DERS ADI

: ULAŞTIRMA, LOJİSTİK VE TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİŞ 5005 ULAŞTIRMA, LOJİSTİK VE TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İngilizce Dış Ticaret Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT AYSUN KAPUÇUGİL İKİZ

Dersi Alan Birimler

İngilizce Dış Ticaret Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilerin küresel ölçekte ulaştırma, lojistik ve tedarik zinciri süreçlerini derinlemesine anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, ders dış ticarette hem stratejik hem de operasyonel konuları işaret ederek, teori ve pratik uygulamayı dengeli bir şekilde birleştirecektir. Bu ders, tedarikçiden müşteriye tüm aşamaları kapsayacak şekilde, bir üretim veya dağıtım ağı üzerinde ürünlerin ve bilginin akışını yönetmeye odaklanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Özellikle ticaret işlemleri sisteminin tasarımı ve yönetimine odaklanarak işlemler yönetimi prensipleri ve tedarik zinciri konusunda bilgi sahibi olmak.
2   Tedarik zincirleri üzerinde değer yaratarak rekabet avantajı elde etmek açısından küresel lojistik ve ağ oluşturmada ulaştırmanın stratejik önemini tanımlamak için lojistik yönetimi rolünün farkına varmak.
3   Lojistikte ve tedarik zinciri yönetiminde bilişim sistemleri ve teknolojinin rolünü anlayabilmek
4   Gerçek ulaştırma, lojistik ve tedarik zinciri problemlerine yönelik bilgili kararlar vermek için uygun yazılımı kullanarak ulaştırma, ağ tasarımı ve diğer karar destek modellerini uygulayabilmek.
5   Sınıf içi tartışmaları ve sunumlar yoluyla sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirebilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı Uluslararası Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi: anlamı ve amaçları, küresel ekonomideki önemi, küresel tedarik zincirlerinin özellikleri, işletme performansı ile tedarik zinciri arasındaki ilişki, lojistik ve tedarik ziciri yöneticilerinin temel görevleri, uluslararası ticareti kontrol etmede devletin rolü ve bunun lojistik ve tedarik zinciri üzerindeki etkisi.
2 Tedarik Zinciri Stratejisi Bir rekabet avantajı olarak tedarik zinciri, Küresel Tedarik zinciri stratejisi, tedarik zinciri yeteneklerini yapılandırmak, tedarik zinciri tasarımı ile işletme stratejisini eşleştirmek.
3 Ulaştırma Küresel lojistikte ulaştırmanın stratejik önemi, ulaştırmanın lojistiğe yönelik amaçları, Uluslararası Okyanus Taşımacılığı, Uluslararası Hava Taşımacılığı ve Uluslararası Kara Taşımacılığı: türleri, özellikleri ve göze çarpan nitelikleri, uluslararası işlemlerde intermodal taşımacılık, taşıma türü ve taşıyıcı seçim kararını etkilyen faktörler.
4 Dış Kaynak Kullanımı ve Lojistik Hizmet Sağlayıcıları Küresel lojistikte aracılar ve ittifaklar, 3 PL ve 4 PL hizmet sağlayıcılarının anlamı, küresel lojistikteki rolü, hizmet türleri, 3PL ve 4 PL hizmet sağlayıcılarını kiralamada göz önüne alınması gereken faktörler. Dış kaynak kullanımı kavramı ve ihtiyacı, dış kaynak kullanımı kararlarının belirleyicileri, küresel tedarik zinciri yönetiminde dış kaynak kullanımının rolü.
5 Müşteri Hizmeti Pazarlama ve lojistik arayüzü, müşteri hizmeti ve müşteriyi elde tutma, hizmet odaklı lojistik sistemleri, müşteri hizmeti öncelikleri ve standartları, müşteri hizmeti stratejisi.
6 Küresel Tedarik Zincirinin Planlanması Küresel Tedarik Zincirinin Planlanması, Küresel Tedarik Zinciri Yönetimi için Ağ tasarımı, Küresel ölçekte risk yönetimi, lojistik maliyetinin ve performansının ölçümü, tedarik zincirinin kıyaslanması, küresel tedarik zincirlerinde performans ölçümü ve değerlendirme.
7 Vize
8 Küresel Ticaret Ortamı Küresel Ticaret Ortamı: çeşitli ticaret blokları/FTZ ve bunların tedarik zinciri yönetimine etkisi, Gümrükler ve Düzenlemeler, Ticaret işlemlerinin Dokümantasyonu, Uluslararası Anlaşmalar, Ticaret Hadleri, Ödeme şartları, uluslararası parabirimi, INCO şartları, lojistikte paketleme, konteyner kullanımı.
9 Ağ Tasarımı Ağ tasarımındaki kararlar: stratejik önemi, fabrikanın, depo ve tesislerin yeri, depoların kapasitesi ve sayısı: Ağ tasarım kararlarını etkileyen faktörler.
10 Envanter Akışı ve Modelleme Küresel Tedarik Zinciri Yönetiminde Envanter Yönetimine yönelik yaklaşımlar, Dağıtım kaynakları planlaması, zayıf Envanter Yönetiminin semptomları, tedarik zincirinde modelleme: envanter modelleri, hizmet seviyesi için güvenlik stoğunun belirlenmesi, termin süresi; öngörümleme modelleri, rota çizme problemi
11 Tedarik Zincirinde Koordinasyon Tedarik Zincirinde Koordinasyonun Önemi, Bullwhip Etkisi, zayıf koordinasyonun performansa etkisi, koordinasyonun önündeki engeller, koordinasyonu sağlama stratejileri, stratejik ortaklık kurma ve Tedarik zincirinde güven.
12 Tedarik Zincirinde Bilişim Teknolojisi Tedarik Zinciri yönetiminde BT'nin rolü ve önemi, Tedarik Zinciri yönetimine yönelik BT çözümleri, Uygulamada Tedari Zinciri Bilişim teknolojisi.
13 Sunumlar
14 Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Chopra, Sunil ve Meindl, Peter (2013). Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation, Pearson.
Long, Douglas (2003), International Logistics: Global Supply Chain Management, Springer
Bazı ders kaynakları, farklı kitaplardan ve bilimsel makalelerden seçilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
2. Sınıf içi tartışmalar
3. Ödevler
4. Dönem Projesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yarıyı içi çalışmalar, Ödevler ve Dönem Projesi çalışmaları üzerinden notlandırılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda işlemler yönetimi, lojistik, tedarik zinciri yönetimi, ulaştırma, ağ tasarımı ve diğer karar-destek modellerinin prensiplerini tanımaları ve kullanmaları için gereken bilginin aktarımına yöneliktir.
Sınavlar, gerçek durumlara uygun kavram/yöntemin belirlenmesi ve uygulanması becerisini ölçecektir. Her sınav ders materyallerini kapsayacak ve ödev olarak verilen alıştırmalar, sınıf materyallerindeki sorular ve sınıfta işlenen ek öğelere benzer problemleri içerecektir.
Bu derste, yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavlarına ek olarak, öğrencilerin dönem boyunca çeşitli ödevler ve dönem projesi yapmaları beklenmektedir. Ödevler mini vaka analizleri (1 -4 sayfa), lojistik, ulaştırma ve TZY ile ilgili problemler için matematiksel bir modeli oluşturma ve çözmeye yönelik alıştırmalar (2- 4 soru), sınıf içi tartışmalar yapmak üzere okuma ödevlerinden (5 -10 sayfalık makaleler) oluşmaktadır.
Her öğrencinin, bir Dönem Projesi hazırlaması gerekmektedir. Dönem Projesi (10, maks 20 sayfalık) için, öğrenciler işlemler yönetimi, lojistik, tedarik zinciri yönetimi, ulaştırma, ağ tasarımı ve ticari işlemleri kolaylaştıran diğer karar-destek modelleri kapsamında bir konu seçer, ve bu konu tüm önemli yönleri ile oldukça kapsamlı bir şekilde araştırır. Araştırmayı ana kavramlar, özellikler, avantaj-dezavantajlar, kullanım alanları, ve gelecek potansiyelleri ve benzeri boyutlarda yapar. Dönem sonunda, konularının sunumunu gerçekleştirirler.
Öğrenciler dönem projesini tamamlayarak gerçek problemlere yönelik uygun bir araştırmayı sunarak iletişim becerilerini geliştirecektir. Proje raporları, öğrencilerin araştırma sonuçlarını aktarırken bilimsel bir dili kullanma yetkinliklerini geliştirecektir.
Proje Raporları, dersin öğretim üyesi tarafından notlandırılacak ve raporlar, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, sonuçların doğruluğu, rapor içeriğinin kapsamlılığı ve analizin derinliği, netlik ve organizasyon, format, noktalama, gramer gibi sunum mekanikleri ve görsellerin kaliteleri üzerinden değerlendirilecektir.
Öğrenci katılımından elde edilecek iyi bir puan, iki not arasındaki sınırda olan öğrencilerin notunu bir üst düzeye taşıyabilir. Öğrenci katılımı, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Geciken proje raporlarında gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd.Doç.Dr. Aysun Kapucugil Ikiz
aysun.kapucugil@deu.edu.tr
Oda no: 126/A
Ofis tel: 232.3018286

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

daha sonra ilan edilecektir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 12 3 36
Vize sınavına hazırlık 1 15 15
Final sınavına hazırlık 1 15 15
Ödev hazırlama 8 4 32
Sunum hazırlama 1 10 10
Proje Hazırlama 1 35 35
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 147

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.335
ÖK.45455
ÖK.535