DERS ADI

: SAHNE GİYSİSİ AKSESUAR UYGULAMALARI II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STS 1034 SAHNE GİYSİSİ AKSESUAR UYGULAMALARI II SEÇMELİ 1 3 0 4

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ GÜLŞİN ORAL

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

* Sahne giysi aksesuarlarının yapımında kullanılacak tekstil yüzey ve yardımcı malzemeler tanıtılarak, sahne giysi aksesuarları için basit yüzey tasarımları tasarlayabilmek-oluşturabilmek

* Sahne giysi aksesuarları uygulaması için basit aksesuar kalıbı-paftası elde etme tekniklerini (Drapaj, Hazır Pafta ve Giysi Üzerinden) uygulama becerisi kazandırmak,

* Sahne Giysisini tamamlayan -Şapka, başlık, ,korse, korsaj kemer, ayakkabı, çanta, yakalık, kolluk, zırh, kanat - gibi giyim parçalarının uygulamasına yönelik kuramsal bilgi ve uygulama becerilerini kazandırmak,

* Çeşitli materyal ve yüzeylerin -Sahne Giysisi Aksesuarlarına Yönelik - tekraren tasarlanması ve kullanılması becerisini edindirmek.

* Giyim tarihini araştırmak, dönemlerin özelliklerini koruyarak, sahne kostümüne ve aksesuarına yansıtma becerisini geliştirmek.

* Fantastik Sahne Giysi Aksesuarları Tasarımı yapabilmek ve uygulayarak gerçeğe dönüştürmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sahne sanatlarına yönelik giysiyi tamamlayan "giysi aksesuarlarını" tasarlayabilmesi, üretebilmesi
2   Sahne Tasarımında yaratıcı, özgün, estetik değerler taşıyan, yenilikçi uygulamalar yaratma ve sunabilme, sahneleyebilme becerisine sahip olabilmesi
3   Sahne Tasarımı alanında edinmiş olduğu teorik bilgileri kullanarak, uygulamalarını izleyicisi ile buluşturabilmesi
4   Sahne Tasarımı alt yapısını oluşturacak sanatsal ve kültürel bilgi birikimine sahip olabilmesi
5   Sahne Tasarımı alanında özel hünerleri geliştirebilmesi
6   Toplumsal ve bilimsel etik değerlere sahip olabilmesi,
7   Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-sanat-tasarım-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmesi.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

STS 1033 - Sahne Giysisi Aksesuar Uygulamaları I

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş. Genel Bilgiler. Ders İçin Gerekli Malzemeler ve Dersin İşleyişi Hakkında Bilgilendirme
2 Sahne giysisini tamamlayan aksesuarlardan -BAŞA GİYİLENLER,TAKILAN AKSESUAR - yapımı: Şapka, Başlık veya Taç gibi giyim parçalarından birini uygulama. *-Seçimi yapılan uygulamanın eskiz ve teknik çizimlerinin yapımı 1..Sınıf içi uygulama Kuramsal destekli portfolyo süreçli
3 *-Seçimi yapılan aksesuarın kalıbını elde etme, malzeme tanıtımı-taslak uygulama Ödev: başa giyilen aksesuarlardan birinin tematik olarak tasarlanması. (10 adet çizim, tasarım)
4 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı
5 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı bitim işlemlerinin tamamlanması
6 Sahne giysisini tamamlayan aksesuarlardan -BEDENE GİYİLENLER-TAKILAN AKSESUAR- yapımı: Korse, Zırh, Korsaj Kemer , Kanat ve Yakalık gibi giyim parçalarından birini uygulama. *-Seçimi yapılan uygulamanın eskiz ve teknik çizimlerinin yapımı 2.Sınıf içi uygulama Kuramsal destekli portfolyo süreçli
7 *-Seçimi yapılan aksesuarın kalıbını elde etme, malzeme tanıtımı-taslak uygulama
8 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı
9 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı bitim işlemlerinin tamamlanması
10 Sahne giysisini tamamlayan aksesuarlardan Fantastik bir aksesuarın veya aksesuarlar bütününün tasarımı ve uygulanması Tema tespiti ve storyboard 3.Sınıf içi uygulama Kuramsal destekli portfolyo süreçli
11 Özgün Model Çizme, form ve malzeme yaratılması
12 Tasarımın uygulanması-yapılması
13 Tasarımın uygulanması-yapılması
14 Karakter kazandırma Bitim ve efekt kazandırma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


1- RACINET, Albert. 1988 "The Hıstorıcal Encyclopedıa Of Costumes" , New York
2- KÖHLER, Carl. 1963 "A Hıstory Of Costume" , New York
3- GORSLİNE, Douaglas. 1994 "What People More", New York.
4- PAYNE, Blanche., WİNAKOR, Greite., FARRELL-BACK, Longman. 1997 "The History of Costume: From the Ancient Mesopotamians Through the Twentieth Century "
5- KİDD, Mary. 1996 -STAGE COSTUME- London.
6- PEACOCK, John. 1991 "The Chronıcle Of Western Costume" London.
7- NORRIS, Herbert. 1997 "Tudor Costume And Fashıon" , New York.
8- NORRIS, Herbert. 1999 "Medieval Costume And Fahıon" , New York.
9- HUNNİSETT, Jean. "Period Costume for Stage&Screen" Printed in U.S.A

Diğer ders materyalleri:

Moda katalogları, performans defile görselleri, gösteri sanatlarına ait ürünler ( film, dans, opera, tiyatro vd.)

Eğitmen:
Kumaş ve malzeme katalogları,
Uygulama Katalogları-uygulamalar
Dikim Teknikleri Kataloğu-uygulamalar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kavramlar; Sunuş Tekniği ile aktarılacak, tüm kavramlar basılı görsel yayınlar ve Görüntü sanatlarının çeşitli ürünleri ile örneklenerek (film, tiyatro) desteklenecektir.

Çizimsel uygulamalar ve basit dikim teknikleri; birebir uygulanarak aktarılacak, uygulamayı yaptırtma- deneyimleme tekniği ile de bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranış kazandırılacak, Basılı yayınlar ve görüntü sanatlarındaki ilgili eserlerinden kesitlerle örneklendirilecektir.

Ödevler; Yapılandırılmış Buluş Yöntemi ile takip edilecek, bulunması gereken ilke, kavram ve olası problemlerin çözümleri ile ilgili veriler dersin eğitmeni tarafından verilerek, örnekler tarafından organize edilecektir. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım edilecek.

Uygulama süreçlerinde yapılan Tasarım çalışmalarında; Yapılandırılmamış Buluş yöntemi ile doğal bir ortamda kavramları, ilkeleri, bir problemin çözümünü bireyin kendi kendine bulması sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 KS KısaSnv
2 SNM Sunum
3 ODV Ödev
4 ATU AtlyÜr.
5 BSN Başarı Notu KS * 0.10 + SNM * 0.10 + ODV * 0.10 + ATU * 0.70


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1-Quiz yazılı sınav
2- öğrenci başarısının ve motivasyonunun arttırılması, ödev yükünün azaltılması amacı ile Atölyede, öğrenme-öğretme sürecinde yapılan sınıf içi uygulamalar, çizgisel ve dikim pratikleri not ile değerlendirilecektir.
3-Ödevler, değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.
4- Ürün- Aksesuar Değerlendirme: Rapor, Portfolyo Dosyası, Gerçek Ölçeklerde Uygulaması Yapılmış Giysi tamamlayıcı aksesuarların teknik ve estetik değerlendirilmesini içeren "Teknik -Estetik Değerlendirme Çizelgesi" doğrultusunda değerlendirilecektir.
5- Sunum: Tasarımı ve birebir uygulaması yapılmış aksesuarın gösteri sanatları kavramları çerçevesinde hazırlanan "sunum teknikleri-uygulamaları" ile sunulacak, böylelikle "Tasarımcının eserini ifade etmesi" değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1- Atölyede-laboratuarda yapılacak çizimsel uygulamalar ve dikim pratikleri, "teknik değerlendirme çizelgesi" ile değerlendirilecek, "tekniğin uygulanabilme becerisi" ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir.

2- Verilecek ödevler de ise;
Özgünlük, kaynak-veri taraması, sunum- ifade yöntemi, teknik ve estetik ölçütlerin içerdiği bir değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.

3- Ürün- Değerlendirme
1- Rapor
2- Portfolya dosyası ( artistik çizim, detay çizimi, teknik çizim. Malzeme formu, aksesuar çizimleri, giysinin ve aksesuarların minyatür kalıbı, karakter-mekan çizimi
3- Giysi, başlık, ayakkabı, aksesuar vb gerçek ölçeklerde ürün değerlendirmesini içeren "teknik değerlendirme çizelgesi" doğrultusunda değerlendirilecektir.

4-Sunum Değerlendirmesi:
Tasarım ve uygulamalarını yaptığı çalışmalarını, pano, pover point, sergi, workhop vb. tasarım unsurları kullanılarak, etkin ve estetik iletişim yöntemleri ile sunması-ifade etmesi; kabul ettirebilme-beğendirebilme becerisini ölçmeye yönelik bir çalışmadır. Bu çalışmada kısa film, ses, mekan, giysi , pano, pover point, sergi, workhop vb. tasarım unsurları kullanılacaktır.
"sahne sanatları bölümü öğretim elemanları ve öğrencilerine sunması" içeren bu değerlendirmede, katılım sağlayan öğretim elemanlarının 100 üzerinde yaptığı değerlendirmeleri, kanaat notu ortalamasının % 10 nuna denk gelen "sunum notu" olarak kullanılacaktır. Katılım olmaması durumunda "not" ders öğretim elemanı tarafından değerlendirilecektir.
(Sunum teknikleri, kullanılan yöntem ve araçlar, öğrencinin kişisel yaratısına- tercihleri doğrultusunda gerçekleşecektir)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar


1- Dersin ve ders içi uygulamaların her birinin en az % 80 nine katılım zorunludur.
2- Her biri uygulama bir bütün olup, bitmemiş ürünler not ile değerlendirmeye alınmayacaktır.
3- Uygulamalarının derste; öğretim elemanının rehberliğinde öğrenilmesi, uygulanmasının yapılması ve ders geçme notunun da öğrencinin bu çabasının ve yetkinliğinin ölçülmesi ile oluşması gereğinden yola çıkılarak;
Uygulamalı öğretim çalışmalarına katılmayan, öğrenme sürecini "uygulayarak"gerçekleştirmeyen öğrencinin, ders dışında yapıp getirdiği ürün veya uygulamalar, "not" değerlendirilmesine alınmayacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsin.oral@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlgili öğretim yılının "haftalık ders programına" göre belirlenmektedir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 3 4 12
Uygulama 11 4 44
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 2 22
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 3 3 9
Sunum Hazırlama 1 6 6
Diğer Kısa Sınav 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.6
ÖK.7