DERS ADI

: HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİNDE KURAM VE MODELLER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HSH 6018 HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİNDE KURAM VE MODELLER SEÇMELİ 2 2 0 9

Dersi Veren Birim

Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT NİHAL GÖRDES AYDOĞDU

Dersi Alan Birimler

Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora

Dersin Amacı

Öğrencilerin halk sağlığı hemşireliği kapsamında yer alan teori ve modelleri tanımaları, bu teori ve modelleri kullanarak sağlık sistemi içinde sorunları ele almaları, bireylerin sağlıklarını koruma ve geliştirmedeki yaklaşımları doğrultusunda görüş edinmeleri hedeflenmektedir. Bu derste teori ve modeller, araştırma, uygulama ve eğitimde kullanılmalarına yönelik sorgulanacak ve gerçekleştirilen çalışmalar tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Halk Sağlığı Hemşireliği alanında kullanılan teori ve modellerin araştırma, uygulama ve eğitimde kullanılma yöntemlerini açıklar.
2   Sağlığı koruma ve geliştirme davranışlarında etkili olan faktörleri teori ve modellere dayalı olarak açıklar.
3   Halk Sağlığı Hemşireliği alanındaki sorunlara teori ve model kullanarak uygun çözüm önerileri geliştirir.
4   Teori ve model kullanarak yapılan çalışmaları eleştirel olarak değerlendirir.
5   Teori ve model kullanarak bir çalışma planlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sosyal Öğrenme Teorisi Salmon White ın Halk Sağlığı Hemşireliği İçin Yapısı
2 Planlanmış/Planlı Davranış Teorisi
3 Neuman Sağlık Sistemleri Modeli Kapsamlı Çok Düzeyli Hemşirelik Uygulama Modeli
4 Transteorik Model
5 Levine in Koruma Modeli
6 Toplum Sağlığı Hemşireliği Boyut Modeli Pender Sağlığı Geliştirme Modeli
7 Sağlık İnanç Modeli
8 Sağlık Davranışı Etkileşim Modeli
9 Ara sınav
10 Partner Modeli Roy Adaptasyon Modeli-
11 Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulama Modeli Precede-Proceed Modeli
12 Johnson un Davranışsal Sistemler Modeli Orem Özbakım Modeli-
13 Halk Sağlığı Girişim Tekerleği Modeli Önleme Uyum Süreci Modeli
14 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Davies M (2005). Health Promotion Theory. Berkshire,GBR.McGraw-Hill Education.

Edelman C, Mandle C(1998). Health Promotion Throughout the Lıfespaın. Fourth Edition.A Harcourt Health Sciences Company,London.

Clark M (1999). Nursing in the Community. Third Edition. Appleton and Lange.

Clark M (2003). Community Health Nursing Caring for Populations. Fourth Edition. Pearson Education,New Jersey.

Smith C.m, Maurer F.A (2000). Community Health Nursing Theory and Practice. Second Edition. Saunders Company,USA.

Pender N (1987). Health Promotıon in Nursıng Practıce. Second Edition. Appleton&Lange,Norwalk, Connecticut.

Baltaş Z (1999). Sağlık Psikolojisi Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. Remzi Kitabevi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulaması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı VZ * 0.30 + ODV* 0.20 + DKL* 0.10 + FN*0.40
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV* 0.20 + DKL* 0.10 + BUT*0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar aracılığıyla; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilmektedir.
Öğrenci ödevlerinde; bir konuyu araştırması, analiz etmesi, Dünya örnekleriyle karşılaştırması, kanıta dayalı uygulamalara yer vermesi, yazma ve kendini ifade etme becerisi değerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd. Doç. Dr. Nihal Gördes Aydoğdu
E-Mail: nihalgordes@gmail.com
Tel: 26965

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 2 15 30
Ders Anlatımı 2 15 30
Ödev Hazırlama 4 20 80
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 2 18 36
Sunum Hazırlama 4 5 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 225

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.155555555
ÖK.25555555555
ÖK.3555555555
ÖK.455555
ÖK.55555555555