DERS ADI

: ÇAĞDAŞ TÜRK ROMANINA ELEŞTİREL YAKLAŞIM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 6047 ÇAĞDAŞ TÜRK ROMANINA ELEŞTİREL YAKLAŞIM SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇENT CANER KERİMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Bir romanı, roman tekniği açısından bütün hâlinde inceleme becerisi kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk ve Dünya edebiyatında görülen roman tekniklerini bilmek.
2   Romanları bu teknikler doğrultunda sorgulayabilmek.
3   Bir romanda görülen belirgin özellikleri (olumlu ve olumsuz yönleri ) objektif bir şekilde ortaya koyabilmek.
4   Bir romanda tespit edilen belirgin özellikleri yorumlayabilmek.
5   Roman teknikleri arasında mukayese yapabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tahkiyeli Eserlerde Fiktif Yapıyı Hazırlayan ve Oluşturan Unsurlar.
2 Vak'a, Vak'a Takvimi.
3 Olay Örgüsü ( Düz bir çizgi hâlindeki olay örgüsü, paralel iki çizgi hâlindeki olay örgüsü, çember hâlindeki olay örgüsü, üçgen biçimindeki olay örgüsü, ilmikli olay örgüsü).
4 Anlatım Formu, Anlatım Tekniği (Tasvir, Geriye Dönüş, İç Çözümleme, Montaj, Otobiyografik Anlatım, Leitmotif, Özetleme).
5 Bakış Açısı ( Hâkim Bakış Açısı, Kahraman Anlatıcıya Ait Bakış Açısı, Müşahid Bakış Açısı).
6 Şahıs, Karakter, Tip ( Alp, Gazi, Veli, Ahî, Âşık, Yeni Aydın Tipi, Hürriyet Kahramanı Tipi).
7 Şahısları Tanıtma Yöntemi (Açıklama- Anlatma, Dramatik- Gösterme, İç Konuşma).
8 Arasınav
9 Zaman (Yazma, Okuma, Anlatma, Vak a Zamanı).
10 Mekân(Dâhilî- Haricî).
11 Tasvir (Romanlarda Tasvirin Yeri ve Önemi).
12 Dil- Üslûp, Bir Romanı İnceleme Planına Uygun Biçimde İnceleme Çalışması.
13 Roman İncelemesi, Ahmet Hamdi Tanpınar (Saatleri Ayarlama Enstitüsü).
14 Roman İncelemesi, Peyami Safa (Yalnızız).
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış (1-2-3).
2. Şerif Ataş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş.
3. Mehmet Tekin, Roman Sanatı.
4. René Wellek- Austin Warren, Edebiyat Biliminin Temelleri.
5. Gürsel Aytaç, Çağdaş Türk Romanı Üzerine İncelemeler.
6. Mehmet Kaplan, Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar(1-2-3).
7. Sevim Kantarcıoğlu, Türk ve Dünya Romanlarında Modernizm.
8. Olcay Önertoy, Cumhuriyet Dönemi Türk Roman ve Öyküsü.
9. Necla Aytür, Amerikan Romanında Gerçekçilik.
10. E. M. Forster, Roman Sanatı.
11. Hüseyin Tuncer, Edebiyat Araştırma ve İncelemeleri.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, Tartışma, Soru Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 YSS Yıl Sonu Notu
3 BNS Başarı Notu YIN * 0.40 + YSS * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

huseyin.tuncer@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Ödev Hazırlama 1 25 25
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.122111111
ÖK.222111111
ÖK.322111111
ÖK.422111111
ÖK.522111111