DERS ADI

: TÜRK DİLBİLGİSİ II:ŞEKİL BİLGİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TKÖ 1002 TÜRK DİLBİLGİSİ II:ŞEKİL BİLGİSİ ZORUNLU 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT CANER KERİMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Kök; ek; eklerin adlandırılması, yazımı, türleri, kullanım özellikleri, dildeki işlevleri; Türkçenin yapım ve çekim eklerinin hangileri olduğu hakkında bilgi vermek; öğrencilerin, bu bilgilerin Türkçe anlatımda uygulanışını metinler üzerinde gösterebilmelerini uygulamalı olarak sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kök ve ekleri, bunların türlerini, eklerin yazım ve adlandırma biçimlerini kavrayıp uygulayabilme
2   Türkçenin yapım eklerini ve bunların işlevlerini örneklerle tanıma
3   Türkçe metinler üzerinde yapım eklerini gösterebilme, köklerden ve birbirinden ayırabilme
4   Çekim, ad çekimi, fiil çekimi kavramlarını bu kavramların anlam boyutlarını öğrenme
5   Türkçedeki ad çekim ek ve biçimlerini, fiil çekim ek ve biçimlerini öğrenip bunları metinler üzerinde gösterebilme; Türkçe metinleri bu açılardan inceleyip açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kökler, ekler, eklerin adlandırılması ve yazımı
2 Yapım ekleri: Addan ad yapan ekler
3 Addan fiil yapan ekler, fiilden ad yapan ekler
4 Fiilden fiil yapan ekler, ulaç ekleri
5 Yapım eklerini metinlerde gösterme uygulaması
6 Çekim, ad çekimi, ad çekim ekleri
7 İyelik ekleri
8 Arasınavı
9 Ad durumları: Yalın, nesne, yönelme, bulunma, çıkma durumları
10 Belirten, araç birliktelik, görelik karşılaştırma durumları, soru ve çoğul ekleri
11 Ad çekimlerinin metinlerde gösterme uygulaması
12 Fiil çekimleri: Fiillerde kişi kavramı ve kişi ekleri
13 Fiillerde zaman kip kavramları, kip türleri, bildirme kipleri
14 Dilek kipleri, ekfiil çekimi
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Kahraman Tahir, Çağdaş Türkiye Türkçesi Dilbilgisi, İzmir 2009; Kahraman Tahir, Çağdaş Türkiye Türkçesindeki Ad Çekim Ekleri ve Bunların İşlevleri, İzmir 2007
Yardımcı kaynaklar: Banguoğlu Tahsin, Türkçenin Grameri, İstanbul 1974; Ergin Muharrem, Türk Dil Bilgisi İst. 1972; Gencan T. Nejat, Dilbilgisi, Ankara 1979; Gülsevin Gürer Selma, Türkçede Yapım Ekleri ve Kullanılışları, Malatya 1993; Korkmaz Zeynep, Türkçede Eklerin Kullanılış Şekilleri ve Ek Kalıplaşması Olayları, Ankara 1994

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, soru yanıt, metin inceleme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tahir.kahraman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

çarşamba 10-11

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 117

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.11452131111121
ÖK.21452131111121
ÖK.31453121111131
ÖK.41452121111121
ÖK.51454121114131