III (RADİKALİK BİLEŞİKLER KİMYASI) SEÇMELİ 2 0 0 2
2 OKM 4009 ALAN SEÇ III (ORGANİK REAKSİYON MEKANİZMALARI) SEÇMELİ 2 0 0 2
3 OKM 4013 ALAN SEÇ III (ENDÜSTRİYEL KİMYA II ) SEÇMELİ 2 0 0 2
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 5:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 OKE 4112 ALAN SEÇ IV (ORTAÖĞRETİM KİMYA LAB.UYG.) SEÇMELİ 2 0 0 3
2 OKM 4010 ALAN SEÇ IV(BESİN KİMYASI) SEÇMELİ 2 0 0 3
 
 
YABANCI DİL DERS GRUBU 1:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 YDA 1005 YABANCI DİL I (ALMANCA) ZORUNLU 4 0 0 4
2 YDF 1005 YABANCI DİL I (FRANSIZCA) ZORUNLU 4 0 0 4
3 YDİ 1005 YABANCI DİL I (İNGİLİZCE) ZORUNLU 4 0 0 4
 
YABANCI DİL DERS GRUBU 2:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 YDA 1004 YABANCI DİL II (ALMANCA) ZORUNLU 4 0 0 4
2 YDF 1004 YABANCI DİL II (FRANSIZCA) ZORUNLU 4 0 0 4
3 YDİ 1004 YABANCI DİL II (İNGİLİZCE) ZORUNLU 4 0 0 4
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesileri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da (proje, seminer, ödev, sunum vs.) istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC), (DD) ve (B) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı; (FD), (FF) ve (Y) notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.
Ayrıntılı bilgi için bakınız:
http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php KOD=2885

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin 5 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 300 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı eğitim programı uygulanmaktadır.

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Anabilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Yaşar Kemal Yıldız
E-posta: yasar.yildiz@deu.edu.tr
Tel: 0 232 301 23 90