DERS ADI

: ATÖLYE OLARAK KENT

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 5001 ATÖLYE OLARAK KENT SEÇMELİ 2 2 0 9

Dersi Veren Birim

Sanat ve Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ABDULLAH MÜMTAZ SAĞLAM

Dersi Alan Birimler

Sanat ve Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bir gözlem alanı olarak kenti okumaya çalışan bu ders, plastik bir olgu halinde onu kavrayarak, sosyal ve siyasal etkenlerin oluşturduğu katmanları görsel bütünlüğe ekleyen uygulamalar peşindedir. Çağdaş sanat kuramları ve felsefesi bağlamında kentin ayrıcalığını ve dinamiğini nitelemeye çalışarak yeniden görsel anlamlar üretmeyi hedefler.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kent, plastik bir bütündür. Görsel açıdan çözümlenebilir. Öğrenci bu süreci bir bilinç ve farkındalık sorunu olarak kavrayacaktır.
2   Kent plastiğinin göstergeler üzerinden çözümlenmesi yaklaşımı bir görsel kültür olgusu olarak benimsenecektir.
3   Kentsel olguları görsellik üzerinden çözümleme ve eleştirme yaklaşımlarının dizgeli bir mantık dâhilinde bağlantılı süreçlerle analiz edilebileceği görülecektir.
4   Toplumların ve sanatın gelişimiyle alakalı tarihsel, kültürel ve siyasi verilerin; kente yansıyan ve kenti dönüştüren bir güce sahip olduğu kavranacaktır.
5   Sanat eseri, sanatçı ve izleyici ilişkisi ile tesis edilen nitelikli ilişkilerin kent amaçlı kullanımı yoluyla daha estetik ortamlar sağlanacağı görülecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kent, Kentsel Tarih, Kentsel yaşam ve kültür
2 Kent Kültürünün Toplumsal Dinamikleri
3 Gündelik Hayatın Psikopatolojisi
4 Kent Gezginliği, Mekânlar ve İnsanlar
5 Kentleşme ve göç paradigması ya da gettolaşma ve alt-kültürler
6 AVM nin mekânsal tipolojisi
7 Kenti niteleyen kavram haritası
8 Kenti niteleyen kavram haritası
9 Etkileşimli kentsel olgular, yeni görsel durumlar
10 Kısa film, video, fotoğraf ve ses dosyaları üzerinden okumalar
11 Kısa film, video, fotoğraf ve ses dosyaları üzerinden okumalar
12 Desen, graffiti, stensil ve afiş üzerinden okumalar
13 Plastik olgu ve durumlar üzerinden kenti okumak
14 Kent arşivi, belleği ve kayıt tartışmaları
15 Katalog çalışması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Danto, Arthur, Sanatı Sonundan Sonra, Ayrıntı Yayınları.
2. Foster, Hal; Zoraki Güzellik, Ayrıntı Yayınları.
3. Foster, Hal; Gerçeğin Geri Dönüşü, Ayrıntı Yayınları.
4. Berger, John; Görme Biçimleri, Metis Yayınları, 1987.
5. Foucault, Michel, Bu Bir Pipo Değildir, Yapı Kredi Yayınları, 1990.
6- Taburoğlu, Özgür, Dünyevi ve Kutsal, Metis Yayınları, 2009.
7- Sayın, Zeynep; İmgenin Pornografisi, Metis 2004.
8- Buck-Morrs, Susan; Görmenin Diyalektiği, Metis 2008.
9- Cohn, Dorrith; Şeffaf Zihinler, Metis 2009.
10- Jameson, Fredric; Ütopya Denen Arzu, Metis 2009.
11- Girard, Rene; Romantik Yalan ve Romansal Hakikat, Metis Yayınları, 2008.
12- Boym, Swetlena, Nostaljinin Geleceği, Metis Yayınları, 2009.
13- Moretti, Frtanco; Mucizevi Göstergeler, Metis yayınları, 2008.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel sunumlar üzerinden, tartışma süreçlerine dayalı sözlü ve yazılı anlam üretme pratikleri yöntem olarak kullanılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 DJD Dönem sonu çalışma/Jüri değerlendirme
2 BNS Başarı Notu DJD * 1


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 2 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 10 140
Sunum Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 234

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1351
ÖK.2531
ÖK.3315
ÖK.4135
ÖK.5513