DERS ADI

: BİLİMSEL SÖYLEM İNCELEMELERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5069 BİLİMSEL SÖYLEM İNCELEMELERİ SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı farklı bilimsel alanlarda üretilen metinlerin büyük-ölçekli ve küçük-ölçekli yapı düzeylerinde nasıl kurgulandıklarını bilim ideolojisi ve bilim felsefesiyle ilişkilendirerek açıklamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Bilim ideolojisi ve bilim felsefesini kavrama
2   2. Farklı bilim toplulukları tarafından üretilen metinleri inceleyerek büyük-ölçekli ve küçük-ölçekli çözümlemeler yapma
3   3. Öğrenilen dilsel stratejileri kullanarak bilimsel metinler üretebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Bilim felsefesi: Bilimin tarih içindeki gelişimi ve felsefenin konusu oluşu
2 2. Bilim felsefesi: Bilime farklı yaklaşımlar
3 3. Bilim ideolojisi ve bilimsel paradigmalar
4 4. Bilim ideolojisinin gerisindeki ideolojik ve ekonomik güç
5 5. Tür olarak bilimsel metinler
6 6. Bilimsel metinlerde bilginin kurgulanışı
7 7. Bilimsel metinlerin genel yapısı ve disiplinlerarası farklılıklar
8 8. Atıf ve metinlerarasılık
9 9. Bilimsel metinlerde öznellik ve nesnellik
10 10. Bilimsel metinlerde kullanılan dilsel düzenekler: kiplik belirteçleri, kaçınma stratejileri
11 11. Bilimsel metinlerde kullanılan dilsel düzenekler: zaman ve kiplik sonekleri
12 12. Bilimsel metinlerde kullanılan dilsel düzenekler: adlaştırma ve geçişlilik
13 13. Örnek metin çözümleme
14 14. Örnek metin çözümleme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Hyland, K. (2000). Disciplinary Discourses: Social Interactions In Academic Writing. Essex: Pearson Education Limited.
Oktar, L. (2001a). Bilimsel Söylem ve Toplumsal Değişim . Dilbilim ve Uygulamaları Dergisi. sayı: 2. Hacettepe Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dilbilimi Bölümü. s: 71-80.
Sargın, M. (2010). Türkçede Tanıtlama Belirticilerinin İşlevleri. Yayımlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt
4. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenciler ara sınav, dönem içi çalışma ve final ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin derslere devam etmeleri ve verilen ödevleri zamanında teslim etmeleri önem taşımaktadır. Öğrenciler yazdıkları ödevlerde akademik çalışmaların gerektirdiği atıfta bulunma, kaynak gösterme gibi etik kurallara uymak zorundadır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Ofis no: B Blok B 432
Ofis tel no: (30)18624

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe öğleden sonra

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 4 3 12
Öğrenci Sunumları 10 3 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Sunum Hazırlama 2 12 24
Kitap Okuma 10 5 50
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 5 50
Vize Sınavı 1 3 3
Final Ödevi 1 35 35
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 234

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355