DERS ADI

: ÇAĞDAŞ ALMAN DİLİNDE GELİŞMELER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
YAÖ 3008 ÇAĞDAŞ ALMAN DİLİNDE GELİŞMELER ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Almanca Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR KUTHAN KAHRAMANTÜRK

Dersi Alan Birimler

Almanca Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin çağımızın yaşayan ve değişen Alman dilinde son yüzyılda ortaya çıkan yapısal değişimlerine ve son on yıllarda belirginleşen morfoloji, sentaks, kelime dağarcığı ve diğer dilbilgisel alanlarda ortaya çıkan değişimlere ve değişim eğilimlerine yönelik bilgi edinmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dilde değişime yol açan faktörleri öğrenir.
2   Alman dilinin gramer yapılarında ortaya çıkan değişimleri ve gelişim eğilimlerini öğrenir.
3   Bugünkü Almancada "Neudeutsch". "Anglizismen" ve "Denglisch" kavramlarını ve içeriğini öğrenir ve Alman diline yeni giren yabancı kelimelerin gramer cinsiyetinin belirlenmesindeki kriterleri kavrayabilir.
4   Bugünkü Almancada cinsiyete özgü ve cinsiyeti tarafsız ifadelerin yapımını ve kullanılmasını öğrenir.
5   Modern Almancada örtmece "Eupemismus" kelime yapımını ve kullanımını kavrayabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilde değişime yol açan faktörler, Neudeutsch kavramı ve içeriği
2 Bugünkü Almancada İngilizcenin etkisi: `Anglizismen
3 Alman diline yeni giren yabancı kelimelerin gramer cinsiyetinin belirlenmesi
4 Bugünkü Almancada "Denglisch" kavramı ve içeriği
5 Alman dilinin morfolojisinde ortaya çıkan değişimler
6 Alman dilinin fiil çekiminde ve ismin hallerinde ortaya çıkan değişimler
7 Bugünkü Almancada "Konjunktiv" kullanımında ortaya çıkan değişimler
8 Ara Sınav
9 Modern Almancada örtmece "Eupemismus" kelime yapımı ve kullanımı
10 Bugünkü Almancada ad, fiil ve sıfat türü kelimelerin yapımında ortaya çıkan değişimler ve eğilimler
11 İşlevsel eylemlerde ve bileşik kelimelerde ortaya çıkan değişimler
12 Günümüz Almancasında tümce yapılarında ortaya çıkan değişim ve gelişim eğilimleri
13 Bugünkü Almancada isimleştirmeler "Nominalisierung"
14 Bugünkü Almancada cinsiyete özgü ve cinsiyeti tarafsız ifadelerin yapımı ve kullanımı- Günümüz Almancasının konuşma dilinde tümcede "Verlaufsform" (Süreç Biçimi) kullanımı
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kahramantürk, Kuthan: Çağdaş Alman Dilinde Gelişmeler Ders Materyalleri. (Her yıl güncelleniyor).
Braun, Peter: 1987. Tendenzen in der deutschen Gegenwartssprache: Sprachvarietäten. 2., veränd. u. erw. Aufl. Stuttgart; Berlin; Köln; Mainz: Kohlhammer. (Urban Taschenbücher; Bd. 297.)
Debus, Friedhelm (1999): Entwicklungen der deutschen Sprache in der Gegenwart und in der Zukunft. Akademie der Wissenschaften und der Literatur, Abhandlungen der Geistes- und Sozialwissenschaftlichen Klasse 1999/2. Mainz/Stuttgart (Akademie der Wissenschaften und der Literatur / Steiner).
Sick, Bastian: 2005. Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod. Ein Wegweiser durch den Irrgarten der deutschen Sprache. Kiepenheuer & Witsch, Köln und Spiegel Online, Hamburg.
Admoni, Wladimir: 1973. Die Entwicklungstendenzen des deutschen Satzbaus von heute. München.
Eggers, Hans: 1983. "Wandlungen im deutschen Satzbau". In: Muttersprache. S. 131-141.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Multimedyal anlatım, soru-yanıt, tartışma, grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

: Yazılı sınav, araştırma-sunum

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Almanca

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kuthan.kturk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 1 9 9
Final sınavına hazırlık 1 15 15
Sunum hazırlama 1 12 12
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 2 26
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 92

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.13423124355
ÖK.23423124355
ÖK.33423124255
ÖK.41423124255
ÖK.51423124255