DERS ADI

: MİMARİ ESTETİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5126 MİMARİ ESTETİK SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT TUTKU DİDEM ALTUN

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Estetik kuramlarına ilişkin bilgileri mimarlık alanına uygulayarak, mimari tasarım ürünlerini estetik özne, nesne ve değer bağlamında analiz edebilme, değerlendirebilme ve eleştirebilme becerisini kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Estetik kavramı ve estetik kuramları hakkında bilgi sahibi olma
2   Estetikte yaratıcı ve izleyici özne bağlamında yaratma ve algılama süreçlerini kavrayabilme
3   Estetik obje bağlamında mimari tasarım ürünlerinin öz niteliklerini tasarım ilkeleri bağlamında analiz edebilme
4   Mimari akımları ortaya çıktığı dönemin estetik değer ortamı ile ilişkilendirebilme
5   Mimari tasarım ürünlerini estetik kavramı bağlamında değerlendirebilme ve eleştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amacı, tanıtımı, estetik kavramına giriş
2 Estetik kuramları
3 Estetik kuramları (devam)
4 Estetik özne olarak mimar ve mimarlıkta yaratıcı süreç
5 Estetik özne olarak kullanıcı/izleyici ve mimarlıkta algılama süreçleri
6 Estetik obje olarak mimari tasarım ürünü: Tasarım ilkeleri
7 Estetik obje olarak mimari tasarım ürünü: Öz nitelikler
8 Estetik değer alanı: Antikite-Ortaçağ arası dönem
9 Estetik değer alanı: Ortaçağ-Sanayi Devrimi arası dönem
10 Estetik yargı: Mimari tasarım ürününün estetik çözümlemesi
11 Ödev sunumları
12 Ödev sunumları
13 Ödev sunumları
14 Ödev sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Tunalı, İ. (1998). Estetik. Remzi Kitabevi, İstanbul.
Tunalı, İ. (2004). Tasarım felsefesine giriş. Yapı Endüstri Merkezi, İstanbul.
Tunalı, İ. (2010). Estetik beğeni. Remzi Kitabevi, İstanbul.
Erinç, S.M. (2004). Sanat psikolojisi'ne giriş. Ütopya Yayınevi, Ankara.
Erzen, J. (2006). Çevre estetiği. ODTÜ Yayıncılık, Ankara.
Erzen, J. (2011). Çoğul estetik. Metis, İstanbul.
Berger, J. (2008). Görme biçimleri. (Çev.: Y. Salman). Metis Yayınları, İstanbul.
De Bolla, P. (2006). Sanat ve estetik. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Robbins, K. (1999). İmaj: görmenin kültür ve politikası. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Şentürer, Ş. Ural, Ş. ve F.U. Sönmez (Ed.).(2004). Etik-estetik. Yapı Endüstri Merkezi, İstanbul.
Melvin, J. (b.t.). İzmler: mimarlığı anlamak. Yapı Endüstri Merkezi, İstanbul.
Ziss, A. (1984). Estetik, De Yayınevi, İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Her hafta, daha önceden verilmiş metinler üzerinden tartışılacak ve konuyla ilgili sunumlar yapılacaktır. Dönem sonunda öğrenciler, teorik alanda edindikleri bilgileri, seçecekleri bir konu / alana uygulayacaklar, değerlendirmelerini son derslerde sunumlarla paylaşacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5: Sunum (% 40)
ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5: Final (Rapor) (% 60)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencinin, öğretim üyesi tarafından verilecek yazılı materyalleri okuyarak ilgili derse gelmesi gerekmektedir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

inci.uzun@deu.edu.tr, didem.akyol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders yılı başında ilan edilecektir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Öğrenci Sunumları 3 2 6
Kitap Okuma 8 6 48
Ödev Hazırlama 1 13 13
Sunum Hazırlama 1 14 14
Alan/saha çalışması 1 22 22
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.411
ÖK.511