DERS ADI

: SAĞLIĞIN SOSYAL BELİRLEYİCİLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HSH 5006 SAĞLIĞIN SOSYAL BELİRLEYİCİLERİ SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Halk Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT FATMA ŞEYDA ÖZBIÇAKÇI

Dersi Alan Birimler

Halk Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans
İş Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Birey, aile ve toplumun sağlığını etkileyen ulusal ve uluslar arası sosyal belirleyicilerin (din, nüfus yapısı, küreselleşme, eşitsizlikler, kentleşme, göç, siyasi ve sosyal politikalar) değerlendirilmesinde yeterli bilgiye sahip olan, hemşire ve diğer sağlık çalışanlarının sorumluluğunun farkında olan, evrensel bilim insanı niteliklerini taşıyan uzman hemşire yetiştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Birey, aile ve toplumun sağlığını etkileyen ulusal ve uluslarası sosyal belirleyicileri (demografik, dini, politik, siyasi yapıları) açıklar.
2   Sosyal belirleyicilerin nedenlerini analiz eder.
3   Sosyal belirleyicilerin sağlık ve sağlık çalışanları üzerindeki etkilerini açıklar.
4   Sosyal belirleyicilerin sağlık üzerindeki etkilerini olumlu hale getirmede hemşirenin rolünü açıklar ve sorumluluklarını yerine getirebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sağlıkta eşitsizlikler
2 Sağlık mevzuatları, değişiklikleri ve hemşireliğe etkisi
3 Yoksulluk ve sağlık
4 Küreselleşme ve sağlığa etkisi
5 Göç, kentleşme ve konut sağlığı
6 İleri yaşlarda sağlığın sosyal belirleyicileri
7 Dünya da ve Türkiye de Sağlık Çalışanları, istihdamı ve toplum sağlığına etkisi
8 ARA SINAV
9 Sağlıkta Dönüşüm ve etkileri
10 Sosyal yapı, stres ve sağlık
11 Postmodernizm ve sağlık
12 Hastalık Olgusu
13 Kültür ve Sağlık
14 Hasta ve Sağlık Kurumları Etkileşimleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Barbiero, V. K. (2006). Africa health trends: a 21st century imperative. Washington, DC: The Woodrow Wilson International Center for Scholars.
Christiansen, T., Bech, M., Lauridsen, J., Nielsen, P. (2006). Demographic Changes And Aggregate Health-Care Expenditure In Europe, Enepri Research Report No. 32. European Network of Economic Policy Research Institutes.
Congdon, P. (2006). A model for geographical variation in health and total life expectancy, Demographıc Research, Vol:14, Article:9.
Ala, M. (2009). Yoksulluk ve Küresel Çözümsüzlük. PARADOKS, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 5, 2. http://www.paradoks.org
Aktan C. C. (ed.). (2002). Yoksullukla Mücadele Stratejileri, Ankara: Hak-İş Konfederasyonu Yayınları.
Ankara Tabip Odası (2007). Kent, çevre ve sağlık sempozyumu.Ankara
Balay R., (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 ( 2), 61-82

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, soru-cevap, literatür tarama, kendi kendine öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.25 +ODV * 0.25 + FN* 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 +ODV * 0.25 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar aracılığıyla; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilmektedir.
Öğrenci ödevlerinde; bir konuyu araştırması, analiz etmesi, Dünya örnekleriyle karşılaştırması,etkili sunum yapma ve tartışma becerisi ile değerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Almanca

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Şeyda Özbıçakçı ozbicak@deu.edu.tr Tel. 4124769

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 3 4 12
Sunum Hazırlama 4 4 16
Ödev Hazırlama 3 4 12
Final Sınavına Hazırlık 1 7 7
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 14 42
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.1555555
ÖK.25555555555
ÖK.355555
ÖK.4555555