DERS ADI

: KARŞILAŞTIRMALI MODERNİTELER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4203 KARŞILAŞTIRMALI MODERNİTELER SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT İBRAHİM SAYLAN

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilere modernitenin farklı dönemlerinin yönetim yapıları, ideolojiler, sekülerleşme, sınıf ilişkileri, elitlerin rolü ve benzeri konular bakımından karşılaştırmalı analizini sunmayı amaçlamaktadır. Tarihsel sosyolojideki önemli metinler ve tartışmalara bir giriş yapıldıktan sonra ders olay çalışmaları ile devam ettirilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Derste öğrenilen önemli tarihçi ve sosyologların (Braudel, Moore, Tilly, Skocpol, Thompson) siyasal ve sosyal tarihi yeniden yorumlamak bağlamında ortaya attığı bireysel ve kolektif katkıları özümsemek için öne sürdükleri temel kavramlar, yaklaşımlar ve fikirleri açıklama
2   Modernleşme teorisinin çıkmazlarını anlamak için dünyanın çeşitli yerlerindekiçeşitli geçiş aşamalarını karşılaştırma
3   İleri düzeydeki sunum becerilerini sergilemek için araştırma bulgularını düzenli ve sistematik bir biçimde yapma
4   Akademik yazma becerilerini geliştirmek üzere iyi organize edilmiş bir akademik çalışma hazırlama ve yazma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yöntem: Büyük Yapılar, Geniş Süreçler, Muazzam Karşılaştırmalar (Tilly, Bloch, Braudel)
2 Kapitalizme Geçiş: Fikirler ve Tartışmalar (Dobb, Sweezey, Brenner)
3 Savaşlar, Devrimler ve Modern Devletin Oluşumu (P. Anderson, Skocpol)
4 Modernitenin Farklı Rotaları ya da Çoklu Moderniteler (Eisentadt, Therborn)
5 Sosyal Gruplar ve Elitler (Moore, Thompson, Bourdieu)
6 Modernleşme Süreci ve Kültürel Modernite (Elias)
7 Olay Çalışması: Batı Avrupa
8 Olay Çalışması: Orta ve Doğu Avrupa
9 Olay Çalışması: ABD ve Japonya
10 Olay Çalışması: Hindistan ve Çin
11 Olay Çalışması: Latin Amerika
12 Olay Çalışması: Afrika ve Orta Doğu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

C.Tilly, Big Structures, Large Processes, Huge Comparisons, Russel Sage Foundation, New York, 2006
F.Braudel, History and the Social Sciences, Review, 32(2), 2009, pp. 171-203
P.Anderson, Lineages of the Absolutist State, Verso, London, 1979
T.Skocpol (Ed.), Vision and Method in Historical Sociology, Cambridge University Press, 1984
B.Moore, Social Origins of Democracy and Dictatorship, Beacon Press, Boston, 1966
E.P.Thompson, The Making of the English Working Class, Pantheon Books, New York, 1964
P.Bourdieu, The Logic of Practice, Stanford University Press, Stanford CA, 1990
R.Hilton, The Transition from Feudalism to Capitalism, Verso, London, 1978
R.Brenner, Origins of Capitalist Development: A Critique of Neo-Smithian Marxism, New Left Review, 104, 1977, pp. 25-92
G.Therborn, Routes to/through Modernity in Featherson et al (eds) Global Modernities, Sage, London, 1995
J.A.Goldstone, The Comparative and Historical Study of Revolutions, Annual Review of Sociology, 8, 1982, pp. 187-207

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Haftalık okumaları tartışma
3. Dönem ödevlerini sunma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ODEV PROJE
3 SUN SUNUM
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + ODV * 0.40 + SUN * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Tarihsel sosyolojideki kavramlar, argümanlar ve tartışmaları açık ve tutarlı bir biçimde açıklama.
2. Modernitenin farklı süreçlerini belirli ortak kriterler çerçevesinde karşılaştırma.
3. Olay çalışmasındaki bulgular ve soruları tartışmak için İyi organize edilmiş bir sunum hazırlama.
4. İlgili olay çalışmasını konu alan, öğrencilerin ve dersi veren öğretim üyesinin geribildirimlerini dikkate alan bir dönem ödevi teslim etme.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70 ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrenciler verilen ders materyallerini dersten önce okumalı ve sınıf içi tartışmalara katılmalıdırlar.
4. Her öğrenci dersi veren öğretim üyesi gözetiminde bir dönem ödevi konusu seçmelidir. Öğrenciler taslak ödevlerini öğretim üyesi ile tartışmalı, sınıfta sunmalı ve geribildirimler neticesinde yeniden yazmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.saylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 1 40 40
Sunum Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 143

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45