DERS ADI

: SOS.BİLG.DERS KİTABI İNC.

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SBÖ 4003 SOS.BİLG.DERS KİTABI İNC. ZORUNLU 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT ALİ EKBER GÜLERSOY

Dersi Alan Birimler

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında; öğretmen adaylarına, MEB tarafından onaylanmış ders, öğrenci çalışma ve öğretmen kılavuz kitapları tanıtılmaya; sosyal bilgiler öğretim programları eleştirel bir bakış açısıyla incelenmeye; bir ders kitabında olması gereken özellikler, aranan yeterlilikler öğretilmeye; Sosyal Bilgiler ders kitapları üzerinde uygulamalar yaptırılmaya; ders, öğrenci çalışma ve öğretmen kılavuz kitaplarının hangi ölçütlere göre incelenmesi ve seçilmesi gerektiği, ilköğretim öğrencilerinin öğrenme özelliklerine uygun olup olmadığı gösterilmeye çalışılmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyal bilgiler öğretim programlarını eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme
2   Sosyal Bilgiler ders kitabı incelemeleri dersinde geçen temel terimlerin anlam bilgisi
3   Ders kitapları inceleme ve değerlendirmesine ilişkin temel ilkeler bilgisi
4   Türk Milli Eğitim sisteminde kitap seçim ve yazım, dağıtımla ilgili temel yapı ve işleyiş sistemini anlayabilme
5   İyi bir ders kitabının temel özelliklerini kavrayabilme
6   Kitap seçim sürecinde bilimsel yöntemi uygulayabilme
7   Kendine has ve niteliklerine uygun bir öğretmen kimliği oluşturabilme
8   Ders kitapları seçimine ilişkin alternatif bakış açıları oluşturabilme
9   Olası öğretmenlik sürecinde kitap seçim ve kullanımı ile ilgili temel ilkeleri işe koşabilme
10   Örnek bir ders kitabı oluşturabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 I. BÖLÜM: a) Kitap ve Ders Kitabı, b) Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarına Genel Bir Bakış, c) Eğitim Programlarında Ders Kitabının Yeri
2 II. BÖLÜM: a) Ders kitabı ve Eğitimdeki Önemi, b) Ders Kitabının Nitelikleri (Fiziksel Özellikleri, Sayfa Düzeni ve Mizanpaj), c) Ders Kitaplarında Görsel Materyaller, d) Yardımcı Ders Gereçleri
3 III. BÖLÜM: a) Ders Kitaplarında Yenilikler, b) Kitap Seçimi ve Kitap Seçiminde Kullanılan Ölçütler, c) Milli Eğitim Bakanlığı'nda Ders Kitabı Konusunda Çalışmalar
4 IV. BÖLÜM: a) Ders Kitaplarını Tasarlama, b) İlköğretim Ders Kitaplarında Ölçme ve Değerlendirme, c) Diğer Ülkelerde Ders Kitapları
5 V. BÖLÜM: a) Ders Kitaplarının Eleştirisi, b) Ders Kitaplarında Yanlış Anlatım ve İfade Örnekleri
6 V. BÖLÜM: c) Çeşitli Ders Kitaplarını İnceleme Yöntem ve Ölçütleri
7 VI. BÖLÜM: Ders Kitabı İncelemesi (Örnek Bir Çalışma). İlköğretim de okutulan Sosyal Bilgiler öğrenci ders, çalışma ve öğretmen kılavuz kitaplarının ders kitabında olması gereken özelliklere göre incelenmesi.
8 Ara Sınav
9 6. Sınıf sosyal bilgiler ders, öğrenci çalışma ve öğretmen kılavuz kitaplarının incelenmesi (1. ve 2. Üniteler)
10 6. Sınıf sosyal bilgiler ders, öğrenci çalışma ve öğretmen kılavuz kitaplarının incelenmesi (3. ve 4. Üniteler)
11 6. Sınıf sosyal bilgiler ders, öğrenci çalışma ve öğretmen kılavuz kitaplarının incelenmesi (5., 6. ve 7. Üniteler)
12 7. Sınıf sosyal bilgiler ders, öğrenci çalışma ve öğretmen kılavuz kitaplarının incelenmesi (1. ve 2. Üniteler)
13 7. Sınıf sosyal bilgiler ders, öğrenci çalışma ve öğretmen kılavuz kitaplarının incelenmesi (3. ve 4. Üniteler)
14 7. Sınıf sosyal bilgiler ders, öğrenci çalışma ve öğretmen kılavuz kitaplarının incelenmesi (5., 6. ve 7. Üniteler) 8. Sınıf T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük ders, öğrenci çalışma ve öğretmen kılavuz kitaplarının incelenmesi (1. ve 2. Üniteler)
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. KÜÇÜKAHMET, Leyla (Editör), (2011), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (Ed. Leyla Küçükahmet), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
2. CEYHAN, E. ve YİĞİT, B., (2005) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Anı Yayınları, Ankara.
3. KILIÇ, A. ve SEVEN, S., (2002) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Pegem A Yay., Ankara.
4. ŞAHİN, C. ve KÜÇÜKAHMET, L. (Editör), (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
5. ŞAHİN, C., (Editör), (2003) Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
6. PINGEL, F., (2003), Ders Kitaplarını Araştırma ve Düzeltme Rehberi, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul.
7. MEB 4-5-6-7-8. Sınıf Öğrenci Ders, Çalışma kitapları ve Öğretmen Kılavuz kitapları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Grup çalışması, sunu (power point) yöntemiyle anlatım, tartışma, soru-yanıt, kitap inceleme ve yorumlama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yazılı sınavlar, kitap inceleme uygulamaları, kitap inceleme sunumları ve raporları.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.gulersoy@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi; 11.30-12.30 (Örgün), 17.00-18.00 (İ.Ö.)

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 7 7
Kitap Okuma 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 117

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.11
ÖK.23
ÖK.31
ÖK.4
ÖK.52
ÖK.62
ÖK.755
ÖK.85
ÖK.95
ÖK.105