DERECE PROGRAMLARI

: Matematik Öğretmenliği

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesine bağlı Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, 1982 yılında kurulmuştur. Fen Bilimleri Bölümü içinde Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı olarak faaliyet gösteren anabilim dalımız, bir ara bağımsız bir Matematik Bölümü olarak da görev yapmış ve 1998 yılına kadar faaliyetlerini bu şekilde sürdürmüştür. 1998 yılında fakültemizin yeniden yapılanması sonucunda Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Bölümüne Anabilim Dalı olarak bağlanmıştır. Anabilim dalımızda kuruluşundan bugüne kadar örgün öğretim programı uygulanmaktadır. 5 yıl süren lisans eğitiminin yanı sıra, Eğitim Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak yüksek lisans ve doktora eğitimi de sürdürülmektedir. Lisans ve lisansüstü tüm Matematik Eğitimi programlarının eğitim dili Türkçedir.

Kazanılan Derece

Matematik Öğretmenliği, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey (Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diploması , ülke genelinde yapılan Öğrenci Seçme Sınavı ile yerleştirme.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiyedeki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrencinin 5 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 300 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 5 yıllık lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğrencilerin hem mesleki gelişimlerini sağlamak hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.
2010 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yükseköğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupada kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci (Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları) başlamıştır.
Mezun olacak öğrencilere, 2011 yılından itibaren Diploma Eki verilebilmektedir. Üniversite Diploma Eki Etiketini almıştır. AKTS etiketi almak üzere çalışmalar sürdürülmektedir.
Anabilim Dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2012 yılı itibari ile ERASMUS Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.
Matematik Eğitimi Anabilim Dalı, Cahit Arf Binasında hizmet vermekte olup, 3 dersliğe ve akademik personele ait 8 odaya sahiptir. Sınıflarda projektör, tepegöz vs. gibi multimedya araçlar bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yaralanabilecekleri bir de kütüphane bulunmaktadır.

Temel Program Kazanımları

1   Matematik ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri bilir ve bunları uygulamada kullanır.
2   Matematik ile ilgili kavramları, kavramlara ilişkin düşünceleri ve verileri tartışıp değerlendirebilir. Karşılaşacağı problemleri ve konuları analiz edebilir, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm stratejilerini geliştirebilir ve bunları yazılı ve sözlü biçimde sunabilir.
3   Matematik ile ilgili kavram ve konuları diğer disiplinlere ve gerçek yaşam durumlarına uygulayabilir.
4   Ortaöğretim matematik dersi öğretim programındaki temel konu ve kavramların tarihsel, kültürel ve bilimsel gelişimini analiz edebilir.
5   Bilimi, toplumun ve günlük yaşamın ayrılmaz bir parçası olarak görür.
6   Matematik dersi öğretim programının yaklaşımını ve kapsamını bilir ve bunlara uygun bir öğretim gerçekleştirebilir.
7   Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak uygun öğretim stratejilerini, yöntemlerini ve tekniklerini uygular.
8   Öğrencilerin düşüncelerini özgürce ifade edebilecekleri, onları öğrenmeye teşvik edecek, derse karşı ilgi ve motivasyonlarını arttıracak ve matematiğe yönelik olumlu tutum geliştirmelerini sağlayacak öğrenme ortamı hazırlayabilir.
9   Matematik öğretiminde öğrenci gereksinimlerine en uygun kaynağı belirler ve uygun öğretim araçları geliştirir.
10   Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yeterli bilgi ve beceriye sahiptir ve bu teknolojileri öğretim ortamında etkin bir şekilde kullanır.
11   Geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
12   Matematik ve matematik eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir.
13   Hayat boyu öğrenme, mesleki gelişimi sağlayabilme için temel sağlayacak iletişim, problem çözme ve analitik düşünme becerilerini gösterir.
14   Meslek yaşantısında kendi yaptıkları ile ilgili öz değerlendirme yapabilir ve bu çerçevede öğrenme-öğretme becerilerini eleştirel bir şekilde analiz edebilir ve kendini bu konuda geliştirebilir.
15   Okulda veya toplumda matematik kültürünü destekleme, geliştirme ve izleme etkinliklerini yapabilmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
16   Uygulamada karşılaşılan ve önceden tahmin edilemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
17   Alanı ile ilgili konularda sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahiptir.
18   Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve farklı ülkedeki meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.

Mezunların İstihdam Profilleri

Matematik Eğitimi Anabilim Dalı mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı ve ona bağlı özel okul ve dershanelerde öğretmenlik; özel etüt merkezlerinde öğretmen olarak çalışabileceği gibi devletin farklı kurumlarında da memurluk yapabilirler ya da üniversitelerde araştırmacı olarak çalışabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ikinci düzey programlara başvuruda bulunabilirler.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Program Öğretim Planı, 56 zorunlu ve 27 seçmeli dersten oluşmaktadır. Öğretim programında yer alan zorunlu derslerin / seçmeli derslere oranı 220/80 AKTSdir.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 ATA 1001 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I ZORUNLU 2 0 0 2
2 OFZ 1013 GENEL FİZİK I ZORUNLU 3 0 0 5
3 OMT 1001 ANALİZ I ZORUNLU 4 2 0 9
4 OMT 1003 SOYUT MATEMATİK I ZORUNLU 3 0 0 5
5 OMT 1005 LİNEER CEBİR I ZORUNLU 3 0 0 5
6 TDL 1001 TÜRK DİLİ I ZORUNLU 2 0 0 2
0 SECGRUP1 SEÇMELİ DERS GRUBU 1 SEÇMELİ - - - 2
TOPLAM:   30
 
2. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 ATA 1002 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II ZORUNLU 2 0 0 2
2 OFZ 1014 GENEL FİZİK II ZORUNLU 3 0 0 5
3 OME 1008 GÜNCEL MATEMATİK ZORUNLU 2 0 0 3
4 OMT 1002 ANALİZ II ZORUNLU 4 2 0 8
5 OMT 1004 SOYUT MATEMATİK II ZORUNLU 3 0 0 5
6 OMT 1006 LİNEER CEBİR II ZORUNLU 3 0 0 5
7 TDL 1002 TÜRK DİLİ II ZORUNLU 2 0 0 2
TOPLAM:   30
 
3. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 BİL 2011 BİLGİSAYAR I ZORUNLU 2 2 0 4
2 EGİ 2023 EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ ZORUNLU 3 0 0 4
3 OME 2007 MATEMATİK EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ZORUNLU 3 0 0 4
4 OMT 2001 ANALİZ III ZORUNLU 4 0 0 6
5 OMT 2003 ANALİTİK GEOMETRİ I ZORUNLU 3 0 0 4
6 OMT 2005 UYGULAMALI MATEMATİK ZORUNLU 3 0 0 4
7 YDYGRUP1 YABANCI DİL DERS GRUBU 1 ZORUNLU - - - 4
TOPLAM:   30
 
4. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 BİL 2012 BİLGİSAYAR II ZORUNLU 2 2 0 4
2 OME 2008 MATEMATİK TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 4
3 OMT 2002 ANALİZ IV ZORUNLU 4 0 0 6
4 OMT 2004 ANALİTİK GEOMETRİ II ZORUNLU 3 0 0 4
5 OMT 2006 DİFERANSİYEL DENKLEMLER ZORUNLU 4 0 0 5
6 RPD 2034 GELİŞİM PSİKOLOJİSİ ZORUNLU 3 0 0 3
7 YDYGRUP2 YABANCI DİL DERS GRUBU 2 ZORUNLU - - - 4
TOPLAM:   30
 
5. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 EGİ 3007 ÖĞRENME ÖĞRETME KURAM VE YAKLAŞIMLARI ZORUNLU 3 0 0 4
2 OME 3007 BİLİM TARİHİ ZORUNLU 2 0 0 3
3 OMT 3001 VEKTÖREL ANALİZ ZORUNLU 4 0 0 5
4 OMT 3003 CEBİR ZORUNLU 4 0 0 5
5 OMT 3005 OLASILIK ZORUNLU 3 0 0 4
0 SECGRUP2 SEÇMELİ DERS GRUBU 2 SEÇMELİ - - - 9
TOPLAM:   30
 
6. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 EPÖ 3022 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ZORUNLU 3 0 0 4
2 OME 3008 ÖĞRETİM TEK.VE MAT.TAS. ZORUNLU 2 2 0 5
3 OMT 3002 KOMPLEKS ANALİZ ZORUNLU 4 0 0 5
4 OMT 3004 TOPOLOJİ ZORUNLU 4 0 0 5
5 OMT 3006 İSTATİSTİK ZORUNLU 3 0 0 4
0 SECGRUP3 SEÇMELİ DERS GRUBU 3 SEÇMELİ - - - 7
TOPLAM:   30
 
7. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 EPÖ 4021 PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRE. ZORUNLU 3 0 0 4
2 OME 4005 MAT.DERS ÖĞRETİM PROG. ZORUNLU 2 2 0 6
3 OME 4007 ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ I ZORUNLU 2 2 0 6
4 OMT 4001 REEL ANALİZ ZORUNLU 3 0 0 5
5 OMT 4003 DİFERANSİYEL GEOMETRİ ZORUNLU 4 0 0 5
0 SECGRUP4 SEÇMELİ DERS GRUBU 4 SEÇMELİ - - - 4
TOPLAM:   30
 
8. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 OME 4004 MATEMATİK EĞİTİMİNDE ÖLÇME DEĞERLENDİRME ZORUNLU 4 0 0 5
2 OME 4006 MAT.KAVRAM YANILGILARI ZORUNLU 3 0 0 5
3 OME 4008 ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ II ZORUNLU 2 2 0 6
4 OME 4010 MATEMATİK YAZILIMLARI ZORUNLU 3 0 0 6
5 OMT 4002 SAYILAR TEORİSİ ZORUNLU 3 0 0 4
0 SECGRUP5 SEÇMELİ DERS GRUBU 5 SEÇMELİ - - - 4
TOPLAM:   30
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 1:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 BDE 1003 BEDEN EĞİTİMİ SEÇMELİ 2 0 0 2
2 GSM 1003 MÜZİK SEÇMELİ 2 0 0 2
3 GSR 1003 RESİM SEÇMELİ 2 0 0 2
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 2:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 BİL 3129 GK.SEÇ.I (WEB TASARIMI) SEÇMELİ 2 0 0 3
2 GNK 3001 GK SEÇ.(TÜRKİYE'NİN DOĞAL ZENGİNLİKLERİ) SEÇMELİ 2 0 0 3
3 GNK 3119 GK SEÇ I (DOĞAL AFETLER VE ÇEVRE SORUNLARI) SEÇMELİ 2 0 0 3
4 GNK 3121 GK SEÇ. I (TÜRKİYE COĞRAFYASI) SEÇMELİ 2 0 0 3
5 GNK 3123 GK SEÇ. I (İLKYARDIM VE SAĞLIK) SEÇMELİ 2 0 0 3
6 GNK 3125 GK SEÇ. I (SAĞLIKLI YAŞAM VE BESLENME) SEÇMELİ 2 0 0 3
7 GNK 3127 GK SEÇ. I (İNSAN VE RADYASYON) SEÇMELİ 2 0 0 3
8 OME 3009 ALAN SEÇMELİ I (MATEMATİKSEL DİL VE İLETİŞİM) SEÇMELİ 3 0 0 6
9 OME 3011 ALAN SEÇMELİ I (MESLEKİ YABANCI DİL) SEÇMELİ 3 0 0 6
10 OME 3013 ALAN SEÇMELİ I (MATEMATİKSEL MODELLEME) SEÇMELİ 3 0 0 6
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 3:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 GNK 3002 GK SEÇ.(ERGEN RUH SAĞLIĞI) SEÇMELİ 2 0 0 3
2 GNK 3004 GK SEÇ.(İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM) SEÇMELİ 2 0 0 3
3 GNK 3008 GK SEÇ.(MESLEK ETİĞİ) SEÇMELİ 2 0 0 3
4 GNK 3012 GK SEÇ.( İNSAN HAKLARI ) SEÇMELİ 2 0 0 3
5 OME 3010 ALAN SEÇMELİ II (MATEMATİK VE SANAT) SEÇMELİ 3 0 0 4
6 OME 3012 ALAN SEÇMELİ II (MAT.PROB.VE ÇÖZÜM BAS.) SEÇMELİ 3 0 0 4
7 TDÖ 3014 GK.SEÇ ( DİKSİYON) SEÇMELİ 2 0 0 3
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 4:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 OME 4009 ALAN SEÇ.III ( MATEMATİK VE KÜLTÜR ) SEÇMELİ 3 0 0 4
2 OME 4013 ALAN SEÇMELİ III (MATEMATİK FELSEFESİ) SEÇMELİ 3 0 0 4
3 OMT 4011 ALAN SEÇ. III ( SAYISAL ANALİZ ) SEÇMELİ 3 0 0 4
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 5:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 OMT 4012 ALAN SEÇ. IV (ÖKLİD DIŞI GEOMETRİLER) SEÇMELİ 3 0 0 4
2 OMT 4014 ALAN SEÇ. IV (FOURİER ANALİZ) SEÇMELİ 3 0 0 4
3 OMT 4016 ALAN SEÇ IV.(FOKSİYONEL ANALİZ) SEÇMELİ 3 0 0 4
 
 
YABANCI DİL DERS GRUBU 1:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 YDA 1005 YABANCI DİL I (ALMANCA) ZORUNLU 4 0 0 4
2 YDF 1005 YABANCI DİL I (FRANSIZCA) ZORUNLU 4 0 0 4
3 YDİ 1005 YABANCI DİL I (İNGİLİZCE) ZORUNLU 4 0 0 4
 
YABANCI DİL DERS GRUBU 2:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 YDA 1004 YABANCI DİL II (ALMANCA) ZORUNLU 4 0 0 4
2 YDF 1004 YABANCI DİL II (FRANSIZCA) ZORUNLU 4 0 0 4
3 YDİ 1004 YABANCI DİL II (İNGİLİZCE) ZORUNLU 4 0 0 4
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesileri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da (proje, seminer, ödev, sunum vs.) istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC), (DD) ve (B) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı; (FD), (FF) ve (Y) notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.
Ayrıntılı bilgi için bakınız:
http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php KOD=2885

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin 5 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 300 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı eğitim programı uygulanmaktadır.

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Anabilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Hüseyin Alkan
E-posta: huseyin.alkan@deu.edu.tr
Tel: 0 232 301 23 97