DERS ADI

: DİLBİLİM VE TÜRKÇE DİLBİLGİSİ ÖĞRETİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 5059 DİLBİLİM VE TÜRKÇE DİLBİLGİSİ ÖĞRETİMİ SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR TALAT AKASLAN

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Türkçe dilbilgisi kaynaklarında (ders kitapları ile tanınmış dilbilgisi kitaplarında) dilbilgisi kavramlarının (ad, fiil, sıfat, zarf, zamir, cümle, grup, özne, yüklem, tümleç, vb. nin) sunuluşunu dilbilimsel bir yaklaşımla değerlendirmek; Türkçe dilbilgisi olgularını dilbilimin verilerini temel alarak betimleyen bir dilbilgisi yaklaşımını edinmek ; öğrenci odaklı dilbilgisi öğretimi model ve stratejileri üzerinde çalışmak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dilbilim ile dilbilgisi arasındaki farkı öğrenme
2   Günümüz Türkçe dilbilgisi öğretiminin özelliklerini kavrama
3   Dilbilimin dilbilgisi öğretimine katkılarını öğrenme
4   Dilbilimsel bir dilbilgisi incelemesinin ve öğretiminin ana hatlarını öğrenme
5   Dilbilgisini öğrencinin kendisinin bilgiye ulaşmasını teşvik edecek şekilde ve bağlam içinde (metinlerle) öğreten yöntem ve stratejileri öğrenme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilbilgisi ve dilbilim
2 Dilbilimsel bir dil incelemesinin temel ilkeleri
3 Sözcük: Biçimsel-işlevsel tanımlama; sözcük öğretimi için bir uygulama
4 Ad: Biçimsel-işlevsel betimleme; ad öğretimi için bir uygulama
5 Fiil: Biçimsel-işlevsel betimleme; fiil öğretimi için bir uygulama
6 Sıfat: Biçimsel-işlevsel betimleme; sıfat öğretimi için bir uygulama
7 Belirten: Biçimsel-işlevsel betimleme; belirten öğretimi için bir uygulama
8 Arasınav
9 Zarf: Biçimsel-işlevsel betimleme; zarf öğretimi için bir uygulama
10 Zamir: Biçimsel-işlevsel betimleme; zamir öğretimi için bir uygulama
11 Cümle: Biçimsel-işlevsel betimleme; cümle öğretimi için bir uygulama
12 Sözcük grubu: Biçimsel-işlevsel betimleme; sözcük grubu öğretimi için bir uygulama
13 Özne ve nesne: Biçimsel-işlevsel betimleme; özne ve nesne öğretimi için bir uygulama
14 Yüklem: Biçimsel-işlevsel betimleme; yüklem öğretimi için bir uygulama
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. AKASLAN, Talat, (2012), Dilbilim, Dil Kirlenmesi , Türkçe, Dinozor Yay., İzmir.
2. UZUN, Nadir Engin, (2004), Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, Türk Dilleri Araştırma Dizisi:39, Pandora Kitabevi, Genişletilmiş 2. Baskı (1. Baskı: Ankara 1988), İstanbul.
3. UZUN, Nadir Engin, (2006), Biçimbilim: Temel Kavramlar, Papatya Yayıncılık, İstanbul.
4. Tanınımış Türkçe dilbilgisi kitapları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, tartışma, araştırma, uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 YSS Yıl Sonu Notu
3 BNS Başarı Notu YIN * 0.40 + YSS * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

talat.akaslan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 8 104
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 208

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.145331335
ÖK.245331335
ÖK.345331335
ÖK.445331335
ÖK.545331335