DERS ADI

: SÖZBİLİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
YDF 6018 SÖZBİLİM SEÇMELİ 2 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fransızca Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR DUYGU ÖZTİN PASSERAT

Dersi Alan Birimler

Fransızca Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Sözbilimin ne olduğu hakkında gerekli bilgileri edinerek, metin çözümlemesinde ya da söylem çözümlemesinde sözbilimden nasıl yararlanabileceği konusunda gerekli becerileri kazanmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sözbilimin kısa tarihi hakkında bilme.
2   Sözbilimin temel bölümlerinin neler olduğunu öğrenme.
3   Farklı söylem türleri hakkında bilgi edinme.
4   Kanıtlamanın ne olduğunu ve kaç tür kanıtlama olduğunu öğrenme.
5   Yabancı dil öğretiminde sözbilimden nasıl yararlanabileceği hakkında gerekli bilgileri edinme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözbilim ve tarihçesi
2 Sözbilimin bölümleri (Buluş, Düzenleyiş, Anlatma biçimi, bellek, hareket)
3 Söylem türleri (Övgü-yergi söylemi, Yargılayıcı söylem, Karar almaya yönelik ya da tartışmacı söylem)
4 Betiler (Anlam betileri, Sözcük betileri, Düşünce betileri, Kuruluşla ilgili betiler)
5 Sözbilimsel kanıtlama (logos Özsunum-, ethos Etkileyim-, pathos Uslamlama-)
6 Logos içerikli söylemlerin değerlendirilmesi
7 Pathos içerikli söylemlerin değerlendirilmesi
8 Ara Sınav
9 Ethos içerikli söylemlerin değerlendirilmesi
10 Kanıtlama ile ilgili uygulamalar
11 Yarı mantıksal kanıtlar, Görgül kanıtlar, Zorlayıcı ya da kötü inancın kanıtları, Etkileyim üzerine kurulan kanıtlar
12 Sözbilim ve dil incelemeleri
13 Ders kitaplarının sözbilimsel açıdan değerlendirilmesi
14 Ders kitaplarınındaki söz sanatlarının incelenmesi
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ADAM, Jean-Michel (2000) Linguistique Textuelle. Des Genres de Discours Aux Textes, Paris: Nathan-Université.
AMOSSY, Ruth (2000) L Argumentation dans le Discours, Paris: Nathan-Université
BARTHES, Roland (1985) L ancienne rhétorique: aide mémoire L Aventure Sémiologique, Paris: Editions du Seuil.
BERGEZ, D; P. BARBÉRIS; P.-M. DE BIASI; M. MARINI; G. VALENCY (1990) Introduction aux méthodes Critiques pour l Analyse littéraire, Paris: Dunod.
BERTRAND, Deniz (1999) Parler Pour Convaincre. Rhétorique et Discours, Paris: Gallimard.
CANU, Alain (1992) Rhétorique et Communication, Orne: Éditions d Organisation
GUIRAUD, Pierre (1979) La Stylistique, Paris: PUF, Collection: Que sais-je , No: 646.
GÜNAY, V. Doğan (2007) Metin Bilgisi, Genişletilmiş 3. baskı, İstanbul: Multilingual Yayınları.
GÜNAY, V. Doğan (2007) Sözcükbilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yayınları
MAINGUENEAU, Dominique (1997) Éléments de Linguistique pour le Texte Littéraire, Paris: Dunod

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, soru-cevap ve sunu çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 YSS Yıl Sonu Notu
3 BNS Başarı Notu YIN * 0.40 + YSS * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Fransızca

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

dogan.gunay@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 10 130
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.155444354
ÖK.255444354
ÖK.355444354
ÖK.455444354
ÖK.555444354