DERECE PROGRAMLARI

: Tarih Öğretmenliği

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesine bağlı Tarih Eğitimi Anabilim Dalı, 1982 yılında kurulmuştur. Sosyal Bilgiler Bölümü içinde Tarih Öğretmenliği Anabilim Dalı olarak faaliyet gösteren anabilim dalımız, bir ara bağımsız bir Tarih Bölümü olarak da görev yapmış ve 1998 yılına kadar faaliyetlerini bu şekilde sürdürmüştür. 1998 yılında Fakültemizin yeniden yapılanması sonucunda Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Bölümüne Anabilim Dalı olarak bağlanmıştır. Anabilim dalımızda kuruluşundan bugüne kadar örgün öğretim programı uygulanmaktadır. 5 yıl süren lisans eğitiminin yanı sıra, Eğitim Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak yüksek lisans ve doktora eğitimi de sürdürülmektedir. Lisans ve lisansüstü tüm Tarih Eğitimi programlarının eğitim dili Türkçedir.

Kazanılan Derece

Tarih Öğretmenliği, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey (Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diploması , ülke genelinde yapılan Öğrenci Seçme Sınavı ile yerleştirme.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiyedeki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrencinin 5 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 300 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Tarih Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 5 yıllık lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğrencilerin hem mesleki gelişimlerini sağlamak hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.
2010 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yükseköğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupada kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci (Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları) başlamıştır.
Mezun olacak öğrencilere, 2011 yılından itibaren Diploma Eki verilebilmektedir. Üniversite Diploma Eki Etiketini almıştır. AKTS etiketi almak üzere çalışmalar sürdürülmektedir.
Anabilim Dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2012 yılı itibari ile ERASMUS Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.
2 profesör, 4 yardımcı doçent, 2 öğretim görevlisi ve 2 araştırma görevlisinin bulunduğu Tarih Eğitimi Anabilim Dalı, Sosyal Bilimler Binasında hizmet vermekte olup, 3 dersliğe ve akademik personele ait 7 odaya sahiptir. Sınıflarda projektör gibi multimedya araçlar bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yaralanabilecekleri bir de kütüphane vardır.

Temel Program Kazanımları

1   Mezunlar, Türk ve Dünya tarihi ile ilgili olay, kavram ve kişileri tanır ve bunların tarihte oynadıkları rolleri değerlendirebilir.
2   Mezunlar, Türk ve Dünya tarihi ile ilgili birincil kaynakları ve bu kaynakları tarihin farklı dönem ve toplumlarını içeren araştırmalarında nasıl kullanacağını bilir.
3   Mezunlar, gerek Tarih, gerekse Tarih Eğitimi alanlarındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
4   Mezunlar, eğitim bilimlerinin farklı alanlarındaki ve tarih öğretimindeki bilgilerini kullanarak farklı gelişim dönemlerindeki öğrenciler için rehberlik edebilir; uygun öğrenme ortamları ve eğitim materyalleri hazırlayabilir; çağdaş öğretim yöntem, teknik, strateji ve yaklaşımları gelişim süreçlerini göz önünde bulundurarak kullanabilir.
5   Mezunlar, tarih metodolojisi bilgisine sahiptir ve bu metodolojiyi kullanarak alanlarıyla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
6   Mezunlar alanlarında edindikleri bilgiler çerçevesinde karşılaştığı verileri yorumlar ve problemlere, nicel ve nitel yöntemleri kullanarak, araştırma ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
7   Mezunlar dünyada ve Türkiye de tarih eğitiminin gelişimini ve bugünkü durumunu bilerek tarih öğretimiyle ilgili programları uygulayabilir.
8   Mezunlar, alanlarıyla ilgili edindikleri bilgilerin dışında hangi alanlarda eksiklerinin olduğunu fark ederek, kendi gereksinmelerine yönelik öğrenmesini planlayıp, bu planı uygulayabilir.
9   Mezunlar, kazandıkları iletişim becerileri sayesinde, alan veya alan dışı kişileri bilgilendirebilir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir.
10   Mezunlar, tarih ve tarih eğitimi ile ilgili genel tutum ve değerlere sahiptir; bu tutum ve değerler çerçevesinde insan hakları, sosyal adalet, kültürel miras ve tarihi eserlere yönelik yeterli bilince sahiptir.
11   Mezunlar alanlarıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket edecek bilgiye sahiptir.
12   Mezunlar alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.

Mezunların İstihdam Profilleri

Tarih Eğitimi Anabilim Dalı mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı ve ona bağlı özel okul ve dershanelerde öğretmenlik; arşiv, müze, kütüphane gibi kurumlarda uzman veya araştırıcı olarak çalışabileceği gibi devletin farklı kurumlarında da memurluk yapabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ikinci düzey programlara başvuruda bulunabilirler.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Program Öğretim Planı, 60 zorunlu ve 20 seçmeli dersten oluşmaktadır. Öğretim programında yer alan zorunlu derslerin / seçmeli derslere oranı 240/60 AKTS dir.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 ATA 1001 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I ZORUNLU 2 0 0 2
2 EGİ 1031 EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ ZORUNLU 3 0 0 4
3 TAR 1101 ÇAĞDAŞ DÜNYA TARİHİNE GİRİŞ ZORUNLU 3 0 0 6
4 TAR 1103 TÜRK TARİHİNE GİRİŞ ZORUNLU 3 0 0 5
5 TAR 1105 TARİH BİLİMİNE GİRİŞ ZORUNLU 3 0 0 5
6 TAR 1107 ESKİÇAĞ TARİHİNE GİRİŞ ZORUNLU 3 0 0 5
7 TDL 1001 TÜRK DİLİ I ZORUNLU 2 0 0 2
0 SECGRUP1 SEÇMELİ DERS GRUBU 1 SEÇMELİ - - - 1
TOPLAM:   30
 
2. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 ATA 1002 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II ZORUNLU 2 0 0 2
2 RPD 1028 GELİŞİM PSİKOLOJİSİ ZORUNLU 3 0 0 3
3 TAR 1010 ESKİÇAĞDA ANADOLU ZORUNLU 3 0 0 5
4 TAR 1014 ORTAÇAĞDA AVRUPA ZORUNLU 3 0 0 6
5 TAR 1016 İSLAM TARİHİNE GİRİŞ ZORUNLU 3 0 0 5
6 TAR 1020 TÜRK CUMHURİYETİ TARİHİNE GİRİŞ ZORUNLU 3 0 0 6
7 TDL 1002 TÜRK DİLİ II ZORUNLU 2 0 0 2
0 SECGRUP2 SEÇMELİ DERS GRUBU 2 SEÇMELİ - - - 1
TOPLAM:   30
 
3. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 EGİ 2001 ÖĞRENME ÖĞRETME KURAM VE YAKLAŞIMLARI ZORUNLU 3 0 0 3
2 TAR 2001 OSMANLI PALEOGRAFYASI I ZORUNLU 3 0 0 7
3 TAR 2003 TÜRK İSLAM DEVLETLERİ TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 5
4 TAR 2007 RÖNESANSTAN SAN.DEV. AVR. TAR. ZORUNLU 3 0 0 6
5 TAR 2011 ESKİ AKDENİZ UYGARLIKLARI ZORUNLU 3 0 0 5
6 YDYGRUP1 YABANCI DİL DERS GRUBU 1 ZORUNLU - - - 4
TOPLAM:   30
 
4. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 EPÖ 2012 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ZORUNLU 3 0 0 4
2 TAR 2002 OSMANLI PALEOĞRAFYASI II ZORUNLU 3 0 0 5
3 TAR 2004 OSMANLI TARİHİNE GİRİŞ ZORUNLU 3 0 0 4
4 TAR 2006 BİZANS TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 4
5 TAR 2008 SELÇUKLULAR TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 5
6 TAR 2010 SANAYİ DEV.GÜNÜM.AVR.TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 4
7 YDYGRUP2 YABANCI DİL DERS GRUBU 2 ZORUNLU - - - 4
TOPLAM:   30
 
5. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 EPÖ 3015 PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM ZORUNLU 3 0 0 4
2 TAR 3001 ÇAĞDAŞ TÜRKİYE TARİH.KAYNAKLARI ZORUNLU 3 0 0 6
3 TAR 3003 KLASİK DÖNEM OSMANLI İMP. ZORUNLU 3 0 0 5
4 TAR 3005 OSMANLI BÜROKRASİSİ VE MERK.YAPI ZORUNLU 3 0 0 5
5 TAR 3007 BÖLGESEL TARİH ÇALIŞMALARI ZORUNLU 3 0 0 4
0 SECGRUP3 SEÇMELİ DERS GRUBU 3 SEÇMELİ - - - 6
TOPLAM:   30
 
6. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 BİL 3002 BİLGİSAYAR ZORUNLU 2 2 0 4
2 TAR 3002 DEĞİŞİM SÜRECİNDE OSMANLI İMP. ZORUNLU 3 0 0 6
3 TAR 3006 OSM.SOS.EKON.TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 6
4 TAR 3008 ESKİ ANADOLU KÜLTÜRLERİ ZORUNLU 3 0 0 4
5 TAR 3022 AVRUPANIN YAYILMASI VE DÜNYA ZORUNLU 3 0 0 4
0 SECGRUP4 SEÇMELİ DERS GRUBU 4 SEÇMELİ - - - 6
TOPLAM:   30
 
7. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 EYD 4003 TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ ZORUNLU 2 0 0 3
2 TAR 4001 DÜNYADA TARİHÇİLİK ZORUNLU 3 0 0 5
3 TAR 4003 TÜRK DEMOKRASİ TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 5
4 TAR 4007 TOPLUMSAL TARİHİN YENİ BOYUTLARI ZORUNLU 3 0 0 5
5 TAR 4009 ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ I ZORUNLU 2 2 0 6
0 SECGRUP5 SEÇMELİ DERS GRUBU 5 SEÇMELİ - - - 6
TOPLAM:   30
 
8. Dönem:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 EYD 4028 SINIF YÖNETİMİ ZORUNLU 2 0 0 3
2 TAR 4002 TARİH ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ ZORUNLU 3 0 0 4
3 TAR 4004 TANZİMAT'TAN GÜNÜMÜZE TÜRK İDARE TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 4
4 TAR 4010 ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ II ZORUNLU 2 2 0 6
5 TAR 4012 ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TAS. ZORUNLU 2 2 0 7
0 SECGRUP6 SEÇMELİ DERS GRUBU 6 SEÇMELİ - - - 6
TOPLAM:   30
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 1:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 BDE 1001 BEDEN EĞİTİMİ I SEÇMELİ 1 0 0 1
2 GSM 1001 MÜZİK I SEÇMELİ 1 0 0 1
3 GSR 1001 RESİM I SEÇMELİ 1 0 0 1
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 2:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 BDE 1002 BEDEN EĞİTİMİ II SEÇMELİ 1 0 0 1
2 GSM 1002 MÜZİK II SEÇMELİ 1 0 0 1
3 GSR 1002 RESİM II SEÇMELİ 1 0 0 1
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 3:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 GNK 3015 GK. SEÇ.I (BİLİM TARİHİ) SEÇMELİ 2 0 0 3
2 GNK 3017 GK. SEÇ.I ( TÜRKİYE'NİN DOĞAL ZENGİNLİKLERİ) SEÇMELİ 2 0 0 3
3 GNK 3019 GK. SEÇ.I (GÜZEL KONUŞMA VE YAZMA) SEÇMELİ 2 0 0 3
4 TAR 3011 SEÇMELİ I(OSMANLI TARİH BELGELERİ I) SEÇMELİ 2 0 0 3
5 TAR 3013 SEÇMELİ I(ÇAĞDAŞ TÜRK DÜNYASI TARİHİ) SEÇMELİ 2 0 0 3
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 4:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 GNK 3010 GK.SEÇ.II (ERGEN RUH SAĞLIĞI) SEÇMELİ 2 0 0 3
2 GNK 3012 GK.SEÇ.II (MİTOLOJİYE GİRİŞ) SEÇMELİ 2 0 0 3
3 GNK 3016 GK. SEÇ.II (İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM) SEÇMELİ 2 0 0 3
4 TAR 3012 SEÇMELİ II (OSMANLI TARİHİ BELGELERİ II) SEÇMELİ 2 0 0 3
5 TAR 3014 SEÇMELİ II (İZMİR VE ÇEVRESİ TARİHİ) SEÇMELİ 2 0 0 3
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 5:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 GNK 4015 GK.SEÇ.III (DÜŞÜNCE TARİHİ) SEÇMELİ 2 0 0 3
2 GNK 4017 GK.SEÇ.III (KÜLTÜREL ÇEVRE VE KORUNMASI) SEÇMELİ 2 0 0 3
3 TAR 4011 SEÇMELİ III (OSMANLI ARŞİV KAYNAKLARI- I) SEÇMELİ 2 0 0 3
4 TAR 4013 SEÇMELİ III (20.YY.ORTADOĞU TARİHİ) SEÇMELİ 2 0 0 3
5 TAR 4015 SEÇMELİ III (MESLEKİ YABANCI DİL) SEÇMELİ 2 0 0 3
 
SEÇMELİ DERS GRUBU 6:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 GNK 4008 GK.SEÇ.IV (TÜRK KÜLTÜR TARİHİ) SEÇMELİ 2 0 0 3
2 GNK 4010 GK.SEÇ.IV (İNSAN HAKLARI) SEÇMELİ 2 0 0 3
3 TAR 4012 SEÇ.IV (OSMANLI ARŞİV KAYNAKLARI-II) SEÇMELİ 2 0 0 3
4 TAR 4014 SEÇ.IV (SEYYAHLAR VE SEYAHATNAMELER) SEÇMELİ 2 0 0 3
5 TAR 4016 SEÇ. IV (MESLEKİ YABANCI DİL II) SEÇMELİ 2 0 0 3
 
 
YABANCI DİL DERS GRUBU 1:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 YDA 1005 YABANCI DİL I (ALMANCA) ZORUNLU 4 0 0 4
2 YDF 1005 YABANCI DİL I (FRANSIZCA) ZORUNLU 4 0 0 4
3 YDİ 1005 YABANCI DİL I (İNGİLİZCE) ZORUNLU 4 0 0 4
 
YABANCI DİL DERS GRUBU 2:
No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
1 YDA 1004 YABANCI DİL II (ALMANCA) ZORUNLU 4 0 0 4
2 YDF 1004 YABANCI DİL II (FRANSIZCA) ZORUNLU 4 0 0 4
3 YDİ 1004 YABANCI DİL II (İNGİLİZCE) ZORUNLU 4 0 0 4
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da (proje, seminer, ödev, sunum vs.) istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60 tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC), (DD) ve (B) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı; (FD), (FF) ve (Y) notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80 den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.
Ayrıntılı bilgi için bakınız:
http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php KOD=2885

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin 5 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 300 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı eğitim programı uygulanmaktadır.

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Anabilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Abdullah Martal
E-posta: abdullah.martal@deu.edu.tr
Tel: 0 232 301 21 02