DERS ADI

: İŞ ÖNGÖRÜMLEME

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
QMT 3001 İŞ ÖNGÖRÜMLEME SEÇMELİ 4 0 0 6

Dersi Veren Birim

İşletme

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR SABRİ ERDEM

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İşletmecilik ve Ticaret
İşletme

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere iş tahminlerinin oluşturulması ve uygulanmasına yönelik ana konuların verilmesini amaçlamaktadır. İşletmelere yönelik uygulamalar, satışlar, üretim, envanter, faiz oranları ve döviz kurları gibi makroekonomik faktörler ve hem kısa hem de uzun vadeli iş planlamanın diğer yönleri için tahminleri içermektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tahminlemenin temel araçları ve temel zaman serisi analizi teknikleri konusunda bilgi sahibi olmak
2   Veri analizi ve model seçim kriterlerinin önemi hakkında bilgi sahibi olmak.
3   Hareketli ortalama ve üstel düzeltme tekniklerini iyi şekilde anladığını göstermek ve aynı zamanda bu teknikleri elektronik tablolama yazılımı yardımıyla kullanarak gerçek ekonomik, işletme ve finansal zaman serilerini tahminleyebilmek.
4   Box-Jenkins tahminleme yöntemini iyi şekilde anladığını göstermek ve bir istatistiksel paket program kullanarak gerçek ekonomik, işletme ve finansal zaman serilerini Box-Jenkins yöntemi ile tahminlemeye yönelik bilgi ve becerilerini sergilemek.
5   Güven düzeyi yüksek ve doğru yöntemleri kullanarak işletme ortamındaki zaman serilerini analiz etme becerisini göstermek.
6   Tam bir tahmin yapma konusunda deneyim kazanmak ve bilgisayar çıktılarını yorumlama ve rapor yazımı konusunda becerilerini sergilemek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

ECN 1904 - MAKROEKONOMİNİN İLKELERİ

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tahminlemeye Giriş
2 Temel istatistiksel kavramların gözden geçirilmesi
3 Basit Regresyon
4 Çoklu Regresyon Analizi
5 Çoklu Regresyon Analizi
6 Zaman Serileri ile Regresyon
7 Veri yapılarının araştırılması ve tahminleme teknikleri
8 Hareketli Ortalamalar ve Düzleme Yöntemleri
9 Zaman Serileri ve Bileşenleri
10 Box-Jenkins (ARIMA) metodolojisi
11 Box-Jenkins (ARIMA) metodolojisi
12 Yargısal tahminleme ve tahmin düzeltmeleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ders Kitabı:

Business Forecasting. John E. Hanke and Dean W. Wichern, 9th Edition, Pearson Education, 2009.

2. Yardımcı Kaynaklar:

Business Forecasting. J. Holton Wilson and Barry Keating, 6th Edition, Irwin/McGraw-Hill, 2009.
Forecasting Methods and Applications. Spyros Makridais, Steven C. Wheelwright and Rob. J. Hyndman, 3th Edition or later. John Wiley and Sons Inc.

3. Yazılımlar:
Minitab
SPSS ® (Statistical Package for Social Sciences)
Excel

4. Hesap makinesi:
Öğrenciler, sınıf içi, dışı ve sınav esnasında çeşitli hesaplama problemleri için bilimsel bir hesap makinesine ihtiyaç duyacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Ders anlatımı yüksek derecede etkileşimlidir ve formatı doğrudandır. Öğretim üyesi öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve tartışılan konulardaki görüşlerini sunmalarını ister. Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda temel tahminleme araçları ve zaman serisi analizi tekniklerinin aktarımına yöneliktir.
2. Metin Okumaları
Her hafta kitap içinden metin okumaları, yeni tahminleme kavramlarını ve sayısal teknikleri tanıtacaktır. Okumalar ileri düzeyde iş tahminlerinin oluşturulması ve yorumlanması için gereken hem teorik altyapı hem de teknik becerileri sağlayacaktır.
3. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Gözden geçirme oturumları sıklıkla öğretim üyesi tarafından gerçekleştirilecektir. Sınıf içi ödevler ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı önemli ölçüde teşvik edilecektir.
4. Bilgisayar Uygulamaları
Laboratuar uygulamalarında, gerçek ekonomik, işletme ve finansal zaman serisi verilerinin analizini gerçekleştirmek amacıyla elektronik tablo yazılımı ve belirli bir istatistiksel eklenti paketi tanıtılacaktır

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARA SINAV
2 ODV ÖDEV
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 +ODV * 0.50 + YYS * 0.25
5 BUT BÜTÜNLEME NOTU
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV * 0.50 + BUT * 0.25


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Ödevler
Dönem boyunca dört ödev verilecektir. Ödevler, öğrencilerin tahminleme problemlerini bilgisayar kullanarak çözme becerilerini ölçecektir. Ödevler yalnızca sonuçlar üzerinden notlanacaktır.

2. Sınavlar
Sınavlar öğrencilerin ödevleri için hazırladıkları bilgisayar çıktılarını yorumlama ve tahminlemede kullanma becerilerini ölçecektir. Öğrencilerin sınavlardaki soruları yanıtlayabilmeleri için ödevleri tamamlamaları şarttır. Sınavlar, öğrencilerin kendi ödevleri üzerine olacaktır.

Önemli not:
Öğrencilerin ödev hazırlık raporlarını sınavlara getirmeleri zorunludur. Aksi takdirde sınavdaki soruları yanıtlama şansları olmayacaktır. Son teslim tarihine kadar teslim edilmeyen ödevlere ödev notu verilmeyecek; ancak öğrenciler bu ödevleri dilerlerse vize ve final sınavlarında kullanabileceklerdir.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Öğrencilerin bu ders için kendi hesap makinelerinin olması gerekmektedir. Sınav sırasında hesap makinesi değişimine izin verilmeyecektir. Cep telefonları sınav esnasında hesap makinesi olarak kullanılamayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Sabri Erdem
Eposta: sabri.erdem@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 4 48
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 3 30
Ödev Hazırlama 4 10 40
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.14
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.655