DERS ADI

: FEN EĞİTİMİ FELSEFESİ VE GELİŞİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İFE 6027 FEN EĞİTİMİ FELSEFESİ VE GELİŞİMİ SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilgisi Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR MEHMET ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Fen Bilgisi Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Bireyin fen eğitiminin felsefesi ve gelişimi hakkında düşünceler geliştirmesine yardımcı olmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilimsel açıklamaların, nedenselliklerin, teorileri vb. doğasını açıklama.
2   Bilimin doğasını bilme.
3   Bilimsel yöntemi şekillendirmek üzere ortaya konan felsefi girişimleri bilme.
4   Felsefi kavramların bilimde rol oynadığını fark etme.
5   Bilim felsefesindeki orijinal metinleri eleştirel gözle ele alma.
6   Fen eğitiminin gelişiminde bilim felsefesinin etkilerini değerlendirme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Bilim, Bilimin Doğası (BD) ve Bilim Felsefesi (BF) Fen eğitimi için Hangisi geçerli: BD mı yoksa BF
2 BD nın bileşeni olarak BF nin temelleri: Epistemology; Ontology; Axiology
3 Açıklamanın ve Nedenselliğin Mantığı
4 Teoriler ve Modeller
5 Bilimin Tümevarımsal yanı: a- Naïve Tümevarım b- Karmaşık Tümevarım
6 Popper ın tümevarım problemine yanıtı: Yanlışlanabilirlik
7 Yanlışlanabilirliğin Sınırları: Kopernik devrimi Yapı olarak teoriler: Thomas Kuhn (Paradigma & Normal Bilim)
8 ARA SINAV
9 Kuhn: Bilimsel devrimler Yapı olarak teoriler: Lakatos un Araştırma Programı
10 Eşölçülemezlik tezi Feyerabend ın Teorisi
11 Bilimsel Gerçekçilik ve Karşı Gerçekçilik Akılcılık/Görelilik Nesnellik
12 BF nin fen eğitimine yansımaları Çocuklarla felsefe nasıl yapılır
13 Öğrencilerin BF ve BD anlayışlarını geliştirmek üzere materyale nasıl tasarlanır
14 Öğrencilerin geliştirdikleri BF ve BD materyalleri
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Akarsu, B. (1994). Çağdaş Felsefe: Kant tan Günümüze Felsefe Akımları. Inkılap Kitabevi. 6. Baskı.
Çüçen, K., A. (2001) Bilgi Felsefesi. Asa Kitabevi, Bursa
Giere, R. N. (1991). Understanding Scientific Reasoning. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers. 3rd ed.
Godfrey-Smith, P. (2003). An Introduction To The Philosophy of Science Theory and Reality. The University of Chicago Press.
Reichenbach, H. (1993). Bilimsel Felsefenin Doğuşu. (Çev. C. Yıldırım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Kuhn, T. S. (1970) Bilimsel Devrimlerin Yapısı. Çeviren, Nilüfer Kuyaş, Alan Yayıncılık, 6. Baskı

Referanslar:
Akerson, V., L.; Volrich, M., L. (2006) Teaching Nature of Science Explicitly in A First-Grade Internship Setting. Journal of Research in Science Teaching, 43, 4, 377.394.
Aslan, H. (1993a) Gerçekçilik Biçimleri. Felsefe Dünyası, 10, 69-73.
Aslan, H. (1993b) Gerçekçilikle Karşı-Gerçekçili in Anlambilimsel Tanımı, Felsefe Dünyası, 7, 60-66.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, grup çalışması, beyin fırtınası, doküman çözümleme, durum çözümleme.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 YSS Yıl Sonu Notu
3 BNS Başarı Notu YIN * 0.40 + YSS * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gul.unal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba ve Cuma günleri saat 11:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 13 4 52
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1254
ÖK.2254
ÖK.3254
ÖK.4254
ÖK.5254
ÖK.6254