DERS ADI

: ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 5061 ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR GÜLMİRA KURUOĞLU

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Çocuklarda birinci dilin sesbiliminin, biçimbiliminin, sözdiziminin ve anlambiliminin aşama aşama edinilmesinin incelenmesi bu dersin başlıca amacıdır. Ayrıca, çocuklarda gelişmekte olan dil yetisi, söz eylemin şekilleri ve işlevleri, iletişimi yöneten söylem kuralları ele alınmaktadır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Birinci dil edinim kuramlarını yorumlayabilmesi
2   Alıcı ve İfade edici dil gelişim basamaklarını analiz edebilmesi
3   Türk çocuklarının sesbilgisi düzeyinde dil gelişimlerini açıklayabilmesi
4   Türk çocuklarının biçimbilim düzeyinde dil gelişimlerini açıklayabilmesi
5   Türk çocuklarının sözdizim düzeyinde dil gelişimlerini açıklayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Birinci dil edinimine ilişkin kuramlar
2 Dil edinimine psikodilbilimsel yaklaşım
3 Dil edinimine davranışçı yaklaşım
4 Dil ediniminde kritik yaş dönemi
5 Alıcı ve ifade edici dil gelişimi
6 Dil kullanımına kadarki dönemde iletişim şekilleri
7 Dil gelişimi etkileyen faktörler
8 Arasınav
9 Zihinsel gelişim, fiziksel gelişim
10 Duyusal gelişim, duygusal gelişim
11 Anlamsal gelişim
12 Sesbirimsel gelişim
13 Sözdizimsel gelişim
14 Biçimbirimsel gelişim
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Dağabakan, F., Dağabakan (2006) D. Dil ve Çocuklukta dil gelişim kuramları. Çukurova Üniv. Dil araştırmaları merkezi, Dilbilim Araştırmaları Dergisi, Aralık sayısı.
2. Dönmez, N. (1992)12-30 aylık Türk çocuklarında dilin kazanılması, Gazi Eğitim Fak. Dergisi, 8 (3)
3. Güler, T. 48-72 aylar arasında Türk çocukların alıcı dil yapılarının incelenmesi , Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2004
4. Topbaş, S. (2003). Çocukta dil ve kavram gelişimi. Anadolu Üniv. Web-ofset.
5. Dereli, E. Okul öncesi eğitime devam eden 4-6 yaş arasındaki çocukların ifade edici dil düzeylerinin incelenmesi . Yüksek Lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya 2003.
6. İlhan, N. (2004). Çocukların Dil Edinimi, Gelişimi ve Dile Katkıları. Fırat Üniversitesi Yay.
7. Savaş, B. (2006) Okuma eğitimi ve çocuklarda dil gelişimi. İstanbul: Alfa Bas. Yay.
8. Yavuzer, H. (1997). Çocuğunuzun ilk 6 yılı. İstanbul: Remzi Kitapevi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, işbirlikli çalışma, araştırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 YSS Yıl Sonu Notu
3 BNS Başarı Notu YIN * 0.40 + YSS * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulmira.kuruoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 40 40
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 205

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.13555
ÖK.24
ÖK.333
ÖK.433
ÖK.533