DERS ADI

: MEDYA İDEOLOJİSİ VE ELEŞTİREL YAKLAŞIM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 6036 MEDYA İDEOLOJİSİ VE ELEŞTİREL YAKLAŞIM SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencileri görsel, işitsel ve yazılı medyanın tarihi, işlevleri ve üretim ve tüketim süreci gibi bilgilerle donanması ve bu türden bilgilerin, gündelik yaşama nasıl katıldığını, dünya tasarımında nasıl bir değişikliğe yol açtığını tanımlayabilmesi ve medya metinleri üzerinde örnek çözümlemeler gerçekleştirmek ve böylece öğrencilerin medya metinlerdeki örtük ideoloji ve bunu toplumsal etkileri ve medyanın yönlendirici etkisi konusunda farkındalık kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Medya ile ilgili temel kavram ve yaklaşımları betimleyebilmesi
2   Medya, dil ve ideoloji arasındaki ilişkiyi özellikleriyle açıklayabilmesi
3   Medyadaki dil kullanımı ile ilgili bir araştırma yapabilmesi
4   Medyadaki dil kullanımını eleştirebilmesi
5   Medya, toplum ve kültür arasında bağlantı kurabilmesi ve bu ilişkiyi açıklayabilmesi
6   Medyada örtük ya da açık olarak sunulan ideolojiyi ortaya koyan bir çalışma yapabilmesi ve bu konuda bir araştırma makalesi hazırlayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Medya ve dil ilişkisi
2 Medya söylemi yaklaşımları: Dilbilimsel ve toplumdilbilimsel çözümleme, Karşılıklı konuşma çözümlemesi, Göstergebilimsel çözümleme
3 Medya söylemi yaklaşımları: Eleştirel dilbilim ve toplumsal göstergebilim, Van Dijk'ın toplum-bilişsel modeli, kültür-metin türü ilişkisi çözümlemesi
4 Medya ve iletişim: Toplu iletişimin özellikleri
5 Medya ve iletişim: Metinlerin üretimi ve tüketimi
6 Haber değeri: Galtung ve Ruge'un (1965) Haber Değeri Yaklaşımı
7 Haber Değerine ilişkin toplumsal ve kültürel açıklamalar
8 Ara sınav
9 Medya metinlerinin alımlanması
10 Haber metinleri çözümlemesi
11 Gazete metinleri çözümlemesi
12 Televizyon haberleri çözümlemesi
13 Medya okuryazarlığı
14 Eleştirel medya okuryazarlığı: Aynı olaylara farklı yaklaşımlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Demir, V. (2006). Medya Etiği. İstanbul: Beta
Işık, M. (2004). Medyada Yeni Yaklaşımlar. Konya: Eğitim Kitabevi
Şendur, G. ve Atabek, Ümit. (2007). Medya metinlerini çözümlemek: içerik, göstergebilim ve söylem çözümleme yöntemleri. Ankara: Siyasal
Taşkıran, N. Ö. (2007). Medya okuryazarlığına giriş. İstanbul: Beta
Tılıç, D. L. (2001). 2000'ler Türkiye'sinde gazetecilik ve medyayı anlamak. İstanbul: Su.
Türkoğlu, N. ve Cinman Şimşek, M. (2007). Medya okuryazarlığı. İstanbul:Kalemus
Brighton, P. ve Foy, D. (2007). News Values. London: Sage
Ercan, S., Yağcıoğlu, S. (2007). Gazete köşe yazılarında kaçınma kullanımı ve cinsiyet ilişkisi. Dilbilim Araştırmaları, s. 1-16.
Fairclough, N. (1995). Media Discourse. New York: Arnold.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım
Sunum
Tartışma
Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-6 ödevler, dönem projesi, sunumlar ve derse etkin katılım göz önünde bulundurularak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Derslerin %70' ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak sunum, ödev hazırlama ve ders içi tartışmalarda geçerli bir
mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, final ve ödevlerde kopya ve intihal girişimleri '0' (sıfır) olarak
değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd.Doç.Dr. G. Songül Ercan
DEÜ Edebiyat Fak. C Blok Ofis No: 153

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 10:30-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Öğrenci Sunumları 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Ödev Hazırlama 3 8 24
Sunum Hazırlama 3 8 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 185

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1335133
ÖK.2345444
ÖK.3443444
ÖK.444344444
ÖK.544555555555
ÖK.655555555555