DERS ADI

: ULUSLARARASI SİSTEMİN TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4202 ULUSLARARASI SİSTEMİN TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT İBRAHİM SAYLAN

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilere modern kapitalizmin ortaya çıkışından bu yana uluslararası sistemin tarihsel ve sosyolojik bir analizini sunmaktır. Kapitalizmin genişlemesi ve devletlerarası sistem, kutuplaşma, hegemonik rekabetler ve geçişler, savaşlar ve devrimlerin uluslararası sistemdeki yeri ve rolü, mekansal ve kimlik temelli eşitsizlikler incelenecek konular arasındadır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Uluslararası ilişkiler ve uluslararası siyasi ekonomi olgularını çeşitli perspektiflerden değerlendirebilmek amacıyla, dünya-sistemi analizi ve uluslararası sisteme ilişkin diğer tarihsel sosyolojik yaklaşımların temel kavram, düşünce ve amaçlarını açıklamak
2   Siyasi konuları daha geniş bir sosyal bilimler bağlamında analiz edebilmek için siyaset bilimi, tarih, sosyoloji, ekonomi ve coğrafya gibi sosyal bilim disiplinlerinin karşılıklı ilişkilerini saptamak
3   Bir ülkeyi veya bölgeyi daha geniş ve karşılaştırmalı bir bağlamda kavramak için zaman, mekan ve analiz birimi kavramlarını yeniden düşünmek
4   Sunum becerilerinde yeterlilik sergilemek amacıyla araştırma sonuçlarının sistematik ve iyi ifade edilmiş bir sunumunu yapmak
5   Akademik yazım becerilerini geliştirmek amacıyla, iyi düzenlenmiş bir akademik ödev tasarlamak ve yazmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarihsel sosyolojiyi uluslararası ilişkilere geri getirmek
2 Zaman, mekan ve sosyal bilimleri yeniden düşünmek
3 Tarihsel sistemler ve kapitalist dünya-sisteminin yükselişi
4 Dış bölgelerin sisteme dahil edilmesi ve kutuplaşma
5 Devletlerarası sistem ve hegemonik rekabetler - I
6 Devletlerarası sistem ve hegemonik rekabetler - II
7 Eşitsizliklerin oluşumu: ırk, ulus, cinsiyet, sınıf
8 Modern dünya-sisteminin jeokültürü
9 Dünya-sistemi yaklaşımına eleştiriler
10 Sunumlar
11 Sunumlar
12 Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Immanuel Wallerstein, World-Systems Analysis: An Introduction, Duke University Press, Durham NC, 2004.
2. Immanuel Wallerstein, Unthinking Social Science: The Limits of Nineteenth-Century Paradigms, Temple University Press, Philadelphia, 2001.
3. Etienne Balibar and Immanuel Wallerstein, Race, Nation, Class Ambiguous Identities, Verso, London & New York, 1991.
4. Stephen Hobden, International Relations and Historical Sociology: breaking down boundaries, Routledge, London, 1998.
5. Theda Skocpol, "Wallerstein's World Capitalist System: A Theoretical and Historical Critique", American Journal of Sociology, 82(5), 1977, pp. 1075-90.
6. R. Brenner, "Origins of Capitalist Development: A Critique of Neo-Smithian Marxism", New Left Review, 104, 1977, pp. 25-92.
7. Stephen Hobden, John M. Hobson, Historical Sociology of International Relations, Cambridge University Press, Cambridge, 2002
8. Karen A. Mingst and Ivan M.Arreguin-Toft, The Essentials of International Relations (5th ed.), W.W.Norton Company, 2010, Chapter 2.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Haftalık okumaların tartışılması
3. Dönem ödevi ve sunumu

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ODEV PROJE
3 SUN SUNUM
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + ODV * 0.40 + SUN * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci dünya-sistemi yaklaşımının ve sınıfta öğretilen diğer sosyolojik perspektiflerin kavram ve savlarını açık ve mantıklı bir biçimde açıklayacaktır.
2. Öğrenci; zaman, mekan, analiz birimi ve disiplinler arası sınırlar kavramsallaştırmalarını eleştirel bir bakışla tartışacaktır.
3. Öğrenci dönem ödevi konusu hakkındaki soru ve bulgularını tartışmak üzere iyi düzenlenmiş bir sunum yapacaktır.
4. Öğrenci; sınıf arkadaşları ve öğretim üyesinden alacağı geri bildirimleri göz önünde bulundurarak bir dönem ödevi teslim edecektir. Ödev; iyi düzenlenmiş bir yapı, literatür taraması, araştırma sorusu, uygun alıntılar ve desteklenmiş savlar içerecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrenciler dersten önce haftalık okumaları yapmış olmalı ve sınıftaki tartışmalara katılmalıdırlar.
4. Her öğrenci, öğretim üyesinin rehberliğinde bir dönem ödevi konusu seçecektir. Öğrenciler ödev taslaklarını öğretim üyesiyle tartışmalı, bunları sınıfta sunmalı ve alınan geri bildirime dayanarak yeniden yazmalıdırlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.saylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Sunum Hazırlama 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 40 40
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 143

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.24
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55