DERS ADI

: TÜRK DİL VE ANLATIMININ GÜNCEL SORUNLARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 6007 TÜRK DİL VE ANLATIMININ GÜNCEL SORUNLARI SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT ALİ TÜRKEL

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Türk dilbilgisi ve Türkçe anlatım alanlarında; adlandırma, açıklama ve uygulama yönlerinden üzerinde tutum birliği oluşmamış olan konuları tanıtma. Değişik dilbilgisi ve anlatım kitaplarında, ileriye sürülen farklı yaklaşımları bildirme. Söz konusu farklı yaklaşımların Türkçenin özelliklerine uyan uymayan yönlerini açıklama. Benimsenmesi gereken doğru yaklaşımları belirleme. Doğru yaklaşımlara ilişkin, Türkçe metinler üzerinde uygulama çalışmaları yapma

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk dilbilgisi ve Türkçe anlatım alanlarında; adlandırma, açıklama ve uygulama yönlerinden üzerinde tutum birliği oluşmamış olan konuları tanıtma
2   Değişik dilbilgisi ve anlatım kitaplarında, ileriye sürülen farklı yaklaşımları bildirme
3   Söz konusu farklı yaklaşımların Türkçenin özelliklerine uyan uymayan yönlerini açıklama
4   Benimsenmesi gereken doğru yaklaşımları belirleme
5   Doğru yaklaşımlara ilişkin, Türkçe metinler üzerinde uygulama çalışmaları yapma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözdiziminde adlandırma, bölümleme, çözümleme sorunları
2 Sözdizimi konularının öğretim sorunları
3 Tümleç türleri ve bunların adlandırılması
4 Özne türleri ve bunların adlandırılması
5 Türkçede birleşik cümle sorunu
6 Birleşik sözcükler ve bunların yazımı
7 Özel adlara ulanan eklerin yazımı
8 Arasınav
9 Batı kökenli sözcüklerin yazım sorunları
10 Yardımcı sesler ve bunların kullanımlarındaki çelişkiler
11 Yabancı dille eğitim sorunu
12 Yabancılara Türkçe öğretiminin yöntem sorunları
13 Dilbilgisi öğretiminde tanım sorunu
14 Takısız ad takımı sorunu
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar: Kahraman Tahir, Çağdaş Türkiye Türkçesi Dilbilgisi, İzmir 2009; Kahraman Tahir, Çağdaş Türkiye Türkçesindeki Ad Çekim Ekleri ve Bunların İşlevleri, İzmir 2007; Kahraman Tahir, Çağdaş Türkiye Türkçesindeki Fiillerin Durum Ekli Tamlayıcıları, Ankara 1996
Yardımcı kaynaklar: Banguoğlu Tahsin, Türkçenin Grameri, İstanbul 1974; Ergin Muharrem, Türk Dil Bilgisi İst. 1972; Gencan T. Nejat, Dilbilgisi, Ankara 1979; Gülsevin Gürer Selma, Türkçede Yapım Ekleri ve Kullanılışları, Malatya 1993; Korkmaz Zeynep, Türkçede Eklerin Kullanılış Şekilleri ve Ek Kalıplaşması Olayları, Ankara 1994; Korkmaz Zeynep, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), Ankara 2003; Hacıeminoğlu Necmettin, Türk Dilinde Edatlar, İstanbul 1984; ; Dizdaroğlu Hikmet, Tümcebilgisi, Ankara 1976; Şimşek Rasim, Örneklerle Türkçe Sözdizimi, Trabzon 1987; Hatiboğlu Vecihe, Türkçenin Sözdizimi, Ankara 1972

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Araştırma, okuma, araştırmaları derste sunma, tartışma, Türkçe metinler üzerinde uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 YSS Yıl Sonu Notu
3 BNS Başarı Notu YIN * 0.40 + YSS * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tahir.kahraman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 40 40
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 191

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.111111111
ÖK.211111111
ÖK.311111111
ÖK.411111111
ÖK.511111111