DERS ADI

: MİMARLIKTA ALAN ARAŞTIRMASI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5112 MİMARLIKTA ALAN ARAŞTIRMASI SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT İLKNUR TÜRKSEVEN DOĞRUSOY

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Sürdürülebilirlik tartışmaları ile birlikte "insan için tasarım" faktörü mimarlık alanında giderek önem kazanmaktadır. Bu bağlamda, mekan kullanıcılarının içinde bulunduğu ortamı ya da çevreyi nasıl algılayıp değerlendirdiği ve kullandığı ile ilgili bilimsel bilginin üretilmesine büyük gereksinim vardır. Mimarlık alanında tasarım ve kullanıcı ilişkisini sağlıklı biçimde kurmayı önemseyen ve bu konuda bilimsel bilgi üretmeyi hedefleyen doktora çalışmaları için alan araştırması önemli ve tercih edilen bir yöntemdir. Bu anlamda ders, öğrencilerin sistematik ve bilimsel alan araştırması tekniklerini ve etik ilkeleri öğrenmelerini ve bu teknikleri mimari bir araştırma problemi uygulama ve sonuçları yorumlama becerilerini geliştirmelerini hedeflemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Alan araştırması türlerini ve tekniklerini öğrenme
2   Alan araştırması tasarımı yapabilme
3   Araştırma ölçeği hazırlayabilme
4   Alan araştırması uygulayabilme
5   Alan araştırması sonuçlarını yorumlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, dersin amaç, hedef ve içeriğinin aktarılması, okuma listesinin verilmesi
2 Mimarlıkta Alan Araştırması nedir Türleri, temel özellikleri ve bilgi kaynakları.
3 Alan araştırması tasarımı. Dersin katılımcılarının araştırma tasarımı önerilerinin tartışılması
4 Alan araştırması teknikleri ve araçları; döküman inceleme, kullanım sonrası değerlendirme, görüşme, örnek olay incelemesi, sözlü tarih yöntemi, odak grup görüşmesi vb.
5 Gözlem, gözlem türleri, araçları ve temel özellikleri, Anket ve görüşme tekniği.
6 Öğrenci sunumu
7 Örnekleme yöntemleri, örnekleme hataları
8 Araştırma ölçeği önerisinin tartışılması
9 Alan çalışmasının pilot uygulaması
10 Veri analizi teknikleri; betimleyici ve açıklayıcı analiz teknikleri
11 Araştırmalar için uygun analiz tekniklerinin belirlenmesi ve uygulanması
12 Araştırma sonuçlarının tartışılması
13 Araştırma raporunun yazımı ile ilgili temel ilkeler.
14 Öğrenci sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık: Ankara.
Guide to post occupancy evaluation (2006). Univercity of Westminister, HEFCE, www.aude.ac.uk, 9 Nisan 2014
Mack N. & Woodsong, C. & MacQueen K. M& Guest, & G, Namey, E. (2005). Qualitative Research Methods: A Data Collector's Field Guide, Family Health International: USA.
Türkseven Doğrusoy, İ. (2003). Pencerelerin İnsan Mekan İlişkileri Kapsamında İrdelenmesi, Ofis Mekanları İçin Bir Deneme, Yayımlanmamış doktora tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Türkseven Doğrusoy, İ& Türeyen, M. (2007). A Field study on determination of preferences for windows in office environments, Building and Environment, 42, 12, pp. 3660-3668.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler / Uygulama
Derslerin konuyla ilgili kuramsal bilgi aktarımları ve powerpoint gösterimleri yapılacaktır.
2. Ödevler
Öğrenciler kendi araştırma konuları ile ilgili sunum ve araştırma dosyası hazırlayacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sunumlar: % 30
Ödevler/Derse Katılım: %20
Araştırma dosyası (Final) % 50

Değerlendirme Kriteri

Sunum: % 30, ÖÇ1, ÖÇ3
Ödevler: %20, ÖÇ1, ÖÇ2
Araştırma dosyası (Final): % 50, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. İlknur Türkseven Doğrusoy, 0090 232 301 8453
ilknur.turkseven@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Uygulama 2 3 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Final Sınavına Hazırlık 1 75 75
Ödev Hazırlama 2 8 16
Sunum Hazırlama 2 15 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11
ÖK.21111
ÖK.3111
ÖK.41111
ÖK.511