DERS ADI

: METİNDİLBİLİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5081 METİNDİLBİLİM SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

İnsanlararası iletişimde temel birim olarak kullanılan metnin, metinsellik ölçütlerini, metin üretim evrelerini, iletişim şemasını ve sözbilimin bölümlerini öğrencilere kavratmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Metin kavramını özümseme
2   Dilbilim ile metinbilim ilişkisini belirleme
3   Sözbilimin aşamalarını kavrama
4   İletişim şemasını ve egemen öge kavramını açıklama
5   Metinsellik ölçütlerini kavrama
6   Metin üretim evrelerini kavrama
7   Metin türlerini kavrama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilbilimin tanımı alanları, yan alanları ve diğer bilim dallarıyla olan ilişkisi
2 Metin kavramının tanımı, metin ile dilbilimin ilişkisi ve metindilbilimin çalışma alanları
3 İletişimin temel birimi metin ve metnin temel birimi sözcenin kavranması, tümce ile sözce, sözce ile söylem kavramlarının açıklanması
4 Metin dilbilimin kısa tarihçesi ve metin dilbilime katkı sağlayan önemli kişileri
5 Sözbilim kuramının açıklanması ve uygulamaları
6 Jakobson un iletişim şeması ve dilin işlevleri
7 Konuların gözden geçirilmesi ve genel tekrar
8 Beaugrande ve Dressler in Metinsellik Ölçütleri
9 Beaugrande ve Dressler in Metin Üretim Evreleri
10 Metin ton, tip ve türleri
11 Metin türlerine ilişkin örnekler ve uygulamalar
12 Metinlerin türlerini temsil yeterliklerine ilişkin örnek metinlerin incelenmesi
13 Metinlerin türlerini temsil yeterliklerine ilişkin örnek metinlerin incelenmesi
14 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Kıran ve Kıran. (2006). Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yayınları
2. Günay, D. (2007). Metinbilgisi. İstanbul: Mutilingual
3. Keçik ve Uzun (2004). Türkçe Sözlü ve Yazılı Anlatım. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-7: Ara sınav ve finalde hazırlanacak olan makaleler üzerinde değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Edebiyat Fakültesi C-Blok C-157

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 35 35
Ödev Hazırlama 2 25 50
Sunum Hazırlama 1 25 25
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 215

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555
ÖK.655
ÖK.755