DERS ADI

: AFRO-AMERİKAN EDEBİYATIN YORUMLANMASI VE ÇEVİRİLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CEV 6014 AFRO-AMERİKAN EDEBİYATIN YORUMLANMASI VE ÇEVİRİLERİ SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Çeviribilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR NAFİZE SİBEL GÜZEL

Dersi Alan Birimler

Çeviribilim Doktora

Dersin Amacı

Bu ders Afro-Amerikan tarihi ve kültürüne, özellikle de Afro-Amerikan edebiyatı ve onun yorumlanmasında ve çevirisinde karşılaşılan zorluklara odaklanır. Ders katılımcılarına, eski köleler tarafından yazılmış hikayelerden Harlem Rönesans'ı şiirine ve Amiri Baraka gibi 60'lı yılların aktivistleri tarafından yazılmış metinlere kadar geniş bir yelpazede Afro-Amerikan edebi metinleri tanıtılır. Ancak, dersin ana odağı 20. yüzyılın ortalarından günümüze kadar olan zamanda Richard Wright, Ralph Ellison, James Baldwin, Toni Morison, ve zamanımız olursa Alice Walker, tarafından yazılan anahtar düz yazı şeklinde yazılmış metinlerdir. Kölelikten günümüze Amerikan tarihinin her bir döneminde Afro-Amerikanların tarihleri ve Amerika'daki yaşamlarıyla doğrudan ilintili ve anlamları üzerine düşünen kendilerine özgü metinleri nasıl ürettiğini göstermek için çalışmalar yapılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kölelik zamanından günümüze yazılmış anahtar Afro-Amerikan metinlerin üzerinden geçmiş olacaklar.
2   300 yıllık kölelik dönemini, köleliğin ortadan kaldırılmasını, zencilerin beyazlarla aynı etkinliklere katılmasını önleyen engellerin olduğu dönemdeki ırk ayrımını, Güneyden Kuzeyde yer alan endüstri merkezlerine doğru yaşanan Afro-Amerikan göçlerini, sivil haklar hareketini, Kuzeyde siyahi azınlık mahallerin ortaya çıkışını ve geniş bir siyahi orta sınıfın son zamanlarda ortaya çıkışını da kapsayan Afro-Amerikan kültürünü şekillendiren tarihi faktörler.
3   Siyahilerin kiliselerinin kayda değer bir sosyal ve siyasi güçle erkenden ortaya çıkışını, Güney ve Kuzeydeki bitmek tükenmek bilmeyen siyah yoksulluğunu ve ırkçı dışlama ve kini de kapsayan Afro-Amerikan kültürünü şekillendiren çok çeşitli sosyal, kültürel ve ekonomik olaylar.
4   Afro-Amerikan konuşma ve yazmasını etkileyen dilbilimsel değişim (ve yaratıcılık).
5   Afro-Amerikan kimliğinin değişen tanımları.
6   Afro-Amerikan yaşam ve sömürge/sömürge sonrası Afro yaşam arasındaki bağlantı

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse Giriş : Afro-Amerikan tarihi ve kültürünün tanıtımı
2 Alton Hornsby, Jr., ed. A Companion to African American History den alınan Afro-Amerikanların tarihi, kültürü ve sosyolojisi üzerine yazılmış metinler
3 Savaş öncesi dönem yazarları: Phillis Wheatley, Olaudah Equiano, Nat Turner, Sojourner Truth, Frederick Douglass ve diğerleri
4 WEB Du Bois, The Souls of Black People (eserden seçilecek bazı pasajlar)
5 Zora Neale Hurston, roman: Their Eyes Were Watching God
6 Harlem Rönesans yazarları: Langston Hughes, James Weldon Johnson ve diğerleri
7 Arasınav
8 Richard Wright, roman: Black Boy
9 Ralph Ellison, roman: Invisible Man
10 James Baldwin, roman: Another Country
11 Sivil haklar hareketi yazarları: Martin Luther King & Fanny Lou Hamer Sivil Haklar hareketi üzerine yazılmış tarihi metinler: Alton Hornsby, Jr., ed., A Companion to African American History.
12 Afro-Amerikan kimliği üzerine yazılmış Afro-Amerikan yazılar: Malcolm X, Amiri Baraka, Bell Hooks, Barbara Smith, Molefi Asante, Cornel West, Henry Louis Gates, Jr. ve diğerleri
13 Toni Morison, roman: Jazz
14 Son zamanlarda yazılmış Afro-Amerikan yazılar: Alice Walker (zamanımız olursa)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Afro-Amerikan Tarihi, Kültürü ve Sosyolojisi üzerine yazılmış metinler:
Hornsby, Jr., Alton, ed. A Companion to African American History. Malden, MA/Oxford: Blackwell Publishing, 2005.

2. Afro-Amerikan Tarihi, Kültürü ve Kimliği üzerine yazılmış Afro-Amerikan Eserler:
Marable, Manning & Leith Mullings. Let Nobody Turn Us Round: Voices of Resistance, Reform and Renewal: An African American Anthology. 2nd ed. Lanham, MD/Boulder, CO: Rowman & Littlefield, 2009. (Excerpts from Phillis Wheatley, Olaudah Equiano, Nat Turner, Sojourner Truth, Frederick Douglass, WEB Du Bois, Martin Luther King, Fanny Lou Hamer, Malcolm X, Amiri Baraka, bell hooks, Molefi Asante, Cornel West, Henry Louis Gates, Jr. and others.)

3. Edebi Metinler:
Baldwin, James. Another Country. NY: Dial, 1962.
Ellison, Ralph. Invisible Man. NY: Random House, 1952.
Hurston, Zora Neale. Their Eyes Were Watching God. NY: Lippincott, 1937.
Morison, Toni. Jazz. NY: Knopf, 1992.
Wright, Richard. Black Boy. NY: Harper, 1945.

4. Yardımcı Metinler:
Eyerman, Ron. Slavery and the Formation of African American Identity. Cambridge/NY: Cambridge UP, 2001.
Genovese, Eugene. Roll, Jordan Roll: The World the Slaves Made. NY: Pantheon, 1975.
Graham, Maryemma, ed. The Cambridge Companion to the African American Novel. Cambridge/NY: Cambridge UP, 2003.
Lawson, R.A. The Blues and Black Southerners. Baton Rouge: Louisiana State UP, 2010.
Waldstreicher, David. The Struggle Against Slavery: A History in Documents. Oxford/NY: Oxford UP, 2001.
Warren, Kenneth A. What Was African American Literature. The WEB Du Bois Lectures. Cambridge/London: Harvard UP, 2011.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konuların sınıf içerisinde tartışılmalarının takip ettiği ders sunumları.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 PRJ PROJE
3 SUN SUNUM
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + PRJ * 0.20 + SUN * 0.20 + YYS* 0.40
6 BUT BÜTÜNLEME
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + PRJ* 0.20 + SUN * 0.20 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

"Derse Katılım" notları, katılımcının derste yapılan tartışmalara yaptığı katkıların niteliği ve niceliğine bağlı verilecektir. "Final Sınavı" araştırma makalesi şeklinde yapılacaktır. Ödevin çift satır aralıklı, 12 punto Times New Roman yazı karakteri kullanılarak 20 sayfayı geçmeyecek şekilde hazırlanması beklenecektir. Makalenin konusu, ders boyunca kullanılan materyallerin herhangi birisiyle ilgili olabilmekle birlikte ders sorumlusunun onayından geçmelidir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Verilen tüm ödevler teslim tarihinde veya teslim tarihinden önce teslim edilmelidir.
2. Yapılan tüm ödev ve araştırma makaleleri titizlikle intihal açısından incelenecektir. Her türlü intihal disiplin cezasına tabi olacaktır.
3. Derse katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gerard.paulsen@worc.oxon.org

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 1 30 30
Proje Hazırlama 3 12 36
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 244

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.14554324552
ÖK.24554325553
ÖK.35544324452
ÖK.44555234452
ÖK.54555235543
ÖK.64554225442