DERS ADI

: KRONİK HASTALIKLAR HEMŞİRELİĞİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İHH 6016 KRONİK HASTALIKLAR HEMŞİRELİĞİ SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İç Hastalıkları Hemşireliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇENT ÖZLEM KÜÇÜKGÜÇLÜ

Dersi Alan Birimler

İç Hastalıkları Hemşireliği Doktora

Dersin Amacı

Kronik hastalığı olan bireyin gereksinimlerini spesifik modeller kullanarak anlama ve bakımı için stratejiler geliştirebilme.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   ronik hastalığı olan yetişkin bireyin sağlık bakım gereksinimlerini teorik çerçeveyi kullanarak değerlendirme
2   Kronik hastalığı olan bireyin hemşirelik bakım sürecini sürdürürken eleştirel düşünme becerilerini sergileme
3   Kronik hastalığı olan bireyin bakımı ile ilgili etik sorunlara etik ilkeler doğrultusunda çözümler getirebilme
4   Kronik hastalıkların bakımını kolaylaştıran ya da engelleyen örgütsel problemleri fark etme ve çözme
5   Kronik hastalığı olan bireyin bakımında kurumlar arası işbirliği stratejilerini uygulayarak yeni fikir ve yöntemler geliştirme
6   Kronik hastalıkların önlenmesi ya da azaltılması için stratejiler geliştirme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kronik hastalıkları olan bireyin bakım ve hastalığının yönetiminde kullanılabilecek kuram ve modeller Gereksinim modeli Uyum modeli Günlük yaşam aktiviteleri modeli Sağlık inanç modeli Özbakım eksikliği hemşirelik teorisi Sistem teorisi Öğrenme teorileri Aile teorileri Yetersizlik teorileri
2 Kronik hastalığın birey aile ve topluma etkisi Kronik hastalıklarda özbakım Kronik hastalıklarda özyönetim Kronik hastalıklarla ilgili sağlık bakım ve sosyal destek sistemleri Kronik hastalığa uyum Kronik hastalıklarla baş etme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Clark, C.C. (2010) Holistic Nursing Approac to Chronical Disease, Springer Pulishing Company.
Lorig, K., Sobel, D, Stewart A., Brown B. W., Bandura A., Ritter P., Gonzalez V. (1999). Evidence Suggesting That a Chronic Disease Self-Management Program Can Improve Health Status While Reducing Hospitalization: A Randomized Trial. Medical Care, Volume 37 - Issue 1 - pp 5-14
Fawcett J. (2005). Contemporary Nursing Knowledge. Analysis and Evaluation of Nursing Models and Theories. F.A. Devis Company: Second Edition. Philadelphia.
Joshua C., Sally C. M., Walter M., Margaret M., Marika J. S., Lara H., Shannon R., Paul S.(2005) Meta-Analysis: Chronic Disease Self-Management Programs for Older Adults. Ann Intern Med September 20, 143:427-438.
Dunear- Jacob J, Erlen J. A, Schelenk E. A, Ryan C. M., Sereika S. M., Doswell W. (2000) Adherence in Chronic Disease: Annual Review of Nursing Research, Volume 18, Number 1, 2000 , pp. 48-90(43)


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, problem çözme, klinik uygulama, vaka tartışması.

Bir kuram/modele göre hasta bakımı planlama, uygulama, değerlendirme ve rapor yazma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 PO Performans/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.30 + PO * 0.30 +FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ* 0.30 + PO * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bir teoriye dayalı olarak; hastanın bakımını planlama, uygulama, değerlendirme ve rapor yazma

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin sunum becerisi, konuya hazırlığı ve tartışmalara katılımı ara sınav olarak değerlendirilecektir.
Bir kronik hastalığın yönetim sürecine ilişkin hemşirelik çalışmalarını inceleyerek ve seçtiği üç çalışmada hemşirelik kavramlarının nasıl kullanıldığını açıklayarak rapor halinde hazırlaması ödev olarak değerlendirilecektir.
Final sınavında yorumlama, karar verme, açıklama ve bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yard. Doç. Dr. Özlem Küçükgüçlü, Tel: 0232 412 47 86, e-posta: ozlem.kguclu@deu.edu.tr
Yrd. Doç. Dr. Sevgi Kızılcı, Tel: 0232 412 47 77, e-posta: sevgi.kizilci@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Hatice Mert, Tel: 0232 412 47 86, e-posta: hatice.mert@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

RAndevu alınarak görüşülebilir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 2 7 14
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 2 20 40
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 2 20 40
Sunum Hazırlama 2 18 36
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.155
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.4
ÖK.55
ÖK.655