DERS ADI

: ERKEN DÖNEM AMERİKAN EDEBİYATI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 2029 ERKEN DÖNEM AMERİKAN EDEBİYATI ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT HATİCE NURAY ÖNDER

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Amerikan koloni dönemi ve kolonilerin bağımsızlık mücadeleleri süresince, Amerikan edebiyatına yön vermiş temel eserleri entelektüel ve tarihsel süreç içerisinde sunmak. Amerikan edebiyatında püriten dünya görüşü ve aydınlanmacı düşünceyi yansıtan eserleri tanıtmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Amerika'ya ilk yerleşen topluluklar, Amerikan kolonileri ve 17. yüzyıldan 19. yüzyılın ilk çeyreğine kadar olan süreçte Amerikan siyasi tarihi hakkında bilgi sahibi olma.
2   Amerikan koloni ve erken bağımsızlık dönemlerinde, toplumsal ve entelektüel gündemi oluşturan kavram ve düşünce modellerini doğru ve yerinde kullanabilme.
3   Amerikan edebiyatının başlangıcından Amerikan Romantizmine kadar geçen sürede baskın olan edebi türler, döneme şekil veren temel eserler hakkında fikir sahibi olma ve yorum yapabilme.
4   Amerikan kültürünün temelini teşkil eden ideolojik yapıtaşlarının oluşum süreçlerini tanımlayabilme.
5   Koloni ve erken bağımsızlık dönemi Amerika'sının maddi ve manevi dinamiklerini günümüz Amerika'sının değerleriyle ana hatlarıyla karşılaştırabilme.
6   Kuruluş yıllarında Amerika'nın siyasi tarihine yön veren temel ilke ve felsefeleri, bu felsefelerin Avrupa ve Amerika'daki sözcülerini ve onların dünya düşünce tarihi içindeki yerini tanımlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı ve film gösterimi Ders materyalinin ve haftalara göre ders planının tanıtımı. Amerikan kolonileri ve püriten geleneği konu alan belgesel film gösterimi.
2 Koloni Dönemi: Eleştiri ve inceleme "The Puritan Legacy," From Puritanism to Postmodernism, Richard Ruland and Malcolm Bradbury. Okuma ve tartışma.
3 Şiir ve görsel bilgi üzerinden Amerika'yı tanımak Anne Bradstreet'den şiirler. Püriten Amerika'yı anlatan resimler ve çizimler.
4 Esaret anlatıları ve Kızılderili topluluklar Kurmaca dışı Anlatılar: "A Narrative of the Captivity and Restoration of Mrs. Mary Rowlandson," Mary Rowlandson. Amerika'da dönemin Kızılderili nüfusunu gösteren harita ve çizimler.
5 Şiir ve Amerika'da din Edward Taylor'dan şiirler. Erken dönem Amerikan kolonilerinde din.
6 Dini yazılar John Winthrop, Cotton Mather and Jonathan Edwards'dan dini yazılar ve vaazlar.
7 Erken Bağımsızlık Dönemi: Eleştiri ve inceleme "Awakening and Enlightenment" ve "Revolution and (In)dependence" From Puritanism to Postmodernism, Richard Ruland and Malcolm Bradbury. Okuma ve tartışma.
8 ARA SINAV ARA SINAV
9 Hiciv ve taşlama "Poor Richard Improved," Benjamin Franklin
10 Toplumsal eleştiri "What Is an American," Letters from an American Farmer, St. Jean de Crevecoeur
11 Politik eleştiri "On the Origin and Design of Government in General," Common Sense, Thomas Paine. Sivil itaatsizlik fikri, insanın doğuştan gelen hakları, Thomas Hobbes ve John Locke ın siyasi felsefeleri.
12 Politik metinler "The Declaration of the Independence," Thomas Jefferson. Bağımsızlık mücadelesi sırasında Amerikan kolonilerini anlatan çizimler ve resimler.
13 Şiir ve doğa anlayışı, şiir ve kölelik Philip Freneau ve Phyllis Wheatley'den şiirler. Amerika'da kölelik kurumunu anlatan çizimler ve resimler.
14 Genel Değerlendirme Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ders Kitabı:

Berkovitch, Sacvan. The Puritan Origins of the American Self. Yale U P, 1975.
Campbell, Neil, Alasdair Kean. American Cultural Studies: An Introduction to American Culture. New York: Routledge, 1997.
Ruland, R., M. Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature. London: Routledge, 1991.
The Norton Anthology of American Literature. Third Ed., Vol. 1. New York: W.W.Norton, 1989.

2. Ders sunumları:
Yardımcı ders materyali olarak sınıfta izlenen görseller ve filmler
"Puritan New England," Landmarks of Faith: A Travelogue of American Spirituality. USA: Odyssey Productions, Goldhil Video, 1998.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler: Konunun kuramsal zeminini oluşturma ve üzerine bina edilecek materyalin tanıtımı yönünden dersler, öğretim stratejileri arasında doğrudan etkileşim içeren temel formattır. Konuya esas teşkil eden kavram ve terminolojinin aktarımında merkezi öneme sahiptir.
2. Sınıf Tartışmaları: Derste işlenen kuramsal malzeme ve ilgili metinlerin farklı durumlara uygulanabilirliğini sorgulama ve bilgiyi somutlaştırma sürecidir. Her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilir.
3. Görsel sunumlar ve filmler: Dersin ana malzemesini tanımlayıcı resimler, çizimler, fotoğraflar, haritalar gibi görsel bilginin sunumu ve konuyla ilgili kısa filmlerin ve belgesellerin sınıf içinde gösterimidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1. Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ1 * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ1 * 0.50 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar, derste ele alınan malzemenin ana profilini oluşturan anahtar kelime ve kavramların doğru kullanımını ölçmeye ve edinilen temel düşünce modellerini sorgulamaya yöneliktir.

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav, dönem başından sınav tarihine kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar.
2. Yarıyıl Sonu Sınavı, Ara Sınav tarihinden dönem sonuna kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar ve ara sınavın kapsadığı konulara göndermeler içerir.
3. Sorular dört kategoriden oluşur: Çoktan seçmeli, boşluk doldurma, doğru-yanlış işaretleme ve eşleştirme.
4. Sorular tek yanıt içermektedir.
5. Eşleştirmeli sorularda, kavram/terim/isimler arası ilişkiler sorgulanır.
6. Sınavlarda verilen süre dahilinde soruları yanıtlamak zaruridir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Öğrenciler sınav sırasında hiçbir kitap, ders notu vb. kullanamazlar.
3. Öğrenciler sınav sırasında sözlük kullanamazlar. Sorularda yer alan kelimeler ders metinlerinde işlenen ve/ya öğrencinin bilgisi dahilinde olması beklenen kelimelerdir.
4. Sınavlarda her türlü kopya girişimi, disiplin işlemi ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr.Yeşim BAŞARIR
DEÜ Edebiyat Fakültesi
Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Bölümü
Tınaztepe kampüsü, Buca
yesim.basarir@deu.edu.tr
Telefon: (232) 301 8677

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 14:00-15:00
Cuma: 14:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler
Sayısı
Süresi
(saat)
Toplam İş Yükü
(saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 118

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15553
ÖK.2255
ÖK.35544
ÖK.43554
ÖK.54444
ÖK.654454