DERS ADI

: ERKEN ÇOCUKLUKTA ÇOCUK EDEBİYATI VE OKUMA YAZMA ÇALIŞMALARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İOÖ 5025 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÇOCUK EDEBİYATI VE OKUMA YAZMA ÇALIŞMALARI SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Okul Öncesi Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT BERNA ÇÖKER

Dersi Alan Birimler

Okul Öncesi Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Ders küçük çocukların konuşma, dinleme, okuma ve yazma gibi ana alanlardaki deneyimlerine yönelik eleştirel bir inceleme sağar. Son dönemdeki araştırmalar, eğitim uygulamaları ve öğretim materyalleri dil sanatlarına ilişkin çeşitli teorik görüşlere göre incelenecektir. Teori ve araştırma; uygulama stratejilerine, değerlendirme materyallerine ve zengin okuma yazma çevrelerinin hazırlanmasına dönüştürülür. Dil sanatlarının birleştirilmesine özel önem verilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Okul günü boyunca okuma yazma gelişimini tüm içerik alanlarının bütünleyici bir parçası olarak birleştirebilecekler
2   . Özellikle erken dönem okuma yazma gelişimine ilişkin yeni konular üzerine yansıtma yapabilecekler: zorlanan okuyuculara yardımcı olacak erken müdahale programları
3   Gelişimsel olarak uygun alanlarda öğretim becerilerini edinebilecekler.
4   Dil edinimi ve gelişimine ilişkin çeşitli teorileri tanımlayıp açıklayabilecekler ve dil gelişimini etkileyen faktörleri anlayabilecekler.
5   Bütünleşik dil sanatları programının ana parçalarını tanımlayabilecekler ve her bir parça için öğrenme deneyimlerini geliştirmek için kullanılan çeşitli yöntemlerin mantığını anlayabilecekler.
6   Çocukların dinleme becerilerini besleyen çeşitli teknikleri değerlendirebilecekler ve sözlü dilin gelişimini destekleyebilecekler
7   Küçük çocuklara yönelik kaliteli edebiyatı seçmek için kriterleri tanımlayabilecekler ve iletişim becerilerini desteklemek için çeşitli edebiyat kullanım yöntemlerini inceleyebilecekler.
8   Küçük çocuklarda okuma yazma gelişimine yönelik çeşitli yaklaşımları karşılaştırabilecekler.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders içeriğinin tanıtılması
2 Erken Okuma Yazmanın Temelleri a. Erken Okuma Yazmaya İlişkin Perspektifler (Bütün Dil, Denge) b. Öğrenme teorileri (Yapısalcı, Açık, Davranışçı)
3 Erken Okuma Yazmanın Temelleri a. Dil sanatları ile içerik alanlarının bütünleştirilmesi b. Ulusal standartların karşılanması
4 Erken Okuma Yazmada Araştırma Yöntemleri a. Nicel ve nitel desenler b. Araştırmacı olarak öğretmen
5 Dil ve Okuma Yazma Gelişimi a. Dil edinimi teorileri b. Hedefler, stratejiler, materyaller ve ölçme
6 Yazma ve Erken Okuma Yazma Gelişimi a. Yazma edinimi teorileri, gelişimsel aşamalar b. Hedefler, stratejiler, materyaller ve değerlendirmeler
7 Çocuk Edebiyatı ve Okuma Yazma Gelişimi a. Edebiyat kullanımı için hedefler b. Çocuk edebiyatı türleri, yazarları ve çizerleri
8 ARA SINAV
9 Çocuk Edebiyatı ve Okuma Yazma Gelişimi a. Stratejiler ve materyaller: gönüllü ilgiyi geliştirme b. Tüm müfredata edebiyat kullanımını birleştirme
10 Çıktı bilgisini geliştirme: Sesbirim Farkındalığı, Sesler, İçerik İpuçları, Görüş, vb. a. Hedefler, stratejiler, materyaller ve değerlendirmeler b. Okuma hazır bulunuşluğu, acil okuma yazma perspektifi
11 Anlamayı Geliştirme: Hedefler, stratejiler, materyaller ve değerlendirmeler
12 Okuma Yazma Gelişimi İçin Öğrenmeyi Düzenleme ve Yönetme a. Zengin okuma yazma fiziksel sınıf çevrelerini hazırlama b. Okuma yazma gelişimini tematik ünitelerle (sanat, oyun, müzik, sosyal çalışmalar, matematik ve fen) tüm müfredata entegre etme
13 Okuma Yazma Gelişimi İçin Öğrenmeyi Düzenleme ve Yönetme Öğretim için stratejileri düzenleme (tüm sınıfla, küçük gruplara ve bireysel öğretim, işbirlikli öğrenme, özel ihtiyaçları karşılamak için yönlendirilmiş okuma öğretimi)
14 Okuma Yazma Gelişimi İçin Öğrenmeyi Düzenleme ve Yönetme Bireysel ihtiyaçları karşılamak için seviyelendirilmiş okuma materyalleri
15 FINAL

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Lesley Mandel Morrow. 2012. Literacy Development in the Early Years: Helping Children Read and Write. Pearson.
2. Kathleen A. Roskos. 2009. Oral Language and Early Literacy in Preschool: Talking, Reading, and Writing

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Tüm grup tartışmaları, küçük grup projeleri. Stratejileri model olarak gösteririz ve materyalleri paylaşırız.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 ODV Ödev
3 YSS Yıl Sonu Notu
4 BNS BNS YIN * 0.30 + ODV * 0.10 + YSS * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 2 7 14
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 171

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.13333
ÖK.2333
ÖK.3333
ÖK.433
ÖK.533333
ÖK.63333
ÖK.733333
ÖK.833333